در رسانه | سامانه تصمیم راه حلی موثر برای کاهش طلاق در قزوین

قزوین - ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین با تاکید بر اینکه سامانه تصمیم راه حلی برای کاهش طلاق زوجین در جامعه به شمار می رود،گفت: ۲ هزار و ۳۳۹ پرونده طلاق توافقی سال گذشته از دادگستری به سامانه تصمیم بهزیستی استان ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ازدواج و طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی به لحاظ تأثیرات گسترده در روند رشد جمعیت و تغییرات منفی ساختار خانواده اهمیت بسزایی دارند.

یکی از چالش های جامعه کنونی افزایش میزان طلاق در جامعه به شمار می رود که یکی از راه‌های کاهش آن ادادن طلاعات لازم و آگاهی بخشی به زوجین است.
به گفته کارشناسان خانواده، بهزیستی جزو متولیان سلامت اجتماعی است و می تواند در پبشگیری از طلاق با ارایه خدمات مشاوره و روان شناختی نقش آفرینی کند.
براساس اعلام ثبت احوال قزوین، سال گذشته سه هزار و ۱۸۲ واقعه طلاق در استان به ثبت رسید که در مقایسه با سال قبل این تعداد سه هزار و ۲۹۹ واقعه بود که خوشبختانه این میزان سه و پنج‌دهم درصد کاهش داشت با این وجود باید اذعان کرد آمار طلاق در قزوین همچون کشور رضایت بخش نیست.
سامانه «تصمیم» از سال ۹۷ با هدف کاهش طلاق در قزوین آغاز به کار کرد تا یک مرجع واحد برای پذیرش و ارایه خدمات در حوزه طلاق در استان وجود داشته باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین به مناسبت هفته سلامت روان با علی دهباشی پور مدیرکل بهزیستی استان قزوین پیرامون برنامه‌های این سازمان در خصوص سامانه تصمیم، پیشگیری از طلاق و سلامت روان گفت و گو کرده است.

ایرنا . در خصوص طرح کنترل و کاهش طلاق (سامانه تصمیم) توضیح دهید؟

سازمان بهزیستی کشور در راستای عمل به تبصره بند ۱۶ قانون حمایت از خانواده و نیز ماده ۷۸ و ۱۰۴ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و در تعامل با قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی سامانه‌ای را با هدف پذیرش و ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوجین متقاضی طلاق راه اندازی کرده است.
این سازمان همچنین به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌ها درآستانه طلاق و منصرف کردن آن‌ها از طلاق به همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه سامانه‌ای به نام تصمیم راه اندازی کرده اند و زوج‌هایی که از ادامه زندگی منصرف می‌شوند و قصد طلاق دارند باید قبل از مراجعه به دادگاه در سامانه تصمیم ثبت نام کنند.
این سامانه زوجین را به نزدیک‌ترین مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع می‌دهد و در مراکز مشاوره و مددکاری سعی می‌شود خانواده‌ها را از طلاق منصرف کنند.

ایرنا. فرآیند سامانه تصمیم برای متقاضیان طلاق به چه صورت است؟

شخص متقاضی طلاق به سایت زمان (zaman.behzisti.net) مراجعه کرده و اطلاعات اولیه خود (نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل هر کدام از طرفین) را ثبت می‌کند، سپس از سامانه پیامی را حاوی تاریخ مراجعه، اسم مرکز غربالگری و کد پیگیری دریافت می‌کند.
بعد از دریافت پیام، زوج و زوجه به مرکز ارزیابی روانی – اجتماعی (غربالگری) مربوطه مراجعه کرده و پس از پذیرش، اطلاعات مربوط به آنها که حاوی فرم‌های مخصوصی است، توسط کارشناس تکمیل می‌شود.

بعد از تکمیل فرم‌ها، زوجین از طریق واحد ارجاع به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند.
مراکز مشاوره بعد از تشکیل جلسات مشاوره پاسخ خود را به مرکز ارزیابی روانی، اجتماعی (غربالگری) مربوطه اعلام می‌کنند و مرکز ارزیابی با تنظیم نامه‌ای آن را به پیشخوان قضائی ارسال می‌کند.

ایرنا. چند مرکز غربالگری روان اجتماعی یا همان سامانه تصمیم در استان فعال است و بیشتر چه افرادی از این مرکز استفاده می کنند؟
۱۵ مرکز در استان فعال است و کلیه زوجین متقاضی طلاق که به یکی از مراکز کاهش طلاق، دادگستری، مداخله در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مراجعه کنند و یا به صورت خود معرف و یا معرفی از دیگر سازمان ها و بخش ها مراجعه می کنند می توانند از این خدمات بهره مند شوند.
همچنین ارائه خدمات مشاوره به زوجین متقاضی طلاق و ارجاع پرونده‌های طلاق توافقی از دادگستری از دیگر فعالیت های دفتر مشاوره معاونت پیشگیری است که زوجین پس از مراجعه به سامانه و ارجاع به مراکز مشاوره غیر دولتی و یا مشاور دولتی مستقردر سامانه، از خدمات روانشناختی در راستای تحکیم بنیان خانواده برخوردار می‌شوند.


ایرنا. مهم ترین علل طلاق را در استان قزوین بفرمایید؟
علل عمده درخواست طلاق در استان به ترتیب اولویت شامل اعتیاد، خیانت، کمبود مهارتهای سازگارانه، پایین بودن آستانه تحمل و دخالت اطرافیان را می توان عنوان کرد.

میانگین سنی زوجین متقاضی طلاق در سطح استان حدود ۲۰ تا ۳۰ سال است که تقریبا زوجینی با پنج سال یا بیشتر از زندگی مشترک آنها گذشته بیشترین افراد متقاضیان طلاق هستند.

ایرنا. در خصوص آموزش برای افراد در معرض طلاق چه خدماتی ارائه می‌شود؟

افرادی که متقاضی طلاق توافقی هستند، قبل از حقوقی شدن پرونده آنان، پروسه‌ای را در سامانه تصمیم طی می‌کنند که بر اساس آن سه تا پنج جلسه آموزشی و مداخلات تخصصی روانشناختی و مددکاری اجتماعی ارائه می‌شود تا زوجین بتوانند تصمیمات بهتری برای کاهش مشکلات و آسیب‌های مربوطه اتخاذ کنند.

ایرنا. در رابطه با طرح پیش از ازدواج بهزیستی توضیح دهید؟
این طرح با هدف آگاهی های پیش از ازدواج برای دختران و پسران مجرد در سطح دبیرستانها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و محیطهای مختلف در طول سال در حال اجرا است و مطابق گزارش‌های دریافتی از مراکز مشاوره با توجه به بالا رفتن دانش جوانان خیلی از آشنایی ها منجر به ازدواج نشده و اغلب هم منجر به انتخاب درست و تشکیل خانواده موفق شده است.
ایرنا. طرح زندگی خانواده (پیشگیری از طلاق) چه نقشی در حوزه سلامت روان دارد؟

این طرح در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده و نیز ارتقای سلامت روان اجتماعی خانواده شکل گرفته است.

این آموزش پیشگیرانه، شامل بهبود و افزایش آگاهی، اطلاعات و مهارت‌هایی است که با توجه به نقش محوری خانواده و با هدف افزایش رضایت مندی و پایداری خانواده‌ها شکل می گیرد و برای زوجین پنج سال اول زندگی (روابط بین همسران)، روابط والد کودک در طول سال در محیط‌های آموزشی، ادارات، شرکت‌ها و مدارس در سطح استان اجرا می‌شود.

کد خبر 78966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد