شناسایی ۴۰۰کودک دارای اختلال اتیسم در سطح استان

سرپرست اداره کل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت مرکز آموزش و توانبخشی اتیسم شهرکرد از سال ۱۳۸۸ به عنوان چهارمین مرکز با این عنوان در کشور گفت: این مرکز به عنوان تنها مرکز فعال در استان، ارائه خدمت به ۶۰ نفر از توانخواهان را به صورت آموزش روزانه و ۴۰ نفر هم خدمات حمایتی و مددکاری بر عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان چهارمحال و بختیاری دکتر نصیری با اشاره به اینکه اتیسم و عوارض آن هنوز هم در برخی نقاط جهان کمتر شناخته شده و از طرفی اختلالی رو به رشد است، افزود: آگاهی‌بخشی در مورد علائم بیماری، تشخیص، آموزش و کمک به خانواده بیماران ضروری است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان گفت: اوتیسم عارضه عصبی پیچیده‌ای است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، مهارت‌های زبانی و مهارت‌های ارتباطی می‌شود، این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل قابل تشخیص است و این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می‌شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می‌توان کودک را به مدرسه فرستاد ومهارت‌های زیادی را به او آموخت.

دکتر نصیری غربالگری کودکان ۲ تا ۵ سال از نظر اختلال طیف اتیسم را ضروری عنوان کرد و گفت: هدف از برنامه غربالگری اختلال طیف اُتیسم پیشگیری از روند پیشرفت بیماری یا بروز علایم بیشتر و یا اقدام به موقع برای توانبخشی و درمان به منظور کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها و جامعه است.

وی برنامه‌های درمانی این گروه را شامل کاردرمانی، گفتار درمانی، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های خودیاری، مهارت‌های حرفه آموزی و آموزش‌های پیش از دبستان عنوان و خاطر نشان کرد: والدین کودک می‌توانند نسبت به تکمیل آزمون هیوا در سامانه  utism.behzisti.net اقدام کنند و گزارش وضعیت فرزند خود را از سامانه دریافت کنند.

دوم آوریل (سیزدهم فروردین) به منظور افزایش آگاهی عمومی، کمک به افراد مبتلا به اتیسم و ایجاد انگیزه و استفاده از نهایت توان و قابلیت این افراد، روز جهانی اتیسم نامگذاری شده است.

کد خبر 54691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد