طراحی مدل استاندارد برای سالم‌سازی فرایندهای اداری

کارشناس توسعه مدیریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: سلامت اداری، یک فرایند زمان‌بر و مستمر است و در یک مقطع زمانی کوتاه، قابل برنامه‌ریزی و نتیجه‌بخشی نیست.

محمد مهدی مولوی در جمع رؤسای بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی و در اختتامیه این نشست علمی کاربردی سخن می‌گفت.

وی سلامت اداری را یک فرایند چند وجهی دانست و گفت: برای ارتقای سلامت اداری، می‌باید به جای تکیه بر حفره‌های فساد اداری، بر اقدامات سلامت‌ساز تأکید داشته باشیم زیرا اگر تنها گلوگاه‌های فساد را شناسایی و روی آنها کار کنیم، نمی‌توانیم نگاه کلی‌نگر در سازمان داشته باشیم و به هدف سلامت اداری دست یابیم.

وی در خصوص چگونگی شناسایی گلوگاه‌های فساد گفت: مراکز و بخش‌هایی که سابقه‌ی تخلفات در آنجا گزارش شده یا نهادهای ناظر، گزارش‌های تخلف از آنجا داشته‌اند گلوگاه فساد محسوب می‌شوند.

مولوی یادآور شد: ما برای ارتقای سلامت اداری، با صدها ساعت کار کارشناسی، یک مدل استاندارد طراحی کرده‌ایم که همین مدل، مبنای حرکت فعال به سوی سلامت اداری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این مدل، پس از شناسایی گلوگاه فساد، می‌باید شاخصی که مبنای تشخیص ما قرار گرفته اعلام و سپس به راهکار پیشنهادی برای رفع مشکل پرداخته شود.

کارشناس مسؤول ارزیابی شاخص‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی اضافه کرد: پس از یافتن و پیشنهاد راهکار، باید مجری این راهکار و نحوه اجرا را مشخص کنیم و پس از اجرا، نتایج اصلاح فرایند مورد ارزیابی و اثربخشی قرار گیرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تعیین زمان‌بندی مشخص و ناظر پاک‌دست برای اجرای راهکار، از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: پس از اصلاح فرایند، باید گزارش اصلاح و رفع گلوگاه فساد، به سازمان برنامه اعلام گردد و این گزارش باید مستند و مستدل باشد که ادعای وجود گلوگاه و رفع آن را به اثبات برساند.

مولوی تصریح کرد: اگر سازمانی نقاط آسب‌پذیر یا فرایندهای دچار فساد بیش از اندازه متعارف داشته باشد باید به تحولات ریشه‌ای و مبنایی در آن سازمان نظر داشته باشیم چون احتمالا در این سازمان، مبانی و ریشه‌ها دچار مشکل است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ما در کشور چنین سازمان و نهادی نداریم گفت: البته گلوگاه‌های فساد و نقاط آسیب‌پذیر در هر سازمانی هست و آنچه مهم است اراده‌ی مدیریتی در آن سازمان برای رفع مشکل و اصلاح فرایندهای موجد فساد می‌باشد.

وی تأکید کرد: سالم‌سازی فرایندهای سازمان، کاری طولانی، پرحوصله و دقیق است و هر گونه شتاب‌زدگی و رفع تکلیف، به نتایج نامطلوب و احیانا گمراهی مدیران در شناخت واقعی مراکز آسیب‌زا و رفع آنها منجر می‌شود.

کد خبر 49190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد