رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا: در ایام کرونا مراقبت های خوبی از سالمندان صورت گرفته است

رئیس جمهور در جلسه ستاد پیشگیری از شیوع کرونا گفت: «در دو جا الحمدالله شرایط، شرایط مناسبی بود. یک سالمندان هستند که بحمدالله شرایط خوب و مراقبت‌های خوبی شده و دیگری زندان بوده که تلاش شده زندان را خلوت کنند.»

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه پایان دوره ویروس کرونا هنوز مشخص نیست و باید خودمان را برای یک مقابله بلند مدت آماده کنیم، گفت: برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و قطع زنجیره آن، مسوولیت سنگینی بر دوش همگان است و تجربه چهارماهه ما این است که با رعایت دقیق دستورالعمل های وزارت بهداشت، فعالیت اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی در کشور می تواند آزاد باشد.

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن حضور داشتند، با بیان اینکه بیش از 4 ماه از مواجهه کشور با بیماری کرونا گذشته است، گفت: در این دوره مردم همراهی بسیار خوبی از خود نشان دادند و کادر بهداشت و درمان کشور نیز فداکاری و تلاش بسیاری داشته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه براساس آنچه دانشمندان و متخصصان بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند نمی‌توان زمان خاصی را برای پایان این بیماری پیش‌بینی کرد، گفت: رفتار این ویروس در حال تغییر است و رفتار ثابتی ندارد و براساس نظر محققین این ویروس خود به خود از بین نخواهد رفت، بنابراین ما باید خود را برای یک مقابله بلندمدت آماده کنیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه این ویروس قابل ریشه‌کنی در زمان کوتاه نبوده و نمی‌توانیم کاری کنیم که مردم در مصونیت کامل باشند، گفت: آنچه حائز اهمیت است اینکه این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود و توسط افراد با عدم رعایت دستورالعمل‌ها در جامعه شیوع پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد که خود ما نیز در توسعه و انتقال این بیماری نقش داریم، به همین دلیل مسئولیت سنگینی بر عهده‌ همگان است و باید خودمان یکدیگر را یاری کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع فاصله‌گذاری و دوری از تجمعات غیرضرور، گفت: رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک می‌تواند نقش بسیار اساسی در قطع زنجیره شیوع داشته باشد و یکی از مباحثی که در جلسه امروز داشتیم این بود که طرح استفاده اجباری از ماسک در نقاط مورد نظر تهیه و پس از بررسی در جلسات آینده برای تصویب ارایه شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: در ماه پنجم مواجهه با کرونا براساس تجربه‌ای که در ماه‌های گذشته به دست آورده‌ایم، می‌توانیم این مطلب را عنوان کنیم که فعالیت‌های گوناگون اعم از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و معنوی می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌ها ادامه داشته و گشایش یابد چرا که تعطیلی کارها و فعالیت‌های جامعه، شدنی و امکان‌پذیر نیست ولی باید پروتکل‌ها به طور کامل رعایت شود، در حقیقت ما به ادامه فعالیت‌ها آری می‌گوییم، اما به تردد و تجمع غیرضرور نه می‌گوییم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا به امروز در کشور با موج اول بیماری مواجه هستیم، گفت: در برخی استان‌ها با پیک بیماری مواجه شدیم و از آن عبور کردیم و در برخی از استان‌ها در حال حاضر پیک بیماری آغاز شده است که باید با رعایت دستورالعمل‌ها از آن عبور کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: در جلسه امروز راجع به فشار روحی و روانی منتقل شده به جامعه و نگرانی‌هایی که این ویروس میان مردم بوجود آورده مباحث خوبی مطرح شد؛ بسیاری افراد ممکن است دچار بیماری‌های روحی و روانی شده باشند که در این راستا از همه دانشمندان و متخصصان علوم اجتماعی، دینی و روانشناسی، فرهنگی، هنری و دستگاه‌های تبلیغاتی بویژه صدا و سیما و فضای مجازی می‌خواهم تا در راستای آمادگی مردم برای مواجهه با شرایط تلاش کنند تا مردم به عنوان نکته نخست بدانند دوران مواجهه با این ویروس کوتاه‌مدت نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع بیماری در کشور با همکاری و تلاش خوب وزارت بهداشت و درمان، نیروهای مسلح و صدا و سیما و همراهی مردم توانستیم از روزهای سخت بگذریم، گفت: باید با استقامت و استمرار تلاش‌ها، به گونه‌ای عمل کنیم تا دستاوردهای به دست آمده از بین نرود.

دکتر روحانی تأکید کرد: به عنوان رئیس جمهور از مردم می‌خواهم برای پاسداری از دستاوردها و بخاطر ایران عزیز، شکیبایی‌ها را ادامه داده و هرگز نسبت به آینده نگران و مضطرب نشویم؛ ما ملتی و کشوری بزرگ هستیم که با این ویروس مواجه شده و تا به امروز با همکاری و همراهی دستاوردهای خوبی در مقابله با آن به دست آورده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این ویروس ساده نبوده و تمام روابط انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده است، گفت: بسیاری از مشاغل بر اثر شیوع این بیماری با تعطیلی مواجه شده و ضربه سختی به حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، صادرات و واردات، روابط بین‌المللی، آموزش و حتی بخش‌هایی از پزشکی به واسطه این بیماری وارد شده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: به یمن فداکاری جبهه سلامت و مدافعان سلامت که در خط مقدم قرار دارند و همکاری نیروهای مسلح و دیگر بخش‌ها و همراهی مردم تا امروز در مقابله با این بیماری سرافراز بوده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همدلی، هماهنگی و انسجام اساس موفقیت‌ها در این راستا بوده است، اما زیرساخت‌ها و بنیان‌های بسیار خوبی که در این 7 سال با تلاش دولت در بخش‌های مختلف بوجود آمد نیز کمک شایانی به تسهیل امور کرد، گفت: زیرساخت‌های درمانی، طرح تحول سلامت و امکانات و تجهیز بیمارستان ها که دولت در سال‌های گذشته ایجاد کرد در کنار تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کمک شایانی به این روند داشته است.

دکتر روحانی ادامه داد: همچنین زیرساخت‌های ارتباطات کشور از جمله ساماندهی فضای مجازی، گسترش پهنای باند و موبایل هوشمند نیز تأثیرات بسزایی در این روند داشته است و بخش‌های مختلف از جمله آموزش و خرید و فروش‌ها به واسطه زیرساخت قوی و محکمی که در این 7 سال ایجاد شد در این دوران به انجام رسیده‌اند.

رئیس جمهور ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر زیرساخت‌های بوجود آمده، مؤثر در این راستا دانست و اظهار داشت: در حال حاضر 5 هزار شرکت دانش‌بنیان فعال بوده و به بخش‌های مختلف کمک می‌کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر تلاش‌های دولت در چند سال اخیر در بخش کشاورزی نبود، امسال نیز باید کماکان 6 میلیون تن گندم خریداری می‌شد در حالی که نمی‌توانستیم آن را با وجود شرایط کرونا در جهان تأمین کنیم.

رئیس جمهور با تقدیر از تلاش‌های بخش اقتصادی کشور در این ایام، گفت: علیرغم شرایطی که در کشور وجود دارد و صادرات در ماه‌های گذشته تعطیل بوده، اما تلاش بسیار خوبی برای تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری به انجام رسید و مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم.

دکتر روحانی افزود: پرداخت حقوق به موقع کارکنان، اعطای بسته‌های معیشتی و یارانه و کمک‌هایی که در حد توان به بخش‌هایی از جامعه شده، اقداماتی است که در ماه‌های اخیر مسئولان تلاش‌های زیادی برای تحقق آن داشته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، منوط به رعایت دستورالعمل‌ها و رفتار اجتماعی مردم در جامعه است، گفت: اگر رفتار عمومی در این شرایط با دستورالعمل‌ها منطبق نباشد، فعالیت‌ها در عرصه‌های گوناگون با سختی مواجه خواهد بود.

دکتر روحانی حضور افراد مبتلا به کرونا در اجتماعات را بزرگترین خطر برای جامعه دانست و گفت: مهم است فردی که می‌داند بیمار است، خود را قرنطینه کرده و بخش‌هایی که تشخیص می‌دهند افراد مبتلا به کرونا هستند، باید به خانواده و محل کار او اطلاع دهند.

رئیس جمهور در تشریح مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در این جلسه مقرر شد که مبنای اعلام وضعیت قرمز یک استان نیست، بلکه براساس شرایط یک منطقه یا شهرستان به عنوان منطقه قرمز اعلام خواهد شد. بر این اساس هر استانی که شهرستان‌هایش دچار مشکل می‌شوند، باید بلافاصله ستاد استانی پیش‌بینی‌ها و محدودیت‌های لازم را تدوین و به کمیته امنیتی، اجتماعی و بهداشت و درمان بفرستند تا محدودیت‌های لازم پس از تأیید رئیس جمهور در مناطق مورد نظر اجرا شود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه درباره الزام استفاده از ماسک در برخی از فضاها و مناطق در این جلسه مباحثی انجام شد، گفت:‌ مقرر شد، پس از بررسی‌های لازم مصوبه در جلسات آینده در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی قرار گیرد، ضمن اینکه اجرای این طرح نیز باید به شرط این باشد که ماسک به وفور و ارزان‌قیمت در اختیار مردم قرار داشته باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل‌های بسیار خوبی را برای زندان‌ها ابلاغ کرده که براساس آنها در زندان‌ها رفتار شده و نظارت‌های لازم نیز در این خصوص از سوی بخش بهداشت و درمان انجام خواهد شد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، سال تحصیلی دانشگاه‌ها از 17 شهریور 99، در 2 بخش فضای مجازی و حقیقی آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: "کلاس خلوت و خوابگاه خلوت "به عنوان یک اصل در بازگشایی دانشگاه‌ها مطرح است که براین اساس باید به دانشجویان اجازه داده شود که بتوانند در دانشگاه محل زندگی خود، دروس را بگذرانند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: همچنین سال تحصیلی مدارس و آموزش و پرورش نیز از 15 شهریور آغاز می‌شود که البته به آموزش و پرورش اجازه داده شده به تناسب استان، منطقه و نیاز خود و اینکه دانش آموزان بصورت یک روز در میان در مدارس حاضر شوند، از ابتدای شهریور فعالیت آموزشی مدارس را در دو نوبت بازگشایی کرده و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیز در این راستا حذف خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار داشت: همچنین کمیته تبلیغات ستاد ملی مقابله با کرونا موظف شد درباره اضطراب و نگرانی که برخی درباره دوران پساکرونا مطرح می‌کنند، اقدامات لازم را انجام دهند.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بیش از 4 ماه است که مردم عزیزمان با ویروس خطرناک کووید 19 مواجه هستند و امروز می‌توانیم بگوییم 123 روز از شروع ابتلا گذشته است. زمان شروع ابتلا که وزارت بهداشت و درمان توانست مطلع شود و با تست تشخیص دهد و به ما اعلام کرد، آخرین روز بهمن سال گذشته بود و از آن روز تا امروز 123 روز گذشته و در این 123 روز مردم عزیز و کادر بهداشت و درمان و همه مسوولین، مقابله خوب و جانانه‌ای در برابر این ویروس داشتند.

اما همه باید به خوبی بدانیم که اینجا پایان مقابله و مواجهه نیست و متاسفانه امروز نه سازمان بهداشت جهانی، نه دنیا و نه وزارت بهداشت و درمان کشور، زمان خاصی را برای پایان این بیماری نمی‌توانند پیش‌بینی کنند. به هر حال این ویروسی است که هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد و رفتار این ویروس کمی در حال تغییر است، یک رفتار کامل و ثابت ندارد و علی‌الظاهر آن طوری که تا امروز محققین دنیا می‌گویند این ویروس خود به خود از بین نخواهد رفت. یعنی ویروسی نیست که بگوییم 2 ماه دیگر به طور طبیعی از بین می‌رود بنابراین باید خودمان را برای یک مقابله بلندمدت آماده کنیم.

 این ویروس نه می‌رود، نه قابل ریشه کنی در یک زمان کوتاه است و نه در شرایط فعلی می توانیم کاری کنیم که مردم مصونیت کامل داشته باشند، هیچ‌کدام از اینها الان در اختیار ما نیست.

متاسفانه یک کمک بزرگ به این ویروس ممکن است خودمان باشیم یعنی این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود. این پر ندارد که پرواز کند. این ویروس توسط خودِ ما منتقل می‌شود یعنی یک نفر بیمار می‌شود و مراعات نمی‌کند، خودش را در قرنطینه قرار نمی‌دهد، با دیگران معاشرت می‌کند، از ماسک استفاده نمی‌کند و به جای شلوغ می‌رود و یکدفعه 10 نفر دیگر را هم مبتلا می کند. پس متاسفانه خودِ ما هم امروز در توسعه و انتقال این بیماری نقش داریم و در همین قسمت است که مسوولیت سنگینی بر دوش ما هست که به ویروس کمک نکنیم. باید به مردم خودمان کمک کنیم مخصوصا به افراد مسن و آنهایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند یاری کنیم و آنچه که به ما گفته می‌شود و وزارت بهداشت و درمان بر آن تاکید دارد، مساله فاصله‌گذاری است که باید به آن توجه کنیم و در تجمعات حضور پیدا نکنیم و بهداشت فردی مخصوصا شستن دست و مساله ماسک را جدی بگیریم.

در جلسه روز پنجشنبه و در جلسه امروز تاکید شد که ماسک می‌تواند پیشگیری کند و برای بهداشت موثر باشد و می‌تواند کمک کند که این زنجیره قطع شود بنابراین مهم است که این مسائل را مراعات کنیم.

یکی از تصمیماتی که امروز اتخاذ کردیم اینکه برای یک تا دو هفته آینده طرح الزام ماسک در جاهایی که ضروری هست، آماده شود تا تصویب و ابلاغ شود.

به طور خلاصه می‌توانم بگویم که آنچه تجربه امروز ما در ماه پنجم است، اینکه فعالیت ها می‌تواند آزاد باشد. فعالیت اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی می‌تواند آزاد باشد با توجه به همه دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان روی آن تاکید دارد.

پس بنابراین نمی‌گوییم کارها تعطیل شود، این شدنی نیست، نه امکان پذیر است و نه مردم می‌پذیرند. در دنیا هم آنهایی که رفتند، خیلی سریع رها کردند. گرچه الان بعضی‌ها بازگشایی کردند، وسط آن دومرتبه می‌آیند محدودیت می‌گذارند، باز بازگشایی می‌کنند، به دلیل اینکه اصلا نه تعطیلی مورد نظر است، نه ضرورت دارد، ولی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها، همه باید مراعات شود.

پس فعالیت آری، ولی تجمع و اجتماع در جایی که ضرورت ندارد و تردد در جایی که ضرورت ندارد، نه. اگر در جای مناسب، آری و نه بگوییم، به نظرم می‌توانیم در یک زمان قابل قبولی شرایط‌مان را با کمک همدیگر بهتر کنیم.

تا امروز همانطور که قبلا هم گفته شد، درگیر موج  اول این بیماری هستیم. موج اول این بیماری در بعضی از استان‌ها رفت به پیک رسید و عبور کرد. بعضی‌ از استان‌ها امروز گرفتار آن هستند و ممکن است ان شاءالله آنها هم چند روز یا یک هفته دیگر از این وضعیت عبور کنند. ‌ ممکن است در استان‌های دیگر دومرتبه پیک موج اول در آنها شروع شود. موج ثابتی نیست و در حال حرکت است و باید این را در نظر بگیریم و همه خودمان را آماده کنیم.

امروز در جلسه یک بحث بسیار خوبی شد درباره فشار روحی- روانی که این ویروس در جامعه ایجاد می‌کند. مردم را مضطرب و نگران و افسرده می‌کند و خیلی‌ها ممکن است با ادامه این وضعیت دچار بیماری روحی شوند.

از همه آنهایی که تخصص اجتماعی دارند، تخصص در زمینه روانشناختی دارند، آنهایی که در زمینه علوم حوزوی و دینی تخصص دارند، در تبلیغات تخصص دارند، هنرمند و شاعر هستند و همه آنهایی که به نحوی در هنر ورود دارند، خواهش دارم و دستگاههای تبلیغاتی کشور به ویژه صدا و سیما، در فضای مجازی مردم را آماده کنیم. به نظرم اولین آمادگی این است که مردم بدانند درگیری جامعه با این ویروس کوتاه‌مدت نیست. باید خودمان را برای یک زمان بلندتر آماده کنیم. اگر آدم فکر کند که مثلا روزه سه روز هست، روز چهارم روزه گرفتن برای او خیلی سخت است، ولی اگر از اول بداند یک ماه است، خودش را برای یک ماه آماده می‌کند. حالا سر آن یک روز آخر که عید فطر هست یا نیست، اینجا محل بحث می‌شود. والا تا 29 روز خوب پیش می‌رود و همه با هم بدون هیچ مشکلی پیش می‌رویم، چون همه خودمان را برای این کار که عبادتی است، آماده کردیم.

در این زمینه هم باید خودمان را برای بلندمدت آماده کنیم، چون پایان آن را دقیق نمی‌دانیم. نمی‌توانیم بگوییم این بیماری یک ماه دیگر یا دو ماه دیگر تمام می‌شود. ممکن است تا آخر امسال به نحوی با آن درگیر باشیم، پس بلندمدت فکر کنیم و خودمان را آماده کنیم. همه باید در این زمینه یاری و کمک کنند.

می‌خواهم خدمت ملت عزیز و بزرگوار عرض کنم که در آغاز شیوع این بیماری، خیلی خوب شروع کردیم. یعنی بخش‌های بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، مردم، صدا و سیما، همکاری‌ها همه در اواخر اسفند و در ماه فروردین و اوایل اردیبهشت خیلی خوب با هم همکاری کردیم. خیلی خوب توانستیم از آن روزهای سخت بگذریم، ولی این کار نیاز به استقامت و استمرار دارد. اگر استقامت عمومی رها شود و روی استمرار فکر نکنیم، ممکن است دستاوردهای گذشته خدای ناکرده مورد تردید قرار گرفته و یا حتی از بین برود.

این یک ویروسی نیست که فقط در بخش بیماری و درمان و اپیدمی یک چیز بزرگی است بلکه تمام روابط انسانی و تمام روابط بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. شما می‌بینید یک عده با مرگ عزیزان خود مواجه هستند، یک عده‌ای با رنج جانکاه بخشی از مردم مواجه هستند، سختی معیشت برای بخشی از مردم هست، مشاغل برخی از رسته‌ها تعطیل شده و لااقل مدتی تعطیل بوده و هنوز هم بعضی‌ها تعطیل هستند و ضربه سختی به حمل و نقل، گردشگری، مراودات بین‌المللی و تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات و آموزش و فرهنگ خورده است و حتی بخش‌هایی از پزشکی هم دچار مشکل شده  و هنوز هم شاید دندانپزشکی ما برای فعالیت خود خیلی مشکل داشته باشد و رسته‌های دیگر پزشکی هم ممکن است هنوز دچار مشکل باشند.

به یُمن فداکاری جبهه سلامت ما و همه آنهایی که در خط مقدم جبهه سلامت بودند، پزشکان و پرستاران ما، بخش‌های دیگر مدافعین سلامت، به یمن همکاری همه نیروهای مسلح، قوای دیگر و به یُمن همکاری مردم تا امروز در مقابله با این ویروس سرفراز بودیم و با مقایسه کشورمان با  وضعیت کشورهای دیگر و کشورهای پیشرفته می‌بینیم الحمدالله کارنامه ما کارنامه قابل قبولی است.

چرا پیشرفت داشتیم؟ اولا همان همکاری، همدلی، هماهنگی، انسجام و با هم بودن است که این اساس است ولی زیربناهای مستحکمی داشتیم که توانستیم در این مدت عبور کنیم. اگر زیربنا و زیرساخت پزشکی و درمانی ما آماده نبود یعنی همان زیرساخت سال مثلا 91 بود، نمی‌توانستیم پیش برویم و کاری که در این مدت و در هفت سال شد و در زیرساخت درمانی، طرح تحول سلامت کار عظیمی انجام گرفته، است که تعداد تخت‌ها، تعداد آی. سی. یوها، امکاناتی که امروز وجود دارد و پزشکان و پرستاران ما قابل مقایسه نیست و این زیرساخت بود که به ما کمک کرد.

زیرساخت دیگری که در اختیار ما بود زیرساخت ارتباطات بود. اگر ما ارتباطات نداشتیم، فضای مجازی ساماندهی شده نداشتیم، پهنای باند نداشتیم و موبایل هوشمند در اختیار مردم نبود، خیلی کار سخت می‌شد و الان آموزش، خرید و فروش، اطلاعات ما و بسیاری از کارهای ما حتی در سوگواری که الان می‌گوییم در فضای مجازی بروید و کمک کنید چون راهی نداریم باید از فضای مجازی استفاده کنیم که این زیرساخت محکم و قوی در کشور ما بود که در این هفت سال ایجاد شد و کمک بسیار بزرگی به ما کرد.

 زیرساخت سوم و ساماندهی سوم شرکتهای دانش‌بنیان بود. اگر شرکت دانش‌بنیان ما همان 50 تا بود، الان چه کار می‌توانست بکند؟ الان به جای 50 شرکت، 5 هزار شرکت دانش‌بنیان ما فعال است و همه افتخار می‌آفرینند و کار عظیم و بزرگی است که این زیرساختی است که آماده شده است.

اگر تلاش‌های این چندساله در بخش کشاورزی نبود و باز هم امسال می‌خواستیم 6 میلیون تن گندم بخریم، چه کار می‌کردیم، از چه کسی می‌خریدیم، چه کسی به ما می‌فروخت و در چه شرایطی بودیم و کاری که در کشاورزی انجام گرفت، کاری که در انرژی انجام گرفت، خودکفایی که برای ما در بخش‌های مختلف ایجاد شده است و در آب و برق اقداماتی که در این مدت انجام گرفته است که اگر در اینها دچار مشکل می‌شدیم، خیلی کار ما سخت می‌شد و زیرساخت‌ها و کارهای قبلی ما که باید تشکر کنیم و کارهایی که در این مدت انجام گرفت.

می‌خواهم از بخش اقتصاد کشور علیرغم اینکه می‌دانم مردم ما در بخش اقتصاد و معیشت هنوز هم مشکل دارند، تشکر کنم. تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز ما در این مدت و شما می‌دانید در فروردین و اردیبهشت صادرات نداشتیم، صادرات ما قطع بود، مرزهای ما بسته بود و در این شرایط تحریم و در شرایط سختی‌ که داریم، ارز تامین شده و ما ارز را برای کالاهای اساسی، ضروری و برای مواد اولیه تا امروز تامین کردیم و باز هم تامین می‌کنیم.

کار ساده‌ای نیست که حقوق ها سرِ موقع و بسته‌های معیشتی و یارانه مردم در روز معین پرداخت شده است، پشت‌ آن، کار و تلاش و گرفتاری داشته و کار بزرگی در بخش اقتصاد است. کمک‌هایی هم در حد توان برای آنهایی که بیکار شدند و مشکل داشتند، انجام دادیم و یک بسته ویژه کرونا برای 4 ماه به 3 میلیون خانواری دادیم که در شرایط معیشتی مناسب نبودند و یک کار عظیم و بزرگی است که اینها با هم انجام گرفته است.

می‌خواهم خدمت مردم عزیز عرض کنم که همه بازگشایی و فعالیت اقتصادی منوط به رفتار عمومی ما است اگر همه اقدامات لازم را انجام دادیم، مراعات کردیم و دستورالعمل را پیاده کردیم به خوبی همانطور که تا امروز موفق بودیم، موفق خواهیم بود و با کمترین تلفات و فوتی‌ها می‌توانیم عبور کنیم.

اگر رفتار عمومی ما خدای ناکرده در این شرایط منطبق نباشد و باز هم تاکید اگر آزمایش کسی مثبت هست، اولا دستگاهی که تشخیص می‌دهد باید به خانواده طرف و محل کار او اطلاع بدهد و این وظیفه است. متاسفانه هنوز هم این دستور به خوبی و با دقت و با کمال اجرا نمی‌شود.

بعضی‌ها هستند که فکر می‌کنند اگر مثبت شدند نباید به کسی بگویند و باید این را مخفی کنند. کسی که مثبت شده اگر در خانواده رفت و در جامعه تردد کرد، اگر مراعات نکرد و خودش را در خانه قرنطینه نکرد این خود بزرگترین خطر است.

تست یک نفر مثبت بوده و به مراسم عروسی و یا عزا رفته و یا در یک اجتماعی حضور یافته و تعداد زیادی را مبتلا کرده و آمار واقعی این ها وجود دارد. یک نفر با علایم مثبت رفته به بازار ماهی فروشی و همه را مبتلا کرده، یک نفر دیگر در مراسم عروسی 100 نفر را مبتلا کرده است. بزرگترین وظیفه ما این است که اگر دیدیم بیمار هستیم به گوشه و کناری برویم و دوره 14 روز کمتر یا بیشتر است را بگذرانیم، این مساله مساله بسیار مهمی است.

می‌خواهم بگویم برخی از مراقبت‌ها ممکن است خیلی سخت نباشد، زمان آن هم محدود به 14 الی 15 روز باشد اما آثار مهمی برای سلامت مردم و برای کادر درمان دارد.

امروز خدمت مردم عزیز عرض کنم که تصمیمات خوبی در این جلسه اتخاذ کردیم که فهرست آن را برای اطلاع مردم عرض می‌کنم. اول اینکه مبنای اینکه می‌گوییم فلان‌ جا قرمز است از این به بعد کل استان نخواهد بود یعنی نمی‌گوییم استان خوزستان قرمز است می‌گوییم این 5 یا 10 شهر این استان است. پس مبنا استان نیست مبنای ما شهرستان است این به خاطر دقت در عمل است و برای اینکه بدانیم در چه مرحله‌ای و کجا باید فعالیت‌مان را تشدید کنیم.

مساله دوم اینکه هر استانی که بخشی از آن استان یا شهرستان‌های آن دچار مشکل می‌شوند بلافاصله ستاد استانی آن پیش‌بینی‌های لازم را بکند و محدودیت‌هایی که فکر می‌کند برای آن شهرستان‌ها ضروری است را بلافاصله برای کمیته بهداشتی و درمانی ما بفرستد و کمیته اجتماعی- امنیتی این موارد را بررسی کنند و محدودیتی را که وزیر بهداشت و درمان و وزیر کشور به نتیجه رسیدند را اعلام کنند و با تایید رئیس جمهور اجرایی و عملیاتی شود. بنابراین ممکن است محدودیت دیگر برای کشور و برای کل استان نباشد اما برای بخشی از استان‌ها محدودیت‌های ویژه‌ای باشد، این جزو تصمیمات امروز بود که امیدواریم سازوکار آن زودتر آماده شود.

نکته دومی که در این جلسه مطرح شد و بنا شد برای آینده در یکی دو هفته آینده درباره آن تصمیم نهایی بگیریم، الزام استفاده از ماسک در بعضی از موارد هست. الزام استفاده از ماسک بیشتر برای یک فضایی است که جمعیتی در آن هست و سرپوشیده است. در آنجا استفاده از ماسک الزامی است. این باید دقیق‌تر مشخص شود، منتها باید قبل از الزامی کردن - که ممکن است یک هفته دیگر یا کمتر یا بیشتر آن را الزامی کنیم-، باید ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد که وقتی الزام می‌کنیم، ماسک، ولو ماسک پارچه‌ای و قابل شستشو باشد، در اختیار مردم قرار بگیرد. این هم موردی است که این آمادگی باید باشد. ممکن است برای مناطق قرمز یا هر کجای دیگری که وزارت بهداشت و درمان لازم بداند، استفاده از ماسک را الزامی و ضروری کنیم.

مساله بعدی که در این جلسه مطرح شد بحث زندان‌ها بود. دستورالعمل خوبی وزارت بهداشت و درمان به عنوان پروتکل برای نگهداری زندانیان تهیه و ابلاغ کرده که زندان‌های کشور بر مبنای آن عمل می‌کنند. اگر جایی در زندانی، پزشک دارد و جایی پزشک ندارد، به هر حال فردی را برای نظارت مسوول می‌کند و اگر وزارت بهداشت و درمان ببیند که پروتکل‌ها دقیق اجرا می‌شود، به بهترین شکل بشود ان شاءالله. همینطور اگر محل اختلاف و بحث بود، می‌آید در کمیته اجتماعی- امنیتی مطرح می‌شود.

در دو جا الحمدالله شرایط، شرایط مناسبی بود. یک سالمندان هستند که بحمدالله شرایط خوب و مراقبت‌های خوبی شده و دیگری زندان بوده که تلاش شده زندان را خلوت کنند. به آنهایی که می‌توانند مرخصی بدهند، مرخصی دادند. باز هم اگر لازم باشد مرخصی خواهند داد. این را هم به هر حال امیدواریم درباره چارچوب آن تصمیم‌گیری شود و بر این مبنا اجرا شود.

اما مورد آخر مربوط به آموزش هست. امروز در این جلسه تصمیم گرفته شد که دانشگاهها 15 شهریور فعالیت خود را آغاز کنند. البته این فعالیت، فعالیت توام با فضای حقیقی و فضای مجازی است. ‌بخشی از آن در فضای مجازی و بخشی در فضای حقیقی و تسهیلات لازم را فراهم می‌کنند. کلاس خلوت، خوابگاه خلوت، این دو تا اصل است. کلاس شلوغ، خوابگاه شلوغ ممکن است مشکل درست کند. بنابراین باید اجازه بدهند به همه دانشجویان که اگر در دانشگاه دیگری قبول شدند، در دانشگاه موطن خود و محل زندگی خود بتوانند ترم آینده را انتخاب کنند و فعلا آنجا تحصیل را ادامه دهند. برای اینکه بتوانیم ازدحام را عمدتا در خوابگاه کنترل کنیم و دانشگاهها بتوانند فعالیت خودشان را انجام دهند.

همین زمان هم برای آموزش و پرورش خواهد بود. 15 شهریور آموزش و پرورش در سراسر کشور آغاز به کار خواهد کرد، منتها اجازه داده شد که آموزش و پرورش از اول تا پانزدهم شهریور، به تناسب استان‌ها این آغاز فعالیت آموزشی خود را اعلام کند، چون برنامه‌ای دارد که بخشی از آموزش در فضای مجازی، بخشی هم در فضای حقیقی باشد. ممکن است بعضی از جاها نوبتی باشد، تعداد دانش‌آموزان را بخواهند تقسیم کنند و عدد آن به گونه‌ای باشد که یک روز در میان لازم باشد مدرسه بروند. بنابراین ممکن است تعطیلی پنجشنبه هم به این دلیل حذف شود، تا ان شاءالله بتوانند این کار را انجام دهند.

آخرین نکته‌ای که در جلسه بر آن تاکید شد، مربوط به کمیته تبلیغات بود تا در این زمینه، آنهایی که مرتب بحث پساکرونا را مطرح می‌کنند و می‌گویند کرونا که تمام شد چه خواهد شد؟ کار کند. چیزی که حالا نه روز، نه هفته، نه ماه آن معلوم است! پیش‌بینی‌های آنها معمولا نادرست است و مردم را مضطرب و نگران می‌کنند. هم صدا و سیما و هم بخش‌های دیگر تبلیغاتی چارچوبی خواهند داشت و مردم را آگاه می‌کنند. مردم عزیز مثل همیشه در کنار بخش بهداشت و درمان، متخصصین کشور و دولت و همه در کنار هم خواهیم بود و ان شاءالله از این روزهای سخت عبور خواهیم کرد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

کد خبر 18741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد