غربال شنوایی کودکان شناسایی مواردی است که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیشگیری مفقود شده اند

دکتر محمود حسین آبادی سرپرست بهزیستی استان مرکزی طی مصاحبه با صداوسیمای استان مرکزی شبکه آفتاب در خصوص برنامه غربالگری شنوایی افزود: این برنامه با هدف شناسایی اختلالات شنوایی قبل از 3 ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از 6 ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و اجرا میشود.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی در خصوص روش اجرای این برنامه  اظهارداشت :  برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران دارای 3 سطح غربال، تشخیص و مداخله می باشد که هریک می بایست به ترتیب در زمان های پیش از یک ماهگی، 3 ماهگی و 6 ماهگی انجام شود دراین برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه ها مستقر می باشند، تحت آزمون TEOAE قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتورهای خطر ( بستری بودن بیش از 48 ساعت در NICU ، سابقه خانوادگی کم شنوایی، سابقه ابتلاء به مننژیت و ... ) ظرف مدت 2 تا 4 هفته این آزمون با دستگاه AABR مجدداً تکرار می گردد. سپس موارد مشکوک برای ارزیابی های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی سنجی ارجاع داده می شوند . درصورت تایید تشخیص شیرخوار با برگه ارجاع به سطح سوم برنامه جهت انجام مداخلات طبی و توانبخشی،  به مراکز مربوطه هدایت می شود.

دکتر حسین آبادی عنوان کرد : کودکانی که از غربال شنوایی بدو تولد گذر کرده اند ممکن است به دلایلی مثل بیماری، حادثه و یا ژنتیک در معرض مخاطره افت شنوایی باشند که گاه پیشرونده بوده و گاه اکتسابی است یکی از اهداف انجام غربال شنوایی کودکان شناسایی مواردی است که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیشگیری مفقود شده اند هدف دیگر این غربال شناسای انتهای شنوایی دیر آغاز است که می توانند بر رشد زبان و موفقیت در مدرسه تاثیر بگذارند.

 این مقام مسئول در خاتمه افزود: در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی استان در 30 مرکز که شامل 17 مرکز غربالگری نوزادان و شیرخواران و 13 مرکز غربالگری کودکان 5-3 سال اجرا می گردد. و طی 11 ماه سال جاری تعداد 11360 نوزاد و 5987 کودک 5-3 سال غربال گردیده اند.

کد خبر 74852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد