دردنامه‌ی «زنی را می‌شناسم من» در سطح مسؤولان کشور و استان توزیع شد

معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، به منظور انعکاس مشکلات زنان سرپرست خانوار، یک دردنامه شامل دل‌نوشته و مقالات عاطفی- انشایی با عنوان «زنی را می‌شناسم من» در سطح مسؤولان کشور و استان منتشر کرد.

به گفته‌ی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، در حال حاضر حدود 300 هزار زن سرپرست خانوار در استان زندگی می‌کنند که قریب به یک میلیون نفر از جمعیت استان را در قالب خانوارهای یک تا 4 نفره تحت سرپرستی دارند.

دکتر غلامحسین حقدادی، بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اشتغالی برای این گروه از جمعیت استان که نقش مهمی در توازن و تعادل اجتماعی جامعه دارند باعث شده تا این خانوارها با معضلات جدی مواجه باشند.

وی ادامه داد: ما به جهت محدویت اعتبارات، قادر به همه‌ی مراجعین در این گروه نیستیم و در حال حاضر حدود 14 هزار خانوار از این گروه را تحت پوشش داریم که مجموعا 40 هزار نفر را شامل می‌شود.

حقدادی گفت: برای انتقال فرهنگی بخشی از مشکلات بسیار زیاد این گروه از مددجویان، یک مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، دل‌نوشته‌ها و مقالات عاطفی انشایی با همکاری کلینیک‌های مددکاری و مددکاران و روان‌شناسان مراکز و نیز برخی همکاران ستادی، تهیه و تدارک دیدیم که در سطح مسؤولان توزیع گردید.

وی ادامه داد: 40 کلینیک مددکاری در این مجموعه ما را یاری کردند و تجربیات مددکاران، گزارش‌ها، داستانک‌هایی از زندگی واقعی این گروه و یادداشت‌ها و دل‌نوشته‌هایی از خود مددجویان را به ما منتقل کردند که در این مجموعه 18صفحه‌ای در قطع آ4 منتشر شده است.

وی خاطر نشان کرد: شمارگان این مجموعه یکصد نسخه بود که در سطح مسؤولان اجتماعی کشور و استان توزیع گردید و علاوه بر این نسخه‌ی الکترونیکی گزارش‌نامه نیز در سایت بهزیستی استان قرار گرفت.

دکتر حقدادی گفت: زنان سرپرست خانوار یکی از مظلوم‌ترین قشرهای اجتماعی اند که در شش ماه گذشته به دلیل هجوم بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی زنانه، بیکار و دچار مشکلات اقتصادی و به تبع آن مشکلات اجتماعی و فرهنگی شده‌اند.

وی ادامه داد: ارتزاق خانواده بدون کار یا با اشتغال ناقص، کار بسیار دشواری است و کمک‌های سازمان‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته‌ی امداد آنقدر نیست که هزینه‌های زندگی آنان را پوشش دهد.

وی گفت: به هر حال توان دولت محدود است و در سال‌های اخیر که جمعیت این گروه به دلیل سایر عوامل، رو به افزایش گذاشته، مشکلات جدی‌تری پیش روی دولت قرار گرفته است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر این گروه شامل زنان بیوه، مطلقه، خانواده‌های گسیخته دارای سرپرست غیر مؤثر و دخترانی هستند که از سن ازدواج گذشته و به تجرد قطعی رسیده‌اند.

وی یادآور شد: افزایش آمار این گروه در سال‌های اخیر بیشتر مولود بالا رفتن دو عامل طلاق و کاهش ازدواج بوده است.

حقدادی تأکید کرد: با توجه به اینکه تقریبا 13درصد جمعیت استان در این گروه جمعیتی زندگی می‌کنند و اتفاقا اکثریت‌شان جزو اقشار نیازمند کمک هستند توجه جدی‌تر به آنها باید در دستور کار قرار گیرد تا از طریق اشتغال سالم بتوانیم به ارتزاق این خانوارها یاری برسانیم.

وی گفت: بهزیستی علاوه بر کمک‌های موردی، مستمری و کمک هزینه‌ی تحصیلی فرزندان، خدمات فرهنگی، آموزشی و مددکاری نیز به این گروه ارائه می‌دهد.

حقدادی در پایان گفت: انتظار داریم افراد کلیدی استان، خیرین و متولیان امور از طریق رسانه‌های گوناگون صدای این زنان را بشنوند و با عمق و وسعت مشکلات این گروه بزرگ بیشتر آشنا شوند.

کد خبر 22235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد