۷هزار مهد کودک روستایی در اولویت حمایت بهزیستی/تبعات جبران ناپذیر مهدهای زیرزمینی

سرانجام مهدکودک ها هم به سیاهه فهرست مشاغل آسیب دیده اضافه شدند. مراکزی که در همان روزهای نخست خطر همه گیری کرونا کرکره فعالیت شان پایین کشیده شد. تعطیلی طولانی مدت حالا تهدیدی برای خاموشی همیشگی تعداد قابل توجهی از این مهدها شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از گروه رفاه و آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس: تعارف چرا؟ پیش فرض ذهنی بسیاری از مدیران مهد های کودک  درباره متولیان سازمان بهزیستی چندان مثبت نبود. در گفتگوهایی که برای شنیدن نگرانی‌های بحرانی‌ترین روزهای کاری شان ترتیب دادیم بیشتر آن ها از جا خالی دادن سیاست های این سازمان و فقدان برنامه ریزی برای آینده این شغل گلایه‌مند بودند. باور برخی‌شان این بود که مدیران ارشد این سازمان از مشکلات ریز و درشتی که بعد از تعطیلی این مراکز روی هم تلنبار شده اند بی‌خبر هستند، اما گفتگو با دکتر حبیب الله مسعودی فرید خالی از این دغدغه‌ها نبود. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در جبهه مدیران مهد کودک‌ها قرار گرفت و در پاسخ به هیچ یک از سوالات ما لنگ نماند. توضیح شرایط موجود از زبان او دلایل تعویق در تصمیم‌گیری قاطع برای بازگشایی مهد کودک ها را برای مان تبیین کرد. دکتر فرید داوطلب بیان مشکلات این روزهای مهد کودک‌ها شد و اخبار خوشی هم برای مدیران و کارکنان زحمتکش و موثر این مهدها داشت که در ادامه از آن ها با خبر می‌شوید. 

آقای دکتر، تعطیلی مهد کودک ها چند قشر را نوک پیکان مشکلات و به تبع آن نگرانی های دنباله داری قرار داده است. مدیران مهد کودک ها، کارکنان آن ها، والدین شاغل و در نهایت کودکان از ادامه تصمیم به تعطیلی تاثیرات منفی می‌گیرند. می‌خواهیم بدانیم تا چه اندازه نسبت به این مشکلات آگاهی وجود دارد؟

من قصد اغراق کردن ندارم. شما می‌دانید که ما در سازمان بهزیستی و به ویژه در معاونت اجتماعی با مسائل متعددی روبه رو هستیم. شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن تبدیل به یک بحران عمومی شده است و ما در بخش های متعددی که وظایف آن به این معاونت محول شده درگیر کاهش آسیب های این اتفاق ناخوشایند هستیم. اما با افتخار عرض می‌کنم که تمرکز ویژه‌ای بر روی مهدهای کودک و مسائل مربوط به آن ها داشته ایم و با توجه به حساسیت های موجود جلساتی که با این موضوع برگزار شده اند خروجی مطلوبی داشته اند.

- شما از خروجی مطلوب می‌گویید اما خبر داریم که همین حالا تعداد بی‌شماری از ۱۷ هزار مهد کودک در سراسر استان های کشور به دلیل همین مشکلات در آستانه تعطیلی دائمی هستند. اکنون حدود ۳ ماه از تعطیلی دائمی این مراکز می گذرد و آینده نامعلوم به نگرانی دست اول مدیران و کارکنان و حتا والدین کودکان تبدیل شده است. چرا تا به حال برای بازگشایی این مراکز و یا اعلام دقیق زمان تعطیلی شان بخشنامه ای صادر نشده است؟ 

ببینید همان طور که می‌دانید مهدکودک از جمله مراکز تجمعی به حساب می آیند. این تجمع، عادی هم نیست. یعنی ما در مهدهای کودک با گروه سنی رو به رو هستیم که خیلی متوجه رعایت فاصله اجتماعی نمی‌شوند.کنترل شان بسیار دشوار است و همین موجبات نگرانی از سرایت بیماری را دو چندان می‌کنید. توجه داشته باشید که  همین حالا مدارس مقطع متوسطه و دانشگاه ها هم که جامعه موجود در آن ها افراد بالغ هستند مورد بازگشایی قرار نگرفته اند. در مورد تصمیم به بازگشایی متولیان سازمان بهزیستی کاملا تابع نظر ستاد مقابله با کرونا هستند و همان طور که می دانید هنوز در این زمینه اجازه بازگشایی مهد های کودک صادر نشده است.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه های مدیران و کارکنان مهدهای کودک این بود که حرف ها و نگرانی های آن ها به گوش مسئولان ستاد مقابله با کرونا نرسیده است و به همین دلیل نام این مراکز با تعویق قابل توجهی در فهرست مشاغل زیان دیده قرار گرفته است. شما این را تایید می‌کنید؟

نه این طور نیست. طبیعی است که خروجی مطلوب مذاکرات از دید این عزیزان زحمتکش مراکز این چنینی تنها در بازگشایی مهدهای کودک خلاصه می شود. یعنی اگر تا به حال این امر به دلایل روشن اجرایی نشده ترجمه آن این است که ما از مشکلات شان خبر نداریم و پیامد آن هم این بوده که عزیزان ما در ستاد مقابله با کرونا هم متوجه آن نشده‌اند و زیان بیشتری متوجه این رسته شغلی شده است. خیر این تصورات صحیح نیست. همین جا خیلی شفاف عرض می‌کنم که مسئله بازگشایی مهد کودک ها پیچیدگی های تعریف شده ای دارد. متولیان و مسئولان آن را تیغ دو لب می‌بینند. تعطیلی و بازگشایی آن هر دو پیامد های منفی و مثبت دارند و همین تصمیم گیری در این رابطه را با هزینه و فایده کردن هایی مواجه کرده است.

لطفا کمی درباره  پیامدهای مثبت و منفی این بازگشایی توضیح بدهید. با توجه به مشکلات عدیده تعداد زیادی از این مراکز تعدیل نیرو کرده اند و توان پرداخت هزینه های سنگین اجاره بها را ندارند. تعطیلی این دست از مهدهای کودک حتمی است. با وجود این وضعیت آیا باز هم مسئله هزینه و فایده برای آن ها مطرح است؟ 

در بین صحبت ها به درستی اشاره کردید که تبعات تعطیلی مهدهای کودک متوجه اقشار مختلفی شده است. ملک بیش از ۸۵ درصد این مراکز استیجاری است. شهریه نگهداری از کودکان به طور ماهانه از والدین دریافت می شود. پس بنا بر این ما می‌دانیم که از ابتدای اسفند ماه این مراکز خدماتی و آموزشی هیچ دریافتی نداشته اند و این در حالی است که هزینه‌های جاری آن ها به طور ثابت پا بر جا بوده است. خبر داریم که در ماه اول برخی از مالکان زمان پرداخت اجاره بها را به تعویق انداخته‌اند اما حالا بعد از گذشت حدود سه ماه این هزینه ها روی هم تلنبار شده‌اند و بسیاری از مدیرانی که در پرداخت حقوق کارکنان خود مشکل دارند و نمی‌دانند این هزینه ها را از کجا باید تامین کنند. اما در هر حال ما می‌دانیم موثرترین راه پیشگیری از بیماری، تعطیلی مراکز تجمعی این‌چینی بوده است. با شیوع کرونا این تعطیلی مهدها و مدارس و دانشگاه ها بود که شهر را از ازدحام دور کرد و آمار مبتلایان را به طور چشمگیری کاهش داد.

بسیاری از مدیران درباره  ۳ ماه گذشته صحبت نمی‌کنند. چیزی که اکنون برای آن ها اهمیت دارد این است که از این بلاتکلیفی خارج شوند. با وجود کاهش شمار مبتلایان به کرونا امکان بازگشایی مهدهای کودک در هفته های آینده وجود ندارد ؟

به نظر من مسئولان ارشد ستاد مقابله با کرونا به درستی عنوان کرده‌اند تا زمانی که حتی یک نفر مبتلا به این بیماری داریم یعنی شرایط هنوز عادی نیست. ما با این شرایط هنوز فاصله داریم. وضعیت بسیاری از استان های ما سفید شده است اما پیشگیری ها و سیاست فاصله گذاری اجتماعی همچنان باید رعایت شوند تا دوباره شاهد پیک شیوع بیماری نباشیم. ما در زمینه بازگشایی مهدهای کودک تابع تصمیم ستاد مقابله با کرونا هستیم.

در هفته گذشته طی بخشنامه ای از سوی سازمان بهزیستی به مدیران مهد ها اجازه داده شد که ثبت نام از دانش آموزان را شروع کنند. اما این طرح با توجه به همین بلاتکلیفی ها موفق نبوده است. چرا که بسیاری از والدین با این شرایط شهریه ای پرداخت نمی‌کنند؟

این اجازه به مدیران داده شده است تا اگر در مهدهای کودک نیاز به ایجاد تغییرات و مرمت هایی دارند آن کارها را انجام دهند. موارد پروتکل بهداشتی را رعایت کنند و اقدام به ضد عفونی شدن کلاس ها و وسایل داخل مهدها شود. همان طور که اشاره کردیم تابع تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا هستیم. ممکن است این ستاد در بازه زمانی معینی دستور بازگشایی این مراکز را صادر کند. آماده بودن این مهد کودک ها باعث می شود برنامه ریزی از پیش تعیین شده‌ای داشته باشند و بدانند کدام یک از والدین نیاز دارند که کودکان شان چند ساعت در مهد کودک باشند.

آقای دکتر اطلاع داریم که برخی از مهد کودک های غیر مجاز اقدام به پذیرش کودکان والدین شاغل می کنند. بعد از تعطیلی مهد ها و پایان زمان دورکاری در اداره ها و سازمان ها و همچنین بخش خصوصی والدین شاغل باید در محل کار حاضر شوند.کودکان آن ها برای مدتی در خانه اقوام پاسکاری شده اند اما ادامه این روند دیگر برای شان مقدور نیست. به همین دلیل بسیاری از آن ها خواستار بازگشایی مهدها شدند چرا که این مراکز را ایمن ترین مکان برای کودکان شان می دانند. اما متاسفانه با ادامه تعطیلی این مراکز مهد های غیر مجاز و خانگی فعالیت شان را آغاز کرده اند. آیا این دغدغه در ستاد مقابله با کرونا مطرح شده است؟

همان طور که اشاره شد طی جلسه های متعددی که بین مسئولان و متولیان سازمان بهزیستی برگزار شده است از این رویه اطلاع داریم و آن را دغدغه ای جدی می دانیم. اما والدین هم باید هوشیار باشند و کودکان شان را در هر مرکز ثبت نام نکنند. این عمل ممکن است تبعات و پیامدهای جبران ناپذیری برای آن ها داشته باشد. با توجه به تمام این دغدغه ها فعلا پذیرش کودکان در مهدهای کودک غیر قانونی است و مهد ها تا تصمیم بعدی ستاد مقابله با کرونا همچنان تعطیل خواهند بود و کودکی پذیرش نخواهد شد. والدین توجه داشته باشند که همه مهد های زیر مجموعه سازمان بهزیستی دارای شناسه هستند و اگر از فعالیت غیر قانونی این مراکز مطلع شدند باید آن را از طریق سامانه ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳به متولیان سازمان بهزیستی اطلاع دهند. ما اعتقاد داریم که در نهایت قانون به نفع همه است و با وجود این دغدغه ها که به درستی هم مطرح شده اند باید منتظر تصمیم مسئولان بمانیم.

برخی از مدیران مهد های کودک خواستار پذیرش یک سوم از ظرفیت کلاس های شان هستند. بیان کرده اند که می توانند با این میزان از کودکان پذیرش شده پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و اولویت ثبت نام را نیز برای کودکان  والدین شاغل قرار می دهند. آیا با این شرایط نیز امکان بازگشایی مهدهای کودک وجود ندارد؟

نظر مسئولان ستاد مقابله با کرونا با مدیران این مهد های کودک همسو نیست. مدارس و دانشگاه ها به طور یکپارچه در سراسر استان ها تعطیل هستند. یعنی از اجتماع دانش آموزان و دانشجویان بالغ هم پیشگیری به عمل آمده است. همان طور که اشاره کردم رده سنی کودکان در مهد ها طوری نیست که بتوانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و والدین باید بدانند تعطیلی این مهد ها در نهایت به نفع سلامتی کودکان و خانواده خودشان نیز هست.

با توجه به تعطیلی ادامه‌دار مهدهای کودک روند حمایت از متولیان و کارکنان این مراکز به چه صورت خواهد بود. آیا مهدهایی هستند که بسته به شرایط ویژه ای در اولویت این حمایت ها قرار بگیرند؟

اکنون ۱۷ هزار مهد کودک زیر مجموعه سازمان و اداره های  بهزیستی استان های مختلف فعالیت می کنند. از این میزان ۷ هزار مهد کودک روستایی داریم. هزار و ۸۰۰ مورد از این مهد ها در مناطق حاشیه ای کم برخوردار فعالیت می‌کنند که در اولویت رسیدگی های ما قرار دارند.خوشبختانه با برگزاری جلسه‌های متعددی مهدهای کودک هم جزو مشاغل آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا قرار گرفتند. پرداخت بیمه بیکاری و دسترسی به تسهیلات ویژه مشاغل زیان دیده از حمایت هایی است که برای این عزیزان در نظر گرفته شده است. می‌خواهیم این اطمینان را به مدیران و کارکنان مهد های کودک و همچنین والدین شاغل بدهیم که متوجه تمام این دغدغه ها هستیم. تا به حال در جلسه های متعددی تمام این موارد عنوان شده و در نهایت با توجه به مخاطرات موجود در شیوع این بیماری نتیجه ادامه‌دار بودن تعطیلی مهدها بوده است.کودکان درگیر علائم حاد بیماری کرونا نمی‌شوند. در بسیاری از آن ها این بیماری به شکل یک سرماخوردگی ساده بروز پیدا می‌کند؛ اما در همین زمان به سادگی می‌توانند ناقل بیماری باشند. مهدهای کودک از مراکز تجمعی و پر رفت و آمد هستند و بازگشایی آن ها در شرایطی که هنوز تعداد قابل توجهی مبتلا در کشور داریم ریسک خطرناکی به حساب می آید. خوشبختانه روند ابتلا کاهش چشمگیری در کشورمان داشته است و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت به شرایط عادی باشیم.

کد خبر 16992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد