بودجه بهزیستی قزوین در سال جاری به ۴۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در سال گذشته اعتبار بهزیستی استان ۳۴ میلیارد تومان بوده که امسال ۶ میلیارد تومان افزایش یافته و پیش بینی می‌شود به بیش از ۴۰ میلیارد تومان برسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ، علی دهباشی پور روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی، افزود: اعتبار ملی نیز به بهزیستی استان تعلق می‌گیرد که پیش بینی می شود بیش از ۳۵ میلیارد تومان باشد.  

دهباشی پور ادامه داد: تا سال گذشته در تامین ردیف اعتباری رتبه ۲۹ کشوری را داشتیم که امیدواریم امسال وضعیت بهتری در تأمین اعتبار داشته باشیم.  

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: مرکز جامع توانبخشی استان یکی از پروژه های نیمه تمام بهزیستی استان قزوین است که بالغ بر ۳۰ میلیار تومان بودجه از سفر رییس جمهور به استان به آن اعتبار تخصیص خواهد یافت.

پیشگیری از معلولیت ها از سیاست های بهزیستی استان قزوین
مدیرکل بهزیستی استان قزوین همچنین با بیان اینکه یکی از سیاست های بهزیستی قزوین، امر پیشگیری است،  ادامه داد: در حوزه پیشگیری خدمات قابل توجهی از طرح غربالگری شنوایی، مشاوره ژنتیکی، غربالگری بینایی و گفتار درمانی در راستای کاهش معلولیت ها انجام می گیرد.

دهباشی پور بیان کرد: در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۰۰ نوزاد غربالگری شدند و در سه ماهه اول امسال سه هزار کودک مورد غربال شنوایی قرار گرفتند اما برخی موانع وجود دارد که در این زمینه لازم است از ظرفیت خانه های بهداشت استفاده شود.  

وی عنوان کرد: یکی از شایع‌ترین معلولیت های مربوط به شنوایی ناشی از اختلالات مربوط به حلق، گوش و بینی است.  

دهباشی پور گفت: ضربه خوردن، تأثیر به سزایی در بروز این مشکل دارد که انجام نشدن اقدام درمانی جدی باعث افزایش اختلالات شنوایی می‌شود.

این مسوول عنوان کرد: پس از شنوایی، اختلال در گفتار و تکلم بین کودکان شایع ترین اختلالات است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال یک هزار و ۳۸۵ نفر مورد غربال بینایی قرار گرفتند،  اظهار داشت: در حوزه غربال بینایی، آگاه سازی خانواده ها و تشویق آنان امری مهم در پیشگیری از برخی بیماری ها مانند تنبلی چشم، بیماری آرپی، آب سیاه و دیابت است.

دهباشی پور عنوان کرد: کمتر از ۱۰ درصد از غربالگری ها نشان دهنده بروز اختلال در کودکان است و در مناطقی مثل تاکستان که ازدواج های فامیلی زیاد می باشد، اختلالات مربوط به معلولیت بیش از سایر کانون های شناسایی به چشم می آید.  

اعتیاد و خیانت بیشترین عامل مراجعات به مراکز مشاوره بهزیستی در استان قزوین
وی اظهار داشت: در سال گذشته، یک هزار و ۱۵۷ مشاوره به ۲۳ هزار و ۱۲۶ نفر ارایه شده و در سه ماه سال جاری نیز ۶ هزار و ۱۶۰ نفر از خدمات مشاوره ای بهره مند شدند.  

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: بالغ بر ۳۶ هزار تماس مشاوره ثبت شده و بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ مشاوره پیش از ازدواج توسط بهزیستی ارایه شده است.  

دهباشی پور، بیشترین تماس ها را مربوط به مشاجرات خانوادگی دانست و عنوان کرد: اعتیاد و خیانت بیشترین عامل مراجعات به مراکز مشاوره بهزیستی در استان قزوین است.  

مدیر کل بهزیستی استان قزوین افزود: متاسفانه استقبال شهروندان از مشاوره ها بسیار کم بوده که این موضوع باعث بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی نظیر همسر آزاری، کودک آزاری و سایر مشکلات شده است.  

وی با بیان اینکه جامعه نیاز به آشتی و شکستن تابو در مراجعه به مشاوره دارد، اظهار داشت:  مراکز مشاوره ای بهزیستی استان قزوین، بسیار پویا و تخصصی است و رازداری حرفه ای به عنوان یکی از خط مشی های این مراکز قرار دارد.

این مسوول ادامه داد: تعرفه های مراکز دولتی مشاوره بهزیستی استان، زیر ۵۰ درصد از تعرفه مصوب است و چنانچه مددجو تمکن مالی لازم را نداشته باشد، تعرفه آن کمتر و بعضا رایگان می شود.  

وی با تاکید بر هم افزایی دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش از دستگاه هایی است که در بحث آگاهی سازی و مشاوره به بهزیستی کمک می‌کنند و در تلاش هستیم تا با ارتباط با سایر دستگاه ها بتوانیم گامی موثر در این راستا برداریم.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین، اظهار داشت: متاسفانه پس از شیوع کرونا درصد ابتلا به اختلالات اعصاب و روان افزایش یافت و لازم و ضروری است که در کاهش و درمان این اختلالات برنامه ریزی های مدونی صورت گیرد.  

وی همچنین گفت: مداخله در ورزش و فضاهای تفریحی از برنامه های دیگر بهزیستی در امر پیشگیری است.

دهباشی پور ادامه داد: همه اقشار و مددجویان بهزیستی به اردوهای تفریحی اعزام می شوند و  سعی می کنیم در این اردوها مهارت های مختلفی آموزش داده شود.  

این مسوول همچنین عنوان کرد: در بحث ورزش نیز مددجویان مورد پایش قرار می‌گیرند و بحث تأمین امکانات و ایجاد فرصت برای مددجویان به صورت جدی پیگیری می شود.

وی در خصوص اقدامات توانبخشی بهزیستی، گفت: بهزیستی در تلاش است یک مرکز به ۳۵ مرکز توانبخشی استان اضافه کند که در این راستا مرکز نگهداری بیماران روان که یکی از نیازهای استان قزوین است، تلاش می شود در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

دهباشی پور با بیان اینکه یکی از نگرانی های خانواده های مددجو، پرداخت حق پرستاری است، عنوان کرد: در تلاش و رایزنی هستیم تا این موضوع تامین اعتبار شود و مبالغ پرداختی آن افزایش یابد.

کد خبر 60733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد