کودکان کار و خیابانی قربانی آسیب های اجتماعی

۵۱۱ کودک کار در شش ماهه نخست سال جاری در مراکز شبانه روزی کودکان خیابانی و کار و مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده، بهزیستی سیستان و بلوچستان پذیرش شده اند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان، ۵۱۱ کودک کار در شش ماهه نخست سال جاری در مراکز شبانه روزی کودکان خیابانی و کار و مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده، بهزیستی سیستان و بلوچستان پذیرش شده اند.

مریم نادری نیا معاون امور اجتماعی بهزیستی سیستان و بلوچستان اظهار  داشت : از آنجا که کودکان عامل حفظ بقای جامعه هستند و میزان رشد و بقای هر جامعه بستگی به رسیدگی و تربیت صحیح به کودکان است، لذا حفظ حقوق و توسعه فردی و اجتماعی و فراهم آوردن زمینه رشد همه جانبه این گروه از جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است، در این صورت است که کودکان می توانند مراحل کودکی خود را به سلامت طی نموده و در زمینه های مختلف اجتماعی، تحصیلی و حرفه ای برای زندگی آینده آمادگی کامل را کسب نمایند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گفت : بدلیل بروز پاره ای از مسایل و نابسامانی های اجتماعی و پدیده های همچون فقر، حاشیه نشینی، نابرابری های اجتماعی، جنگ، مهاجرت و ... برخی از کودکان در جوامع از امکان ادامه روند رشد طبیعی و زندگی مثل سایر کودکان در محیط خانواده سالم باز می مانند و به ناچار در شهرهای بزرگ و مکانهای پرتردد به کار و یا زندگی در خیابان رو می آورند که این نوع زندگی آنان را در معرض مخاطرات بسیار چون سوء تغذیه، محرومیت از تحصیل، محرومیت از بهداشت و سلامت، استثمار، سوء استفاده و مرگ قرار داده و از طرفی جامعه را نیز دچار مخاطرات و آسیبهای اجتماعی می کند.

نادری نیا بیان کرد : در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۵۱۱ کودک در مراکز شبانه روزی کودکان خیابانی و کار و مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده در سطح استان پذیرش شده اند و از خدمات مددکاری بهره مند شده اند و اقدامات توانمندسازی  و بازگشت به خانواده برایشان فراهم گردیده است.

.

وی ادامه داد : مهمترین رویکرد های مداخله ای در مورد این قبیل کودکان، حمایت از خانواده بمنظور تقویت توانایی در انجام کارکردهای طبیعی نظیر رشد و تربیت فرزندان و حمایت از آنان و فراهم آمدن زمینه رشد یکپارچه کودکان و تاکید بر تحصیل کودکان بعنوان راهکاری مناسب جهت جلوگیری از کار کودکان می باشد.

مریم نادری نیا افزود : در حال حاضر تعداد دو مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان در مرکز استان و در شهرستان زابل مشغول فعالیت و نگهداری شبانه روزی کودکان می باشند و تعداد یک مرکز آموزشی حمایتی در شهرستان زهک بصورت روزانه جهت شناسائی و رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابان مشغول فعالیت می باشد.

کد خبر 52836

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد