در رسانه | اختلافات خانوادگی بیشترین عامل تماس با سامانه ۱۴۸۰ است/پرداخت مستمری به ۲۲ هزار مددجو در سطح استان

علی دهباشی‌پور گفت: اختلافات خانوادگی و اعتیاد بیشترین مشکل مطرح شده در تماس‌های ۱۴۸۰ بوده و همچنین اعتیاد و خیانت بیشترین عامل موثر در طلاق زوجین طی سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی دهباشی‌پور ظهر امروز( چهارشنبه) در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی در سالن جلسات بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۰۰ نوزاد در سطح استان قزوین غربالگری شنوایی شدند که کمتر از ۱۰ درصد دچار اختلال مشکوک بودند و در سه ماهه نخست امسال هم ۳ هزار نوزاد غربالگری شدند.

وی افزود: شایع‌ترین دلیل اختلالات شنوایی در کودکان بیماری‌های مربوط به گوش و حلق و حنجره است که اگر در سنین پایین به درمان این مشکلات توجه نشود؛ می‌تواند منجر به معلولیت در سنین بالا شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بسیاری از مشکلات شنوایی در نوزادان به حدی شدید نیست که والدین متوجه آن شوند؛ از این رو بحث آگاهسازی خانواده‌ها جهت ترغیب و افزایش انگیزه آنان برای انجام غربالگری فرزندانشان دارای اهمیت است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر آگاه‌سازی خانواده‌ها بیشتر شده است و بیش از گذشته پیگیر مباحث غربالگری فرزندان هستند.

ارائه خدمات مشاوره‌ای به ۲۳ هزار نفر طی سال گذشته

دهباشی‌پور با بیان اینکه تنبلی چشم از دوران کودکی به علل مختلف یا به صورت مادرزادی می‌تواند حادث شود؛ خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۵ هزار و ۷۵۵ کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری بینایی شدند و امسال هم تاکنون یک هزار و ۳۸۵ کودک قزوینی سنجش بینایی شدند.

وی عنوان کرد: همه استان در حوزه غربالگری تحت پوشش هستند اما در حوزه مداخلات بعدی جهت درمان و آموزش خانواده، مناطقی همچون تاکستان که ازدواج فامیلی دارد، جزو کانون‌هایی است که نیازمند مداخلات بیشتری بوده و در این حیث اقدامات بر اساس مناطق با شیوع بیشتر معلولیت، تفاوت‌هایی دارد.

این مسئول بیان کرد: در حوزه مشاوره ژنتیک هم طرح غربال با عنوان رصد شیوع معلولیت برای ۱۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ داشتیم که بخش اعظم اقدامات طی سال گذشته انجام شده و اقدامات پزشکی آن سال ۱۴۰۱ در حال انجام است.

اعتیاد و خیانت مهمترین عامل طلاق زوجین است

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۱۵۷ نفر مشاوره ژنتیک دریافت کردند؛ گفت: طی سال جاری هم تا کنون ۶۵۰ مورد اقدام انجام شده در حوزه مشاوره ژنتیک داشتیم.

دهباشی‌پور عنوان کرد: سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۲۶ نفر از خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شدند و طی سه ماه نخست امسال هم ۶ هزار و ۱۶۰ نفر مشاوره شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۶ هزار تماس و مشاوره از طریق صدای مشاور ۱۴۸۰ انجام شده که این آمار در سه ماهه امسال ۷ هزار و ۵۶۱ تماس و مشاوره بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: اختلافات و مشکلات خانوادگی و اعتیاد بیشترین مشکل مطرح شده در تماس‌های ۱۴۸۰ است و همچنین اعتیاد و خیانت بیشترین عامل موثر در طلاق زوجین طی سال‌های اخیر بوده است.

یک مرکز نگهداری بیماران روان در استان راه‌اندازی می‌شود

وی بیان کرد: ۳۵ مرکز شبانه‌روزی حوزه توانبخشی در سطح استان قزوین وجود دارد و در سال ۱۴۰۱ یک مرکز نگهداری بیماران روان در استان راه‌اندازی خواهد شد.

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: حق پرستاری یکی از مطالبات جامعه هدف بهزیستی است و سال گذشته ۷۱۲ مورد حق پرستاری یک میلیون تومانی در ماه پرداخت می‌شد که این آمار در سه ماهه نخست امسال به ۷۱۵ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم اعتبار لازم برای پرداخت حق پرستاری به همه خانواده‌های مشمول تامین شود و در حال حاضر بیش از ۴ هزار معلول شدید و خیلی شدید جسمی_ حرکتی و ذهنی و روان داریم که نیازمند مراقبت هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از پرداخت مستمری به ۲۲ هزار مددجو خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان اعتبار استانی بهزیستی بود که نسبت به سال ۹۹ حدود ۶ میلیارد افزایش داشت و امسال پیشنهادی که فعلا مورد موافقت اولیه قرار گرفته ۴۰ میلیارد تومان است و در بحث کشوری هم سال گذشته، مجموع اعتبارات تخصیص یافته بیش از ۳۵ میلیارد افزایش اعتبار داشتیم.

کد خبر 60739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد