برگزاری کمیته ویژه پیشگیری از بیماری های واگیردار در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی

کمیته ویژه پیشگیری از بیماری های واگیردار با حضور دکترسید کاظم فرهمند قائم مقام معاونت بهداشتی و معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی ، دکتر پوریوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، معاونین بهزیستی و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا پوریوسف اظهارداشت: ما سازمانی هستیم که بالغ بر 7هزار نفرمعلول و سالمند در مراکز توانبخشی نگهداری می شوند، 3هزار معتاد متجاهر و غیر متجاهر ،2هزار نفر در مراکز کودکان، 200نفر در مراکز فوریت های اجتماعی و آسیب های اجتماعی، 80هزار کودک در مهدهای کودک، 3هزار نفر در مراکز روزانه و توانبخشی و کارکنان بهزیستی که روزانه با ارباب رجوعان زیادی در ارتباط هستند.

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور همکاری با مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد و در همین راستا کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار در سازمان و ستاد و استانها پیرامون مقابله با ویروس کرونا تشکیل شده است و طی آن دستور العملی تصویب شده است.

پوریوسف تصریح کرد: بحث اصلی که امروز با آن روبه رو هستیم جامعه هدف بهزیستی است و با توجه به حساس بودن جامعه هدفمان کمیته پیشگیری از بیماری های واگیردار در کشور تشکیل و طی آن دستور العمل مراقبت، تشخیص و درمان کووید 19( کرونا ویروس) در 39بند به منظور رعایت موارد بهداشتی در کلیه مراکز روزانه و شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی به کلیه ادارات بهزیستی ابلاغ شده است.

دکتر سید کاظم فرهمند قائم مقام معاونت بهداشتی و معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی نیزاظهارداشت: تاکید ما بر امنیت روانی مردم است  کرونا بیماری خطرناکی نیست  و کشندگی بالایی ندارد تنها 2تا 3درصدو در بیماران بد حال اول نشان داده می شود.

وی افزود: در موج اول آنفولانزا در استان 30نفر فوت شدند که بیشترین میزان مرگ و میر مربوط به افراد سالمند بود و خطر آن کمتر از کرونا نبود بنابراین برای تشدید ویروس کرونا باید روش های پیشگیری و بهداشت فردی را آموزش دهیم.

فرهمند تصریح کرد: متاسفانه شبکه های اجتماعی استرس بر مردم وارد کرده است ویروس کرونا خطرناک تر از آنفولانزا نیست و تنها باید با آموزش و رعایت نکات بهداشتی از آن پیشگیری کرد متاسفانه بسیاری از نکات بهداشتی در کشور ما رعایت نمی شود و رعایت آن را باید به الزام تبدیل کنیم.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه علائم در مراکز بهزیستی بیمار را سریعا به مراکز درمانی منتقل کنید. که در این راستا بیمارستان امام رضا(ع)، بیمارستان قائم، ارتش و شریعتی مجهز به قرنطینه و نگهداری از بیماران شده اند. البته خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی از بیماری به ویروس کرونا در خراسان رضوی مثبت اعلام نشده است.

گفتنی است در بخشی از این دستور العمل 39 بندی آمده است

هرگونه علائم شبه سرماخوردگی در مراکز به پزشک مرکز اعلام شود،در صورت موارد مشکوک موضوع سریعا به شبکه بهداشت و بهزیستی اعلام شود.

تعطیلی مهدهای کودک و سایر مراکز روزانه  تابع تصمیمات مقام رسمی استان است،

دوره های اموزشی ویژه  کارکنان مراقبتی و سایر کارکنان برگزار شود

مراکز به اتاق قرنطینه و اتاق بیمار مجهز شوند

تهویه مناسب در مراکز،نظافت و شست وشوی روزانه و ضدعفونی  کردن روزانه و در هر شیفت صورت بگیرد

بهداشت فردی از سوی کارکنان رعایت شود

ملاقات حضوری خانواده ها محدود و مرخصی کلیه مقیمان در مراکز لغو  و در صورت اصرار از پذیرش مجدد جلوگیری می شود.

تمامی فعالیت های گروهی و جمعی محدود و نصب اسپری ضد عفونی در تمامی مراکزشبنه و روزانه الزامی است

در تمامی مراکز خدماتی نظیر کودکان کار، مرکز سرپناه شبانه و گذری، کانکس تیم امداد رسان سیار و موبایل سنتر، بسته های مواد ضدعفونی کننده شامل ژل و پدهای الکلی ، صابون، ماسک و دستکش در اختیار افراد قرار گیرد.

کد خبر 14085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد