خدمات خانه امن در قزوین گامی مؤثر در کاهش خشونت‌های خانگی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: خدمات خانه امن بهزیستی قزوین می تواند در کاهش خشونت‌های خانگی موثر باشد. همچنین زنان و دختران در معرض خشونت و یا خشونت دیده می‌توانند با خط ۱۲۳ که مربوط به اورژانس اجتماعی است تماس بگیرند تا مشاوران و مددکاران آموزش‌دیده این مرکز، آن‌ها را راهنمایی و در صورت نیاز به مراکز مختلف ازجمله خانه امن ارجاع دهند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور اظهار کرد: خشونت علیه زنان و دختران از موضوعات پنهان و نادیده گرفته‌شده در سطح جهان است، این خشونت‌ها معمولاً ممکن است به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه گزارش نشوند.

وی با بیان اینکه، عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی می‌توانند منجر به خشونت علیه زنان شوند؛ ادامه داد: به‌منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به‌عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شد. زنان و دختران در معرض خشونت و یا خشونت دیده می‌توانند با خط ۱۲۳ که مربوط به اورژانس اجتماعی است تماس بگیرند تا مشاوران و مددکاران آموزش‌دیده این مرکز، آن‌ها را راهنمایی کنند و در صورت نیاز به مراکز مختلف ازجمله خانه امن ارجاع دهند و همچنین در صورت نیاز نیز به‌وسیله اورژانس اجتماعی سیار، کارشناسان این مرکز به محل موردنظر مراجعه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بابیان اینکه خشونت خانگی به هر شکلی از خشونت توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده صرف‌نظر از اینکه کجا اتفاق افتاده باشد اطلاق می‌شود، افزود: خشونت طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از تهدید یا تمایل یا اقدام به استفادهٔ عمدی از نیروی فیزیکی یا قدرت، علیه خود یا دیگری، گروه یا جامعه که موجب بروز آسیب جسمانی، مرگ، آسیب روانی، ضعف رشد و یا انواع محرومیت‌ها شود و خشوت‌خانگی عبارت است از خشونتی که بین افراد خانواده و شرکای زندگی رخ می‌دهد که اغلب و نه همواره در درون منازل اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: خشونت یا آزار فیزیکی، آزار جنسی، آزار عاطفی و روانی و همچنین محرومیت و محدودیت اقتصادی از دیگر ابعاد خشونت خانگی هستند و زن خشونت دیده، زنی است که مورد آزار یا خشونت اطرافیان اعم از همسر، برادر، پدر یا سایر بستگان مستقر در محل زندگی آنان قرارگرفته باشد.

دهباشی پور بابیان اینکه، خانه امن بهزیستی قزوین، محلی برای اسکان موقت زنان خشونت دیده است، اظهار کرد: زنان خشونت دیده می‌توانند طی اقامت در خانه‌امن از امکانات و خدمات تخصصی فردی، خانوادگی و اجتماعی در راستای رفع مسئله خشونت و آسیب‌های واردشده به فرد، به‌صورت رایگان بهره‌مند می‌گردند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین، هدف مرکز خانه امن را حمایت و توانمندسازی زنان و دخترانی است که مورد خشونت واقع گردیده‌اند، دانست و افزود: زنان خشونت خانگی دیده می‌توانند برای دریافت خدمات مشاوره‌ای و درمانی به همراه فرزندان خود (به‌استثناء پسران بالای ۱۲ سال) در خانه امن حضورداشته باشند.

وی ادامه داد: خدمات تخصصی مرکز خانه امن شامل خدمات مددکاری اجتماعی، خدمات بهداشتی، خدمات حقوقی، خدمات روانشناسی، بررسی وضعیت اسکان فوری، آموزش اقدامات محافظت‌کننده و ارتباط با خانواده، فعالیت‌های کاهش بحران، مصاحبه تشخیصی و برنامه‌ریزی جهت مداخله، پاسخ به نیازهای پایه و ارائه خدمات اجتماعی، حمایت یابی و بازخوانی و پیشگیری اجتماع‌محور از خشونت علیه زنان است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: مجموعه خدمات ارائه شده در خانه‌امن در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۱۸ هزار و ۳۷۲  مورد   و در ۴ماهه سال جاری ۸۰۷۶ خدمت از این نهاد ارائه شده است.

کد خبر 64085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد