درخواست از وزارت بهداشت برای تامین ۲۰۰ هزار واکسن/ ابتلای ۳۰۰ نفر از متجاهران به کرونا

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه معتادان متجاهر در لیست افراد اولویت‌دار برای تزریق واکسن آنفولانزا از قلم افتاده‌اند از ابتلای ۳۰۰ نفر از آنها به کرونا خبر داد.

«فرید براتی سده» مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر با توجه به همزمانی شیوع آنفولانزا و کرونا در فصل پاییز گفت: احتمال می‌دهم با توجه به نگاهی که وجود دارد که اگر افراد در مراکز باشند، می‌توانند خدمات بهتری بگیرند و دسترسی‌شان به خدمات راحت‌تر است، جمع‌آوری مجدد در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور هستیم، آن زمان که از طریق کمیته درمان وزارت بهداشت به ما اعلام کردند که جمع‌آوری معتادان متجاهر متوقف شود، ما کار را متوقف کردیم و معتادان متجاهر را پذیرش نکردیم و بعد از آن دوباره مصوب شد که پذیرش‌ها انجام شود و ما هم انجام دادیم و در حال حاضر هم کار در حال انجام است. دستورالعملی نیز در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر که مسئولیت آن با وزارت بهداشت است، مصوب شده و براساس آن عمل می‌کنیم، در هر زمانی که با توجه به شرایط شیوع کرونا اعلام شود که پذیرش معتادان متجاهر متوقف شود ما هم مجددا پذیرش‌ها را متوقف خواهیم کرد.

ارائه خدمت به معتادانی که داوطلبانه برای ترک اقدام می‌کنند

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز ماده ۱۵ تصریح کرد: برای بازگشایی مراکز ماده ۱۵ به معتادانی که داوطلبانه برای ترک اقدام می‌کنند، خدمت ارائه می‌کنیم. در استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند، اعلام کرده‌ایم که تصمیم‌گیرنده در این زمینه مدیرکل بهزیستی استان است و با هماهنگی در سطح استان اقدامات لازم را انجام دهند، بنابراین در استان‌ها مدیران کل بهزیستی با توجه به شرایط در خصوص مراکز ماده ۱۵ تصمیم‌گیری می‌کنند.

ابتلای ۳۰۰ معتاد متجاهر به کرونا در کشور

براتی سده درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر در ماه‌های آینده گفت: ما تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور هستیم و اگر اعلام کنند که جمع‌آوری متوقف شود ما هم پذیرش نمی‌کنیم، اما تا به الان چنین موضوعی به ما اعلام نشده است. در حال حاضر در ۲۳ استان طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرا می‌شود استان‌هایی مانند استان خوزستان نیز به تازگی طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را آغاز کرده‌است و پذیرش انجام می‌شود. در استان‌ها تست pcr از معتادان گرفته می‌شود و در برخی از استان‌ها نیز غربالگری علامتی انجام می‌شود. تاکنون نیز بیش از ۳۰۰ نفر مبتلا داشتیم که به محض مثبت شدن تست این افراد از مراکز ماده ۱۶ ترخیص و به مراکز نقاهتگاهی اعزام شده و در مکان دیگری نگهداری و قرنطینه شدند. همچنین افرادی که با این بیماران نیز ارتباط داشتند قرنطینه می‌شوند، البته چند نفری نیز فوت شده‌اند که آمار آنها بالا نیست.

ظرفیت نقاهتگاه‌ها و مراکز قرنطینه کم است

وی ادامه داد: جمع‌آوری معتادان متجاهر در شرایط کرونا با نحوه جمع‌آوری در شرایط قبل از آن با توجه به پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده، متفاوت است. پیش از کرونا یک عملیات انجام می‌شد و در یک مرحله ۴۰۰ نفر جمع‌آوری و غربالگری شدند و بعد با توجه به شرایط یا به مراکز ماده ۱۶ معرفی شدند و یا درصد معدودی با توجه به شرایط ترخیص شدند، اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و جمع‌آوری‌ها و دستگیری‌ها خوشه‌ای است و به دلیل اینکه ظرفیت نقاهتگاه و قرنطینه کم شده است، هر ۱۵ روز یکبار نیروی انتظامی می‌تواند عملیات انجام دهد، اما در حال حاضر ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر در کل کشور معتاد متجاهر جمع‌آوری شده‌است. از این تعداد نزدیک به ۷ الی ۸ هزار نفر در تهران جمع‌آوری شده‌اند، البته همه این تعداد در تهران در مراکز ما نیستند و در مراکز سازمان زندان‌ها،‌ نیروی انتظامی و سپاه نیز حضور دارند.

معتادان متجاهر در لیست افراد اولویت‌دار برای تزریق واکسن آنفولانزا از قلم افتاده‌اند

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره واکسن آنفولانزا برای معتادان گفت: سازمان بهزیستی در این خصوص یک نامه به وزارت بهداشت ارسال کرد و وزارت بهداشت نیز دستورالعملی ابلاغ کرده‌ و افراد دارای اولویت در مراکز سازمان بهزیستی را مشخص و اعلام کرده‌ است، این واکسن برای گروه‌های سالمندان، افرادی که در مراکز شبانه‌روزی هستند و بیماران روانی مزمن در نظر گرفته شده است اما متاسفانه معتادان متجاهر از این لیست جامانده‌اند و احتمالا از قلم افتاده‌اند یا اینکه وزارت بهداشت فکر کرده نیازی به تامین واکسن برای این گروه نیست، اما ما در حال پیگیری هستیم تا این لیست اصلاح شود و حتما لازم است که همه معتادان اعم از معتادانی که در پاتوق‌ها و تحت پوشش خدمات کاهش آسیب ما هستند، معتادانی که در مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ هستند و همچنین پرسنلی که با این معتادان در ارتباط هستند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

۵۰ هزار پرسنلِ در  ارتباط با معتادان نیازمند تزریق واکسن آنفولانزا هستند

براتی‌سده خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تعاملاتی که با وزارت بهداشت داریم، این مشکل را حل کنیم. ما حدود ۲۰۰ هزار واکسن برای معتادان درخواست کرده‌ایم، چراکه حدود ۱۰۰ هزار نفر فقط در پاتوق‌ها از خدمات کاهش آسیب استفاده می‌کنند، از طرفی حدود ۵۰ هزار نفر پرسنل داریم که با این معتادان در ارتباط هستند و همچنین افرادی که در مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ حضور دارند و همچنین افرادی که در مراکز ماده ۱۵ هستند که شامل معتادان غیرمتجاهر هستند نیز به این لیست اضافه خواهند شد. به هر حال نزدیک به ۲۰۰ هزار واکسن درخواست کرده‌ایم و امیدواریم این واکسن تامین و در اختیاران معتادان و همه افرادی که در مراکز ما هستند قرار بگیرد تا مشکلی ایجاد نشود. با توجه به اینکه این افراد جزو افراد پرریسک هستند باید واکسن در اختیار آنها قرار بگیرد.

افزایش مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونایی به یکسال

وی همچنین درباره مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونایی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا کشور مصوب کرده است که معتادان متجاهر علاوه بر شش ماه مدت زمانی که باید براساس قانون در مراکز باشند، یک شش ماه دیگر هم می‌توانند در مراکز بمانند و تاکنون این دستورالعمل اجرا شده است، البته درباره خیلی از این افراد هنوز به شش ماه دوم نرسیده‌ایم، اما قاعدتا طبق مصوبه ستاد می‌توانند تا شش ماه دیگر نیز در مراکز ماده ۱۶ بمانند.

ارائه خدمات کیفی به معتادان متجاهر  هزینه‌بر است

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: البته قانون مبارزه با مواد مخدر در جلسات مجمع در حال تغییر است و قصد دارند، این زمان را به صورت قانونی به مدت یک سال تا یکسال و نیم افزایش دهند و آنچه که برای ما مهم است، افزایش این مدت زمان است. در ابتدا باید برای ارائه خدمات کیفی درمانی و بازتوانی به این افراد در مدت زمان بیشتر برنامه‌ریزی شود که این برنامه‌ریزی هزینه‌بر است، همچنین اجرای این برنامه‌ها نیز نیازمند هزینه است و نکته مهمتر این است که اجرای این برنامه‌ها نیازمند تامین منابع است، یعنی صرفا اینکه این افراد گرفته و به یک مرکز منتقل شوند مهم نیست، مهم این است که منابع نگهداری نیز باید تامین شود. اگر منابع باشد ما نیز باید برنامه‌ریزی صحیحی برای ارائه خدمات داشته باشیم تا هر مدتی که قرار است اضافه شود و بمانند از خدمات کیفی خوبی نیز استفاده کنند.

کد خبر 23211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =