مردم کمک‌های نقدی را از طریق ادارات مسئول به متکدیان برسانند

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل پرداخت پول نقد به متکدیان در اماکن عمومی را عامل ترغیب آنها به مشاغل کاذب دانست و از خیران و نیکوکاران خواست، کمک‌های خود را از طریق مجاری قانونی و دستگاه‌های مسئول به دست نیازمندان برسانند.

 اردبیل - ایرنا - حامد رضایی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تجربه و تحقیق ثابت کرده است که کمک‌های نقدی مردم به متکدیان در چهارراه ها و اماکن عمومی سبب ترغیب آنها به ادامه تکدی‌گری است و به علت اینکه برخی از متکدیان درآمد خوبی از ناحیه کمک‌های مردمی دارند، حاضر به اشتغال در کار دیگر نیستند.

وی گفت: مردم استان اطمینان داشته باشند مشکلات کودکان کار و خیابانی، متکدیان و زباله گردها و افراد بی خانمان دغدغه دستگاه‌های مسئول است و اداره کل بهزیستی در چهارچوب وظایف و اختیارات، از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به جامعه هدف استفاده می‌کند.

وی در خصوص رسیدگی به کودکان کار و خیابانی تصریح کرد: حدود ۳۲۷ کودک کار یا خیابانی در استان شناسایی شده است و اداره کل بهزیستی در سراسر استان به کودکان کار و خیابانی محروم از نعمت والدین، توجه بیشتری اعمال می‌کند.

رضایی ادامه داد: در چند مورد شخصا با این کودکان در خیابان‌ها و چهارراه‌ها گفت و گو کرده و در جریان مشکلات آنها قرار گرفته ام و متاسفانه برخی از آنها از ناحیه والدین به مشاغل کاذب هدایت می شوند اما تعدادی از آنها با راهنمایی و هدایت کارشناسان ما، از شغل‌های کاذب رها شده و به کسب و کار مناسب سوق یافته اند.

او درباره افراد زباله گرد نیز اظهار کرد: در خصوص رفع مشکلات این گروه، ۱۹ دستگاه اداری دخیل هستند و باید برای تحصیل، تهدیب و ورزش آنها برنامه داشته باشند و اداره کل بهزیستی نقش دبیرخانه این ادارات را دارد و در این راستا شهرداری و دستگاه‌های مختلف وظایفی بر عهده دارند و همکاری شهرداری‌های استان با ادارات بهزیستی مطلوب است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: علاوه بر گشت روزانه با همکاری شهرداری‌های استان، مرکز شبانه روزی داریم و در صورت نیاز، از این افراد در آن مرکز نگهداری می‌کنیم و اغلب از آنها تعهد گرفته می‌شود به خاطر درآمدهای کاذب سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها، به این کسب و کار کاذب ادامه ندهند و با استفاده از خدمات و تسهیلات دولتی، صاحب شغل آبرومند شوند.

رضایی، متکدیان را شامل سه گروه معتاد، متکدی و اهل تمارض دانست و گفت: مردم در مواجهه با این قبیل افراد اغلب با ۱۲۳ و مرکز فوریت‌های پزشکی تماس می‌گیرند اما جمع آوری این افراد در حیطه وظایف بهزیستی نیست و در وهله اول باید شهردای وارد میدان عمل شود و سپس نیروی انتظامی در صورت نیاز اقدام کند.

او ادامه داد: البته اگر مورد خاصی معرفی شود یا نیاز به همکاری بهزیستی باشد، بهزیستی نیز این قبیل افراد را پذیرش می‌کند و در مورد افراد بی خانمان نیز به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز است زیرا برخی از این افراد، تحت پوشش بهزیستی نیستند و حتی اغلب افراد بی خانمان که در سال‌های قبل در استان مشاهده می شدند، غیربومی بودند.

وی افزود: شهرداری‌ با همکاری برخی دستگاه‌های متولی، راه اندازی گرمخانه‌ها را برای افراد بی خانمان پیگیری می‌کند و اداره کل بهزیستی نیز سرپناه شبانه برای این افراد دارد و وسایل بهداشتی و جای گرم در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از مشاهده چند فرد بی سرپناه در استان خبر داد و اظهار کرد: گزارش‌ها را پیگیری کرده ایم و برای مدیریت وضعیت آنها با دستگاه‌های مرتبط جلسه ای خواهیم داشت و کلاس‌های مهارت آموزی بهزیستی در این راستا موفق بوده است، به نحوی که چند فرد بی خانمان با بهره مندی از این فرصت، کارگاه تولید و تعمیر سپر خودرو راه اندای کرده اند.

رضایی توضیح داد: در حوزه رسیدگی به متکدیان، بی خانمان‌ها و کودکان کار و خیابانی هر اندازه از کمک‌های دستی صرف نظر کرده و کمک‌ها را از مجاری اداری برای اشتغال و رفاه آنها هزینه کنیم، نتایج ارزشمندی حاصل و از شمار جامعه هدف کاسته خواهد شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

کد خبر 70543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد