بهره‌مندی ۴۸۰۰ خانواده دارای معلول از خدمات توانبخشی و حمایتی

همزمان با هفته تکریم افراد معلول و نیز روز جهانی معلولان، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه از مراکز نگهداری و توانبخشی معلولان در شهرستان ملارد بازدید واز نزدیک در جریان خدمات، اقدامات و فعالیتهای سازمان بهزیستی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، در این بازدید که با هدف آشنایی با فعالیتهای بهزیستی ملارد در زمینه‌های توانبخشی و بازتوانی و نگهداری معلولین صورت گرفت.

براساس این گزارش در ادامه این بازدید رئیس بهزیستی شهرستان ملارد نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد، اقدامات و خدمات این مرکز به خانواده‌های تحت پوشش گفت: در این شهرستان ۴۸۰۰ خانواده دارای معلول وجود دارد که از خدمات توانبخشی و آموزشی و حمایتی برخوردارند.

داود خادم افزود: در این شهرستان ۲۵ مرکز نگهداری شبانه‌روزی ویژه سالمندان، و معلولان ذهنی و جسمی وجود دارد که تعداد ۱۵۰۰ نفر از افراد حاضر در این مراکز از سالمندان و بیماران ذهنی و جسمی هستند.

وی همچنین به تحت پوشش بودن ۷۰۰ نفر از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست شهرستان ملارد اشاره کرد و گفت: یک مرکز شبانه‌روزی نیز ویژه نگهداری کودکان در این شهرستان وجود دارد و یک مرکز نگهداری و بازتوانی بیماران و معتادان متجاهری که ازسوی نیروی انتظامی و مراجع قضائی جمع‌آوری می‌شوند، نگهداری می‌شوند که بیش از ۱۸۰۰ نفر ظرفیت پذیرش دارد.

خادم با اشاره به نقش مهم آزمایشات ژنتیک و فرآیند غربالگری قبل از ازدواج در پیشگیری از معلولیت گفت: با اجرای قانون اجباری انجام آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج (از سال ۱۳۹۷) از تولد بیش از ۷ هزار کودک معلول در کشور پیشگیری شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ نوع خدمت و فعالیت به جامعه هدف بهزیستی ارائه میشود، افزود: در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌آفرینی در قالب وام خوداشتغالی پرداخت شد و مبلغ ۱۲ میلیارد تومان نیز در سال جاری به منظور ایجاد اشتغال به خانواده‌های تحت پوشش اختصاص یافت.

یکی دیگر از مراکزی که در سفر به ملارد موردبازدید خبرنگاران قرار گرفت، مرکز نگهداری و امور خیریه اشتغال (سمپا) بود که خانم خیابانی رئیس این مرکز گفت: در مرکز امور خیریه اشتغال (سمپا) که توسط گروه جهادی دایر شده است حدود ۱۳۰ نفر اعم از زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، معلولین و خانواده‌های معتادین بهبود یافته در زمینه‌های قالیبافی، گوهرتراشی و نیز خیاطی به امر تولید اشتغال دارند.

وی گفت: این مرکز از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ رسماً شروع بکار کرد. در ادامه پای گفتگوی آقای علی‌اکبر رسولی مسئول گروه جهادی شهرستان ملارد نشستیم که از خدمات و حمایت‌های بسیجی به خانواده‌های جامعه هدف معلولین در ایام بحرانی بیماری کرونا گفت.

خادم گفت: تولید و توزیع ۲۰۰ هزار ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و نیز توزیع ۱۸ هزار بسته معیشتی به همراه ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده در بین خانواده‌های نیازمند و جامعه هدف از جمله خدمات و اقدامات مادی و معنوی گروه جهادی شهرستان ملارد در دوران همه‌گیری ویروس منحوس کرونا بوده است.

در پایان این بازدید نیز به سراغ مرکز خیریه شهید ناصر قربانی شهرستان ملارد رفتیم که عبدالرسول قربانی مدیرعامل این موسسه خیریه، خدمات فرهنگی و اجتماعی این مرکز که برای خانواده‌ها و معلولین شهرستان صورت می‌گیرد را برای خبرنگاران بازگو کرد.

 وی گفت: این موسسه با هدف تامین نیازها و احتیاجات کوتاه‌مدت و بلندمدت معلولین اقدامات و تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است.

قربانی، ارائه خدمات پزشکی به معلولین، برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری سفرهای زیارتی به مشهد مقدس و اردوهای یک روزه، حضور در سمینارهای داخلی و بین‌المللی، انجام مبادله علمی و پزشکی با کشور ژاپن و نیز مناسب‌سازی معابر ورودی چهار مدرسه ویژه عبور و مرور معلولین سطح شهرستان ملارد را از جمله طرح‌ها و خدمات این مرکز خیریه برای جامعه هدف معلولین از بدو تأسیس (از سال ۱۳۹۴) تاکنون ذکر نمود.

ایجاد مجمع معلولین به منظور پیگیری مطالبات قانونی

 معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران هم در حاشیه بازدید از مراکز نگهداری معلولین ودر مرکز خیریه شهید ناصر قربانی شهرستان ملارد گفت: حضور و بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر تهران مایه دلگرمی و امیدواری مسئولین و متولیان نهاد بهزیستی و گروه‌های خیرین و مردمی است که در امر خدمات‌رسانی و پشتیبانی از خانواده‌های محروم نیازمند دوشادوش سازمان بهزیستی بی‌ادعا مشارکت و حضوری پُررنگ دارند.

وی گفت: سازمان بهزیستی در راستای تکالیف قانونی و وظایف مصرح در قوانین و ضوابط اجرائی و ملی کشور بطور مستمر و بی‌وقفه قانون مربوط به حمایت از جامعه هدف یعنی معلولین را در کشور عملیاتی می‌نماید.

خادم همچنین به اتخاذ تصمیماتی راهبردی با هدف تحول‌آفرینی در حوزه معاونت توانبخشی بهزیستی استان تهران اشاره کرد و افزود: در همین چارچوب در طی سال جاری در اقدام و رویکردی نوین تصمیم به انتخاب یک فرد معلول بعنوان مشاور امور توانبخشی گرفته شد. همچنین به مراکز بهزیستی ۱۶ شهرستان وابسته به تشکیلات استان تهران نیز توصیه به انتخاب فردی معلول بعنوان مشاور توانبخشی ادارات نمودیم که خوشبختانه این روند در بهزیستی تمامی ۱۶ شهرستان استان تهران اجرائی گردیده است.

وی به شرح وظایف مشاورین امور توانبخشی بهزیستی اشاره کرد و افزود: حوزه فعالیت این مشاورین پیگیری و حل مشکلات مربوط به مسکن، معیشت و درمان و اشتغال معلولان جامعه است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن اشاره به تفاهم این سازمان با موسسات غیرانتفاعی و مردمی جهت بهره‌مندی از ظرفیت آنها برای خدمت‌رسانی به جامعه هدف یادآور شد: در این راستا با موسساتی که بصورت غیرانتفاعی از سازمان بهزیستی یا سایر دستگاه‌ها مجوز فعالیت گرفتند، وارد تفاهم شدیم و از طریق این موسسات خدماتی را برای اعضای خانواده سازمان بهزیستی پیش‌بینی کردیم و برخی از آنها تحقق یافته است.

وی به بخشی از این خدمات و حمایت‌های مردمی و خیرین اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تفاهم‌نامه‌ای را با یک موسسه مردم نهاد برای تامین کفش ۵۰۰ نفر از معلولین و نیز تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت قاب عینک جهت استفاده نابینایان و کم‌بینایان منعقد کردیم و همچنین ۸۰ جراحی برای معلولین نیازمند درمان را به برخی از مراکز پزشکی و درمانی معرفی نمودیم که بطور رایگان اقدام به درمان و جراحی نمودند.

خادم افزود: در همین خصوص باانعقاد تفاهمنامه‌ای بایک موسسه، خانه ۵۰ نفر از خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در شهرری درحال نوسازی است.

معاون امور توانبخشی گفت: به منظور احیای مراکز روزانه توانبخشی و ارائه خدمات به معلولان نیزتفاهمنامه‌ای امضاء شد تا ۲۹۰ دستگاه تصفیه هوا در اختیار این مراکز قرار گیرد.

وی با اشاره به تشکیل مجامع معلولین، افزود: این مجامع معلولین با تشکیل هیئت مدیره‌هایی با عضویت خود معلولین است تا مشکلات و مطالبات حقوقی، مردمی، صنفی را از طریق مجاری قانونی از مسئولین و دولت مردان پیگیری و مطالبه گری نمایند.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی دارای تکالیفی قانونی است که وظایف قانونی در خصوص صیانت و نگهداری از معلولین و افراد کم توان ذهنی و جسمی بر عهده او گذاشته شده است. طبق ضوابط قانونی موظف به حمایت از جامعه هدف و معلولین می‌باشد.

 تقدیر از زحمات و هنر معلولین ملارد

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران از نمایشگاه آثار دستی مددجویان تحت حمایت سازمان نیز بازدید کرد.  

سید احمد خادم ضمن تقدیر از زحمات و هنر این افراد گفت: معلولان در تمامی عرصه‌ها ثابت کرده‌اند که معلولیت محدودیت نیست و این افراد همواره با تلاش و پشتکار درحال حرکت به سوی جلو و کسب موفقیت‌های بیشتر هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ملارد هم در حاشیه این بازدید ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص آثار مددجویان گفت: بسیاری از این افراد دارای معلولیت‌های شدید جسمی و حرکتی هستند ولی بازهم متوقف نشده‌اند و هر روز درحال پیشرفت بوده و دست از تلاش بر نمیدارند.

وی در ادامه گفت یکی از این غرفه‌ها به مددجویان جسمی حرکتی این اداره اختصاص یافته که در منزل و با همکاری اعضای خانواده خود درحال پرورش گل وگیاه میباشند و تمامی مراحل را در منزل خود انجام میدهند.

خادم در ادامه افزود: غرفه‌ای دیگر متعلق به لطفعلی نظارتی توانخواه جسمی حرکتی است که علارغم معلولیت شدید، هنری ارزنده در خلق تابلوهای منبت کاری و خوشنویسی دارد.

در بخش دیگری از این نمایشگاه محصولات خانگی زنان دارای معلولیت و همچنین مادران دارای فرزند معلول به نمایش گذاشته شده بود.

کد خبر 48636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد