همزمان با دهه مبارک فجر چندین پروژه اقتصادی و اشتغالزایی در شهر اراک افتتاح گردید.

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ظهار داشت: پروژه‌ها و طرح‌هایی که در دهه مبارک فجر در اراک افتتاح می‌شود شامل افتتاح پایگاه سلامت اجتماعی ، افتتاح مرکز اتیسم درخشش ، افتتاح مرکز غیردولتی جسمی وحرکتی روزانه زاگرس ، مهد کودک بوم رنگ و مهد رویش ، مرکز غیر دولتی جسمی وحرکتی دهکده آرامش معلولین در راستای توانمندسازی و بهبود خدمت‌رسانی به مددجویان است.

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ظهار داشت: پروژه‌ها و طرح‌هایی که در دهه مبارک فجر در اراک  افتتاح می‌شود شامل  افتتاح پایگاه سلامت اجتماعی ، افتتاح مرکز اتیسم درخشش ، افتتاح مرکز غیردولتی جسمی وحرکتی  روزانه زاگرس ، مهد کودک بوم رنگ و مهد رویش ، مرکز غیر دولتی جسمی وحرکتی دهکده آرامش معلولین در راستای توانمندسازی و بهبود خدمت‌رسانی به مددجویان است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به نقش مهم مردم در بهزیستی تصریح کرد: سازمان بهزیستی در چند سال اخیر اموری در حوزه مراکز تخصصی نظیر مراکز توان‌بخشی سالمندان، معلولان، کلینیک‌های مددکاری، مراکز مشاوره، درمان اعتیاد و غیره را به مردم سپرده که نتیجه بسیار خوبی را به‌دنبال داشته است و اکنون بسیاری از خدمات تخصصی در این مراکز غیردولتی به مددجویان ارائه می‌شود.

  امینی بیان نمود :  بهزیستی استان  فعالیتهای زیادی در سطح استان دارد و ضمن داشتن گروههای هدف متنوع نقش عمده ای در سطح کشوری نیز ایفا می کند

این مقام مسئول  اظهار کرد: مراکز غیردولتی در شروع کار خدمات زیادی را به جامعه ارایه می‌دهد و به تدریج تمامی خدمات بهزیستی از طریق این مجتمع‌ها قابل دسترسی خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد :  این پروژه ها در سطح اراک با اعتباری بالغ بر 7650000000ریال افتتاح و اشتغال 45 نفررا در پی خواهد داشت .

امینی در مراسم افتتاح مرکز غیر دولتی جسمی وحرکتی روزانه زاگرس و مرکز غیر دولتی  جسمی وحرکتی دهکده آرامش معلولین  افزود : این  مراکز شامل مجموعه کاملی از خدمات مورد نیاز اعم توانبخشی و آموزشی جهت رفاه افراد دچار معلولیت جسمی حرکتی و  به  منظور افزایش عملکرد و سطح مشارکت افراد فراهم گردیده است.

ایشان بیان داشت : دراین  مراکز خدماتی همچون پرستاری، بهداشتی، توانبخشی، مشاوره ای و روانشناسی جهت سازگاری با آسیب های خود و خدمات آموزشی شامل مهارت های زندگی  و ارائه برنامه غذایی مناسب ارائه داده میشود و به افرادی که در سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی خود بصورت مادرزادی و یا اکتسابی و همچنین افرادی که دچار فقدان و یا عدم کارائی اندام ها می باشند خدمت رسانی می کند.

 این مقام مسئول بیان داشت : این  مراکز آموزشی – توانبخشی، با بکارگیری کارشناسان و متخصصان حوزه های گفتاردرمانی، مشاوره، تغذیه، فیزیوتراپی و غیره سعی در  کاهش آلام معلولین بهزیستی و خدمت رسانی بهتر به این قشر را از جمله اهداف خود قرار داده است

وی در مراسم افتتاح مهدکودک های  رویش و بوم رنگ افزود :  اگرکودکان در مهدهای کودک اصول دینی،فرهنگی و اعتقادی را به طور کامل فراگیرند می توانند پایه گذار اصول اعتقادی در جامعه باشند و جامعه را متحول نمایند.
ایشان افزود: در محیط های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگو دهی به شخصیت کودک افزوده می شود مهدکودک ، برای بچه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می کند.
وی ادامه داد:بنابراین برای به ثمر نشستن این نهال های ترد و شکننده و کمک به رشدِ صحیح آنان باید محیطی امن برای تربیت آنان فراهم ساخت، تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند.

امینی  در ادامه در مراسم افتتاح مرکز اتیسم درخشش افزود: اتیسم شامل اختلالات روحی و روانی است که ارتباط فرد با خانواده و جامعه را مختل می کند و در واقع به کودکان در "خود فرومانده "مشهور می باشندو این بیماری درمان قطعی ندارد اما با کاردرمانی و گفتار درمانی می توان در این کودکان تغییرات روبه بهبودی ایجاد کرد.

وی همچنین گفت سازمان بهزیستی برای نگهداری هر کودک اتیسمی یارانه پرداخت می نماید .

ایشان در پایان در مراسم افتتاح پایگاه سلامت اجتماعی الغدیر افزود : پایگاه سلامت اجتماعی، جایگاهی است که فعالیت سازمان­های مردم­نهاد از جمله "جمعیت همیاران سلامت اجتماعی" در حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در آن متمرکز خواهد شد. به عبارت دیگر، قصد بر این است که با حمایت سازمان بهزیستی و با مشارکت سازمان های مردم نهاد، فعالیت های ارتقایی و پیشگیرانه در سطوح محلی تجمیع و تقویت شوند.

وی افزود : محورهای اصلی فعالیت پایگا ههای سلامت اجتماعی شامل: نیازسنجی ،اولویت بندی مسائل و مشکلات اجتماعی در سطح محله با مشارکت مطلعان محلی ، شناسایی ظرفیت های محلی وترسیم نقشه آسیب های اجتماعی در سطح محله می باشد.



 

کد خبر 13612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد