سرعت رشد کودک‌آزاری در یزد روند افزایشی دارد

مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به ارائه پیشنهاداتی در خصوص انتخاب یزد به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک، از روند افزایشی سرعت رشد کودک آزاری در استان یزد خبر داد.

دکتر «محمدعلی عطابخش» امروز در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق سامانه آنلاین خانه مطبوعات و رسانه‌های استان یزد برگزار شد، با اشاره به مناسبت‌های بهزیستی در ماه مهر از جمله نهم مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان، تصریح کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۵۰۰ معلول ناشنوا و کم‌شنوا در استان یزد تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

وی در مورد خدماتی که بهزیستی به ناشنوایان ارائه می‌کند، اظهار کرد: بخشی از این خدمات مربوط به وسایل توانبخشی از جمله سمعک و حلزون گوش و بخشی نیز در ارتباط با خدمات آموزشی مانند مدارس وی‍ژه ناشنوایان است.

این مسئول علاوه بر مشکلات اشتغال و ازدواج ناشنوایان، مهمترین مشکل این قشر را مربوط به برقراری ارتباطات اجتماعی با توجه به ناآشنایی افراد جامعه با زبان اشاره‌ ذکر کرد و گفت: در همین راستا تفاهمنامه‌ای بین جامعه ناشنوایان، شورای شهر، بهزیستی و صدا و سیما منعقد شده است که هر روز اخبار استان در ساعت 13:30 و همچنین دو برنامه پزشکی هفته نیز با حضور رابط ناشنوایان اجرا می‌شود.

محمد علی عطابخش با بیان اینکه رفع نیازهای افراد معلول همانند نیاز سایر افراد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در همین راستا اولین رستوران ناشنوایان در استان یزد راه‌اندازی شده که پرسنل این مجموعه با شناخت از زبان اشاره به ناشنوایان نیز ارائه خدمت می‌کنند.

 وی همچنین از راه‌اندازی اولین مرکز مشاوره ویژه ناشنوایان در استان نیز خبر داد و گفت: این مرکز ناشنوایان و خانواده‌های آنها خدمات مختلف مشاوره‌ای اعم از مشاوره خانوادگی، مشاوره تحصیلی و غیره ارائه می‌کنند.

وی از دیگر مشکلات مربوط به حوزه ناشنوایان را در ارتباط با قیمت وسایل توانبخشی و تاثیر مستقیم آن از نوسانات ارزی اخیر ذکر کرد.

جمعیت 10 درصدی سالمندان استان

عطابخش با اشاره به دهم مهرماه روز جهانی سالمند گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت استان یزد بالای ۶۵ سال سن دارند و به دنبال ادامه این روند، در آینده با مشکل جمعیت سالمند مواجه خواهیم شد.

وی افزایش امید به زندگی و کاهش فرزندآوری را دلیل افزایش سالمندی جامعه دانست و گفت: در حال حاضر تفت سالمندترین شهرستان و بافق جوان ترین شهرستان استان است و شهرستان‌های دیگر استان با اختلاف اندکی در رده‌های ما بین آنها قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطر نشان کرد: جمعیت10 درصدی سالمندان  استان با اختلاف کمی که با متوسط کشوری دارد یزد را آستانه قرارگیری در جمع استان‌های سالمند کشور قرار داده است.

    وی تعداد سالمندان تحت پوشش بهزیستی حدود 8734  نفر   ذکر کرد و گفت: این تعداد از خدمات مراکز توانبخشی( شبانه روزی، روزانه، ویزیت در منزل و مراقبت در منزل)،  برنامه توانمند سازی،  برنامه CBR ، کمک های مستمر،  تجهیزات  و وسایل کمک توانبخشی، خدمات مناسب سازی  بهره مند می شوند.

عطابخش با بیان این که خدمات بهزیستی به سالمندان حول چند محور ارائه می‌شود، اظهار کرد: برخی خدمات بهزیستی در این  حوزه حول خانواده محوری انجام می شود که از آن جمله می‌توان به  ویزیت سالمندان در منزل، طرح مراقبین و ارائه خدمات در مراکز روزانه سالمندی اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۱۷ مرکز روزانه سالمندی در استان، یاداور شد: البته به دنبال شیوع کرونا و با توجه به پرخطر بودن سالمندان در این حوزه، فعالیت مراکز روزانه سالمندی در شش ماهه نخست امسال متاثر بوده است.

مدیر کل بهزیستی استان بخش دیگری از خدمات بهزیستی استان به سالمندان را در قالب مراکز شبانه‌روزی ذکر کرد و افزود: هرچند نگهداری سالمندان در مراکز شبانه روزی به خانواده‌ها توصیه نمی‌شود ولی گاهاً شرایط زندگی سالمندان در محیط خانه ممکن نیست یا کسی برای نگهداری از سالمند وجود ندارد که در چنین موارد به اجبار از سالمند در این مراکز نگهداری می‌شود.

وی با بیان این که خوشبختانه در پیک اول و دوم کرونا تلفاتی در مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان استان گزارش نشده است، از تامین واکسن آنفلوانزا برای سالمندان این مراکز خبر داد و گفت: بهزیستی در اولویت بعدی تامین واکسن برای سالمندان مراکز روزانه سالمندی تحت پوشش را در دست پیگیری دارد.

به گفته‌ی این مسئول، در حال حاضر در استان یزد 9 مرکز شبانه‌روزی سالمندان، معلولین و بیماران روانی مزمن وجود دارد که در مجموع به ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر خدمات مراقبتی می‌دهند.

مرخصی کرونایی 200 مهد کودک

عطابخش یکی دیگر از مناسبت‌های مهرماه بهزیستی را شانزدهم مهرماه که به عنوان روز کودک نامگذاری شده اعلام و تصریح کرد: بهزیستی از سال‌ها قبل با ایجاد دفتر امور کودکان و نوجوانان اهتمام ویژه‌ای به این بخش داشته ولی اخیراً موضوع انتقال وظایف این حوزه به آموزش و پرورش مطرح شده که امیدواریم به زودی و به منظور جلوگیری از موازی‌کاری از سوی شورای انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف شود.

وی از وجود ۳۰۹ مهدکودک در استان خبر داد که به دنبال شیوع کرونا حدود ۲۰۰ مورد از آنها از مرخصی یک ساله استفاده می‌کنند و عملاً در این مدت غیرفعال هستند. 

مدیرکل بهزیستی استان یزد افزود: سال گذشته نزدیک به 15 هزار کودک در این مهدهای کودک استان‌ ثبت نام کردند و در سال جاری با توجه به شیوع کرونا تنها چهار هزار و 300  کودک ثبت نام و حدود  100 مهدکودک فعال هستند.

وی با اشاره به ارائه پیشنهادات در مورد انتخاب یزد به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک، در رابطه با گزارش‌های کودک‌ازاری و وضعیت استان در این خصوص خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های اورژانس اجتماعی(۱۲۳) بهزیستی موارد کودک‌آزاری در یزد به نسبت استان‌های دیگر وضعیت بهتری دارد اما سرعت رشد کودک آزاری در استان نسبت به استان‌های دیگر روند افزایشی دارد که نگران کننده است.

کد خبر 24099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد