جوابیه بهزیستی استان قزوین در خصوص درج دلنوشته یکی از مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان در شبکه خبری هزاره سوم در مورخ ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰

در پی انتشار دلنوشته ی یکی از مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان در شبکه خبری هزاره سوم تحت عنوان " روایت تلخ از یک تراژدی سیاه "، اداره کل بهزیستی استان توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین در پی انتشار  دلنوشته ی یکی از مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان در شبکه خبری هزاره سوم تحت عنوان " روایت تلخ از یک تراژدی سیاه "، موارد ذیل جهت تنویر  افکار عمومی در خصوص خدمات ارائه شده توسط سازمان بهزیستی به سرکار خانم " ل. ا" که از توانخواهان این اداره کل می باشد، به اطلاع می رسد :

۱- استان قزوین به عائله ۲۸ هزار نفری از افراد دارای معلولیت را تحت پوشش قرار داده است که ۵۱۰۶ نفر از این افراد را توانخواهان بینایی عزیز تشکیل می دهند که از این تعداد یاد شده ۳۷۵۰ نفر از توانخواهان بینایی جویای اشتغال می باشند .علی ایحال توانخواه محترم همانند سایر توانخواهان به منزله عیال ا... محسوب شده و رسیدگی به امور شخصی و خانوادگی ایشان کما فی السابق در دستور کار این اداره بوده و خواهد بود.

۲-  خانم ل.ا در تاریخ ۹۸/۰۸/۱۰ با طرح این موضوع که در منزل، وضعیت مناسبی نداشته و دارای اختلافات خانوادگی می باشد ، به بهزیستی مراجعه و درخواست اقامت در یکی از مراکز بهزیستی را داشتند.با عنایت به نوع معلولیت ایشان(بینایی) و با توجه به اینکه مرکزی برای نگهداری و اقامت توانخواهان بینایی تعریف نشده است ، مناسبترین مرکز جهت نگهداری ایشان با توجه به درخواست خود ومشکلات عنوان شده ، مرکز جسمی حرکتی حکیم واقع در شهرستان تاکستان در نظر گرفته شد . تاریخ پذیرش ایشان، ۹۸/۰۸/۱۱ و تاریخ ترخیص به درخواست خود فرد و خانواده ایشان ۹۸/۰۸/۲۸ بوده که در طی این مدت نگهداری در مرکز ، اجازه رفت و آمد و حضور در کلاسهای دانشگاه به نامبرده داده شد. که بعد از گذشت ۱۷ روز اقامت ایشان در مرکز نگهداری با مراجعه والدین و رضایت شخصی به منزل بازگشتند چرا که سیاست کلی سازمان بهزیستی کشور بر این است که این عزیزان و توانخواهان بینایی در جامعه حضور مفید و موثر داشته باشند و از بدنه خانواده و جامعه جدا نگردند.

۳- برای دومین بار در مورخ۹۹/۹/۹در مرکز نگهداری مداخله در بحران اورژانس اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قزوین به دلیل اختلافات حاد خانوادگی، به صورت خود معرف و با علم به شرایط موجود و بحث کرونا و آگاهی کامل از شرایط مراکز نگهداری در مرکزمداخله در بحران پذیرش گردید

۴- شایان ذکر است قرنطینه نامبرده به دلیل اپیدمی بیماری کرونا ویروس(عطف به دستورالعملهای ستاد پیشگیری از بیماریهای مسری کشور و استان در خصوص تشکیل اتاق قرنطینه در بدو پذیرش خدمت گیرندگان مراکز نگهداری)انجام گرفته و با عنایت به وجود نشانه های حاد و مشکوک به بیماری کرونا در خدمت گیرنده و تشخیص و تجویز پزشک معالج، الزام به قرنطینه به مدت ۱۴ روز وجود داشته است که  مستندات آن در پرونده وی موجود می باشد.

۵- محدودیتهای پذیرش همانند ورود و خروج با دستور قضایی، تحویل لوازم شخصی تا زمان احراز سلامت جسمانی-  روانی خدمت گیرنده صورت می پذیرد(در اشاره به تحویل گوشی تلفن همراه و لپ تاپ و سایر لوازم شخصی) و علیرغم محدودیتهای قانونی در خصوص در اختیار قراردادن لوازم شخصی در بدو پذیرش، نامبرده به دلیل نیاز به شرکت در کلاسهای مجازی و آنلاین، طبق برنامه زمانبندی شده، لوازم آموزشی مورد نیاز آموزش آنلاین در اختیار وی قرار گرفته و بهره مند شده اند.

۶- پذیرش سوم خدمت گیرنده در مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ در مرکز نگهداری مداخله در بحران به دلیل اخلال در نظم دادسرا و دستور کتبی مقام محترم قضایی مبنی بر نگهداری در یکی از مراکز تحت پوشش بهزیستی، پذیرش صورت پذیرفته و در مورخه ۱۴۰۰/۰۸/۱۶ با تمایل شخصی و رضایت خانواده و دستور مقام محترم قضایی، تحویل برادر شده تا در کنار خانواده حضور یابند.

۷- در خصوص اغواگری و فریب کارشناسان اورژانس اجتماعی نیز خاطر نشان می گردد، از اصول اولیه فعالیتهای تخصصی روانشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی، اعتماد سازی و آرام سازی بوده که این مهم توسط نامبرده تعبیرنادرست به فریب و اغوا گردیده است، چراکه در صورت عدم ایجاد اعتماد و آرامش در مخاطبین، انجام سایر خدمات مورد نیاز با چالش عمده روبرو خواهد شد.

۸- در خصوص تجویز و الزام به مصرف دارو توسط مربیان مراکز نگهداری نیز یادآور می شود ، بنا بر تشخیص روانپزشک در مرکز آموزشی درمانی ۲۲ بهمن وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورخ ۹۹/۰۹/۱۳، خانم ل.ا ، نیازمند به مصرف دارو تشخیص داده شده که پرسنل مراکز نگهداری نیز موظف به ارائه دارو به فرد طبق دستور پزشک معالج می باشند و به هیچ وجه پرسنل مرکز اقدام به تجویز خودسرانه دارو ننموده اند.

۹- در خصوص ادعاهای طرح شده  در جهت عدم همکاری سازمان بهزیستی در جهت رفاه و اشتغال، لازم به ذکر است در ماده ۱۱ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت  اشتغال جهت توانخواهان بصراحت تشریح شده است که یکی از موارد ذکر شده استخدام در سازمانها و شرکت های دولتی و نهاد های عمومی است که تحقق این امر نیازمند همکاری و مساعدت همه دستگاههای دولتی و برگزاری آزمونهای استخدامی می باشد. روش دیگر ذکر شده در قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت پرداخت تسهیلات خود اشتغالی است که این موارد طبق نامه شماره ۲۴۸۵۰ مورخ ۹۵/۰۹/۲۳ به ایشان بصورت مکتوب اعلام شده است .

در راستای رسالت سازمان به عنوان تسهیلگر و فراهم کننده ی فرصت مساوی برای اشتغال طی مذاکره با کارفرمایان مختلف سه فرصت  شغلی به ایشان پیشنهاد گردید : استفاده از تسهیلات خوداشتغالی ، اشتغال در سامانه قزوین خرید ، اشتغال در سامانه ۱۳۷ شهرداری محمدیه اما از پذیرش این پیشنهادات امتناع ورزیدند.

۱۰- در سال گذشته به مناسبت روز جهانی نابینایان مدیر کل بهزیستی استان به همراه بخشدار محترم ، نماینده  معزز امام جمعه ، رئیس محترم نابینایان استان در منزل نامبرده حضور یافته و با بررسی مشکلات ایشان مصوب گردید برای هر کدام از این عزیزان یک قطعه زمین توسط بنیاد مسکن به قیمت نازل تحویل گردد که یکی از برادران ایشان زمین را تحویل و توسط بنیاد در حال ساخت می باشد و از کمکهای بلاعوض و تسهیلات ساخت و مساعدت سازمان برخوردار گردیده اند اما ظاهراً خانم ل . ا زمین را نپذیرفتند .

۱۱- از دیگر اقدامات انجام شده برای ایشان  * بهره مندی از خدمات بیمه تامین اجتماعی از سال ۹۶ (ازمحل هدفمندی یارانه)  * دریافت مستمری و دریافت هدفمندی یارانه به مبلغ ۳.۵۰۰.۰۰۰ریال ماهانه   * پرداخت شهریه  دانشگاه آزاد مقطع کارشناسی از سال ۹۰ تا ۹۴  *  پرداخت شهریه  دانشگاه آزاد مقطع ارشد  * پرداخت هزینه های مرتبط با پایان نامه ارشد  * پرداخت کمک هزینه ایاب وذهاب، درمان وبلاعوض ازسال ۹۷تا کنون به مبلغ ۱۰۳.۰۰۰.۰۰۰ریال * دریافت وسایل کمک توانبخشی مانند اسپیکر،  قلم قرآنی، ساعت لمسی،  ریکوردر، سبد کالا ، معرفی نامه به دستگاهها و ارگانهای دیگردر خصوص مسکن و اشتغال و ...  

۱۲- علاوه بر خدمات دریافت شده توسط خدمت گیرنده، خانواده وی نیز خدمات متنوع دیگری بهره مند شده است از قبیل: * پرداخت کمک هزینه مسکن به مبلغ۴۹۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال * رایگان نمودن انشعابات آب و برق و گاز * پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مبلغ ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال * دریافت مبلغ ۴/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال تحت عنوان تسهیلات دامپروری از سازمان جهاد کشاورزی با معرفی اداره کل بهزیستی استان قزوین

در پایان ضمن تأکید بر رسالت عظیم و مقدس سازمان  بهزیستی که همانا  خدمت رسانی و برقراری عدالت اجتماعی مبتنی بر رعایت حفظ کرامت انسانی حول محور ؛ توانمندسازی ، بازتوانی مددجویان تحت پوشش و تکریم این عزیزان می باشد در این خصوص برنامه های متعددی در حوزه های تخصصی اعم از حوزه افراد دارای معلولیت تحت پوشش، فرزندان شبه خانواده، زنان خودسرپرست و سرپرست خانواردر دست اجرا ست فرآیندهایی نظیر آموزش فنی و حرفه ای، ارائه تسهیلات خوداشتغالی ، معرفی به کاریابی ها، آماده سازی شغلی و... که تحقق این امر علی الخصوص در بحث اجرای قانون استخدام  معلولان دارای اهمیت ویژه ای در امور اشتغال ایشان بوده که نیازمند تلاش و همکاری کلیه دستگاهها و نهادهای اجرایی می باشد.

سازمان بهزیستی استان براساس رسالت دینی و تخصصی وظیفه دارد در حوزه های مختلف بر حسب نیازمندی جامعه هدف و بضاعت سازمان خدمت رسان این عزیزان باشد . درخواست سرکار خانم ل.ا مبنی بر استخدام در دستگاه های دولتی بر اساس گزینش و ثبت نام آزمون استخدامی می باشد . ان شاء الله در صورت تمایل ایشان و شرکت در آزمون استخدامی قطعاً  سازمان بهزیستی استان حامی بوده و کما فی السابق خدمتگزار می باشد.

از اصحاب محترم رسانه انتظار می رود که قبل از انتشار اخبار و مطالب نسبت به  صحت و سقم آن اطمینان حاصل کرده و موجب زیرسئوال رفتن عملکرد دستگاه های اجرایی نشوند.

کد خبر 48843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد