پیام رئیس سازمان بهزیستی به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان

علی محمد قادری در بخشی از این پیام گفت: عوامل پدید آورنده کودک کار و خیابان متعدد و متنوع اند، جنگ، ناامنی و فقر در کشورهای همجوار و مهاجرت، گسترش فقر و افزایش هزینه‌های زندگی، بیکاری، توزیع ناعادلانه درآمد و اختلافات طبقاتی بسیار در جامعه، فقدان آموزش و آگاهی عمومی، شرایط نابسامان خانواده مانند خشونت، اعتیاد و نگرش‌های فرهنگی خاص، نارسایی نهادهای اجتماعی‌کننده‌ای مثل خانواده و مدرسه، آسیب‌زا بودن محلات حاشیه شهری، فقدان نظارت کافی از سوی سازمان‌های مسئول و الگوهای نادرست کنش متقابل بین شهروندان و کودکان خیابانی در بروز کودکان کار و خیابان موثر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، متن این پیام به شرح ذیل است؛

پدیده کار کودک یکی از مشکلات عمده بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود. کار کودکان نامطلوب‌ترین چهره فقر است و حذف آن سنگ بنای هدف متعالی عدالت اجتماعی می‌باشد؛ امروز ترویج ایمان و امید مسئولیتی ملی است که جز در سایه خواست ملت محقق نخواهد شد. کودکان ایران عزیز و کودکان رنج کشیده کشورهای همجوار و سایر کودکان مهاجر چشم امید به همت والا و سخاوت مردم ایران و اراده راسخ دولت دارند.

«ما ایمان داریم که وقتی ملّت چیزی را بخواهد، آن چیز حتماً تحقّق پیدا می‌کند» امام خمینی (ره)

حذف کار کودکان در خیابان و سایر اشکال زیان‌آور کار کودکان نیز از این قاعده مستثنا نیست. همچنانکه سالهاست فعالان اجتماعی و گروه‌های مردم‌نهاد سرباز خط مقدم جبهه مبارزه با کار کودک بوده اند؛ اما امروز به دلیل بحران های اخیر در دنیا و منطقه، بیشتر از هر زمانی نیاز به حمایت‌های مردم و همگرایی مسئولان احساس می‌شود. هر کودکی که در ایران زندگی می کند کودک ما است و حمایت از تحصیل، بهداشت و رشد اجتماعی، فرهنگی و هیجانی آنها وظیفه ماست.

عوامل پدید آورنده کودک کار و خیابان متعدد و متنوع است. جنگ، ناامنی و فقر در کشورهای همجوار و مهاجرت، گسترش فقر و افزایش هزینه‌های زندگی، بیکاری، توزیع ناعادلانه درآمد و اختلافات طبقاتی بسیار در جامعه، فقدان آموزش و آگاهی عمومی، شرایط نابسامان خانواده مانند خشونت، اعتیاد و نگرش‌های فرهنگی خاص، نارسایی نهادهای اجتماعی‌کننده‌ای مثل خانواده و مدرسه، آسیب‌زا بودن محلات حاشیه شهری، فقدان نظارت کافی از سوی سازمان‌های مسئول، و الگوهای نادرست کنش متقابل بین شهروندان و کودکان خیابانی در بروز کودکان کار و خیابان موثر است. این عوامل متعدد عزم ملی، همکاری، همراهی، همیاری و اهتمام همه سازمانها و نهادهای دولتی، عمومی، مردم‌نهاد، گروههای مردمی، خیرین و دلسوزان و خبرگان را می‌طلبد.

 بنابراین به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک، ضمن قدردانی از تمامی این شرکای اجتماعی، همه مردم ایران را برای مبارزه هوشمندانه با پدیده کار کودکان و همکاری و همراهی در این پویش دعوت می‌کنم.امید که با عزم ملی و یاری خداوند متعال به زودی شاهد حذف پدیده کار کودکان باشیم.

علی محمد قادری

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 81645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =