۹۳ درصد از گروه های خودیار را زنان روستایی تشکیل می دهند

سرپرست ادارە کل بهزیستی استان کردستان گفت: یکی از اهداف دفتر خانوادە و زنان، ارتقاء سطح زندگی و رفاە خانوادەهای نیازمند و مددجویان است و بهزیستی استان کردستان در راستای تحقق این اهداف هموارە تلاش نمودە است.

بە گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کردستان، حسین رسولی سرپرست ادارە کل بهزیستی استان کردستان در خصوص عملکرد حوزە امور اجتماعی استان کردستان در سال جاری گزارش داد.

حسین رسولی اظهار کرد: در این راستا دفتر توانمندسازی خانواده و زنان با تمرکز بر توانمندسازی و ارائه خدمات حمایتی به افراد و گروه‌های هدف که شامل زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل آنان، زنان و دختران خودسرپرست، افراد و خانواده‌های نیازمند و همه خانواده‌هایی که به نحوی دچار بحران‌های اجتماعی و خانوادگی شده و یا در معرض آن هستند، ایجاد شدە است.

رسولی عنوان کرد: ایجاد فرصت‌های برابر، دستیابی به منابع موجود و در نهایت توانمندسازی پایدار خانواده‌های زن سرپرست از ماموریت‌های اصلی این دفتر است.

وی در خصوص فعالیت‌های دفتر خانوادە و زنان ادارە کل بهزیستی استان افزود: حمایت مستمر از خانواده‌های نیازمند، توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش، حمایت غیر مستمر از خانواده‌های نیازمند از قبیل کمک هزینه درمان، مسکن، تحصیل، لوازم ضروری زندگی، حرف آموزی، سرمایه کار، ودیعه مسکن؛  تشکیل و حمایت از گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار و پایش این گروه‌ها؛ تامین مالی خرد و تشکیل گروه‌های خودیار، طرح توانمندسازی اجتماع محور با رویکرد فقر زدایی؛ بیمه اجتماعی زنان و دختران روستایی، عشایری و شهری؛ پرداخت شهریه به دانشجویان تحت پوشش؛ کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش از جملە وظایف و فعالیت‌های این دفتر است.

رسولی دیگر فعالیت‌های این دفتر را اینگونە برشمرد و افزود: خرید خدمات تخصصی از مراکز غیردولتی(واگذاری پرونده خانواده‌های تحت پوشش به مراکز مثبت زندگی)، تهیه و تدوین پودمان‌های آموزشی و ارائه آموزش‌های مرتبط، تدوین و اجرای طرح تعیین سطوح توانمندی کلیه سرپرستان خانوار مستمری بگیر، ارائه تسهیلات سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار فاقد همسر تحت پوشش، پایش پرونده‌های خانواده‌های تحت پوشش و پایش از طریق بازدید منزل کلیه پرونده‌های خانواده‌های مستمری بگیر، ارائه خدمات حمایتی به خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو و چند قلو، کمک به پرداخت ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار از جمله دیگر فعالیت‌های شاخصی است که در این استان در راستای توانمند سازی خانواده و زنان صورت گرفته است.
 
وی بە فعالیت گروەهای همیار در استان اشارە و تصریح کرد: شکل‌گیری گروه‌های همیار، یکی از راه‌های ارتقاء وضعیت زندگی و توانمندسازی زنان به شمار می‌آید که باهدف توسعه اجتماعی ظرفیت سازی، ارتقا خودباوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هدف و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی راه‌اندازی شده‌اند.

رسولی خاطرنشان کرد: عضویت در این گروە‌ها موجب جلوگیری از طولانی شدن چرخه حمایت‌های سازمان، عدم وابستگی جامعه هدف به این حمایت‌ها، افزایش خوداتکایی اقتصادی، روانی، اجتماعی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء سطح آموزش و مهارت‌ در آن‌ها می‌شود.

بە گفتە وی، در بهزیستی استان کردستان تعداد ۲۴ گروه همیار در زمینه‌های قالی بافی، تولید پوشاک، خیاطی، پخت نان محلی، مهد کودک، تهیه لبنیات، تهیه و تولید خشکبار، سبزی خردکنی، تهیه غذای آماده در شهرستان‌های استان فعالیت می‌نمایند.

رسولی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۹۰ نفر از زنان سرپرست خانوار مشغول به فعالیت می‌باشند.

وی اضافە کرد: در دو سال اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا متاسفانه برای گروه‌های همیار نیز همچون اصناف دیگر مشکلات فراوانی به وجود آمد و منجر به تعطیلی چند گروه و متعاقبا بیکاری و بحران‌های مالی و خانوادگی گردیده که لزوم توجه بیشتر در خصوص تقویت و توسعه مالی را می‌طلبد.

رسولی در خصوص فعالیت گروه‌های خودیار افزود: پایه طرح براساس شرکت فعالانه نهادهای کوچک مردمی بنام «گروه‌های خودیار» قرار دارد که خودجوش و خودگردان هستند.

وی در ادامە افزود : محصول طرح نیز حاصل برآمد دو فرایند شامل انباشت پس‌انداز توسط اعضای گروه‌های خودیار و گردش آن پس‌انداز به‌ صورت وام‌های خرد در میان اعضا و پیوند مالی این نهادها با بانک کشاورزی ایران و در نتیجه بهره‌مندی آنان از منابع این بانک به‌ صورت وام‌های خرد ولی در مقیاس‌هایی بزرگ‌تر از آنچه که منابع صندوق‌های پس‌انداز و وام گروه‌ها اجازه آن را دهد.

سرپرست ادارە کل بهزیستی استان کردستان تصریح کرد: وام‌های حاصل از این پیوند مالی با بانک، بدون وثیقه و ضامن می‌باشند و اصل حاکم بر طرح، اتکا به منابع خود مردم و اجتناب از یارانه‌های رایج است، همچنین تراکنش‌های مالی هم از قانون بانکداری بدون ربا پیروی می‌کنند. 

رسولی یادآور شد: گروه هدف طرح را اغلب روستاییان کم درآمد و آسیب‌پذیری تشکیل می‌دهند که در شرایط عادی به منابع بانکی دسترسی ندارند.

 در این میان، چگونگی فرایند اجرای طرح برای زنان روستایی، بالاترین فرصت مشارکت را برای آنان فراهم می‌نماید، و این درحالی است که طرح فضای کافی برای شرکت زنان سرپرست خانوار و یا خودسرپرست را نیز تأمین می‌کند.

وی اضافە کرد: شاخص‌ترین بخش در میان فرایندهای مربوطه، همان تسهیل دسترسی گروه هدف به وام و تسهیلات بانکی بدون وثیقه و ضامن می‌باشد، بی‌آنکه کیفیت مطلوب برای استاندارد آن در مقایسه با آنچه که در سطح بین‌المللی به‌عنوان بهینه تعریف‌شده است، از دست‌ داده‌ شود. 

رسولی در ادامە عنوان کرد: این گروه‌ها در قالب طرح تامین مالی خرد به صورت گروه‌های ۵ الی ۱۵ نفر به صورت داوطلبانه با هدف حمایت‌های اجتماعی چند جانبه بین اعضا تشکیل می‌گردد. 

وی اظهار کرد: در استان حدود ۸۵۰ گروه خودیار تشکیل شده که بیش از ۱۵ درصد با حمایت مؤسسه تاک به بانک‌های عامل سطح استان جهت دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی معرفی می‌شوند.

سرپرست ادارە کل بهزیستی استان کردستان مشخصات این گروە‌ها را اینگونە برشمرد و بیان کرد: درصد مشارکت زنان در طرح بسیار زیاد و به طور میانگین در حدود ۹۳ درصد از گروه‌ها را زنان روستایی تشکیل و مبلغ کل سرمایه صندوق و پس اندازهای گروه بیش از ۲۵ میلیارد ریال برآورد گردیده است، همچنین مبلغ کل وام‌های پرداخت شده توسط بانک به گروه‌ها حدود ۱۱۰ میلیارد است.

رسولی با اشارە بە اینکە بیشترین تعداد گروه‌های خودیار در استان کردستان تشکیل شده است، گفت: این گروه‌ها متشکل از حدود ۱۲ هزار عضو می‌باشد که از هر خانواده فقط یک  نفر می‌تواند عضو این گروه‌ها باشد به این ترتیب ۱۲هزار خانوار عضو گروه‌های خودیار می‌باشند.

وی بە فرصت‌های شغلی ایجاد شده از محل طرح تأمین مالی خرد اشارە و خاطرنشان کرد: بر اساس آموزش‌های داده‌شده و از محل دریافت  تسهیلات داخلی گروه‌های تأمین مالی خرد،  بیش از ۴۰ رشته فعالیت کسب و کار ایجاد شده و یا تحت عنوان سرمایه در گردش به اعضای خانواده است.

رسولی با اشارە بە اینکە ۹ خانە دولتی و ۱٤۷ خانە غیردولتی در استان کردستان فعال است، گفت: در حال حاضر ۹ فرزند در خانەهای دولتی و ۱٤۷ نفر نیز در خانەهای غیر دولتی نگهداری می‌شوند.

وی در خصوص مراقبت و توانمندسازی کودکان در خانەهای کودک و نوجوانان اظهار کرد: در مجموع ۲٥۰ کودک دارای بیمە آتیە و ۱٤۰ کودک نیز امداد بگیر هستند.

رسولی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ از این فرزندان دانشجو و ٨ نفر از آنان نیز بە فرزندخواندگی گرفتە شدەاند.

سرپرست ادارە کل بهزیستی استان کردستان، عنوان کرد: برنامه اورژانس اجتماعی تلفیقی از چهار فعالیت شامل، مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی(مرکز اورژانس اجتماعی)، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳)، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی است.

وی یادآور شد: تاکنون ۹٨۰ نفر در سطح استان از خدمات مداخلە در بحران‌ها، ٥۷٦ نفر از خدمات سیار و در مجموع ۲ هزار و ٥۰۰ نفر نیز در سطح استان با خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس گرفتە و خدمات دریافت کردەاند.

رسولی بیان کرد: همچنین تاکنون ۲٤٨ پروندە نیز در پایگاە خدمات اجتماعی بهزیستی کردستان تشکیل شدە است.

وی در خصوص دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی گفت: از ابتدای سال جاری تا بە امروز ٨ نفر در خانە سلامت شبانە روزی- دولتی و ۷۲ نفر نیز در خانە سلامت روزانە "ندای مهر" و ٦۷ نفر نیز در خانە امن غیر دولتی پذیرش شدەاند.

رسولی در پایان از شناسایی ٦ اختلال هویت جنسی در سال جاری خبر داد و یادآور شد: همچنین ۱۲۱ نفر نیز از فعالیت‌های آموزشی کودک-حمایتی کار و خانوادە خدمات دریافت کردەاند.

کد خبر 51827

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد