جزییات نحوه ثبت نام و شرایط شرکت در آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت

دکتر محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور، جزئیات نحوه ثبت نام و شرایط شرکت در آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت در سال ۹۹ را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، وی در خصوص میزان اجرایی شدن ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان از سال ۹۷ تا کنون، گفت: خوشبختانه با همکاری بسیار موثری که سازمان امور اداری و استخدامی کشور داشته است  می توان گفت که از سال ۹۷ این ماده قانونی به صورت کامل و ۱۰۰ درصدی اجرایی شده است به گونه ای که تمامی دستگاههای اجرایی موظف به رعایت سهمیه ۳ درصدی شده اند و حتی یک مورد جایگزینی برای ردیفهای اختصاص یافته به افراد دارای معلولیت از  این سهیمه اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی در سال ۹۷تعداد ۸۱۴ سهمیه داشت که حدود ۴۲۰ سهمیه جذب شدند. در سال ۹۸ نیز ۸۷۱ سهمیه  برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شد که حدود ۵۳۱  نفر جذب شدند و امسال نیز خوشبختانه  ۱۳۰۵ سهمیه برای بهزیستی تعیین شده است که ۳۴۴ سهمیه آن، از سنوات قبل باقی مانده است.

در زیر گفت و گوی ما با مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور را می خوانید:

- کدام دستگاهها بیشترین سهمیه را به خود اختصاص داده اند؟

"وزارت آموزش و پرورش با ۱۱۴۳ سهمیه، وزارت کشور با ۴۵ سهمیه و سازمان بهزیستی با ۲۹ سهمیه، بالاترین میزان جذب نیرو را داشته اند. "

- چند دستگاه کشوری با سازمان بهزیستی هماهنگی لازم را برای اختصاص سهمیه انجام داده اند؟

"تعداد ۲۱ دستگاه تا کنون مراجعه داشته اند. "

- تعیین سهمیه ها چگونه صورت گرفته است؟ آیا در این رابطه اولولیت بندی خاصی مد نظر بوده است؟

"سهمیه ها با هماهنگی دستگاهها و بر اساس نیاز دستگاه در مناطق مختلف کشور تعیین شده است میزان برخورداری استانها از نیروهای مورد نیاز، محرومیت استان و شهرستان و توزیع مناسب نیرو در کل کشور مد نظر قرار گرفته است"

- با توجه به شروع ثبت نام آزمون استخدامی از ۲۰ لغایت ۲۹ شهریور، چه توصیه هایی برای افراد معلول دارید؟

"افراد متقاضی می بایست در سازمان پرونده کمیسیون پزشکی توانبخشی داشته باشند، همچنین حین ثبت نام ضمن علامت گذاری سهمیه معلولین، صرفا شغل محلهای مربوط به سهمیه معلولین را انتخاب نمایند. "

- تکلیف معلولان فاقد پرونده در سازمان بهزیستی چیست؟

"استعلام معلولیت از طریق ارتباط الکترونیکی سازمان بهزیستی توسط سازمان سنجش انجام می شود. در صورت عدم تشکیل پرونده در بهزیستی، سازمان سنجش با ارسال پیامک به افراد متقاضی، ضرورت مراجعه به سازمان بهزیستی و الزام تشکیل پرونده را تاکید خواهد کرد".

- اگر افراد دارای معلولیت در شغل محل انتخابی موفق به کسب حد نصاب نشوند و یا در مصاحبه پذیرفته نشون، تکلیف سهمیه چیست؟

"سهمیه برای سنوات آینده جهت بهره مندی سایر معلولان واجد شرایط محفوظ می ماند".

- اگر فرد معلولی نمره کتبی را در آزمون کسب نماید ولی توانایی انجام کار را نداشته باشد  چه تصمیمی برایش گرفته می شود؟

"جلسات مصاحبه افراد پذیرفته شده در محل دستگاه ها با حضور نمایندگان مطلع سازمان بهزیستی در سراسر کشور برگزار و صلاحیت و توانایی انجام کار افراد سنجیده و بررسی و حین جلسه تعیین تکلیف می شود.

- آیا امکان داره برخی افراد در جلسه مصاحبه تعیین صلاحت، پذیرفته نشوند؟

"بله ممکنه از نظر سنجش سطح توانمندی در شرایط منطبق با وظیفه مورد انتظار شغلی نباشند"

- آیا نحوه ثبت نام معلولان در آزمون سال جاری با سنوات قبل متفاوت است؟

"بله نحوه ثبت نام آزمون از چندین  جهت با سنوات قبل تفاوت داره، اول اینکه اطلاع رسانی به گروه هدف واجد شرایط از طریق ارسال پیامک های مستمر صورت گرفته، دوم اینکه انواع معلولیت ها در فرم ثبت نام اصلاح شده و عنوان سایر اضافه گردیده است و سوم اینکه افراد برای تایید معلولیت خود ملزم به حضور در مراکز بهزیستی نیستند و تاییدیه آنها به صورت الکترونیکی انجام می شود".

کد خبر 22964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =