افزایش یارانه مراکز بهزیستی به ۹۲۰ هزار تومان/ واریز کمک هزینه برای مددجویان بهزیستی آسیب دیده از سیل استان سیستان و بلوچستان

معاون وزیرو رئیس سازمان بهزیستی کشوردر نشست خبری با موضوع تشریح اقدامات انجام شده درباره بخشنامه تعارض منافع که صبح امروز در ساختمان مرکزی سازمان بهزیستی یرگزار شد گفت: در دهه فجر و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خبرهای خوبی برای جامعه هدف خود از جمله خبرهای خوب در حوزه مسکن داریم؛ همچنین خبرهای خوبی برای مددجویان دارای پنج قلو، چهارقلو، سه قلو و دو قلو خواهیم داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، دکتر وحید قبادی دانا افزود: ۴۷ هزار نفر در هزار مرکز تحت پوشش بهزیستی شامل مراکز شبانه روزی، مراکز نگهداری سالمندان، مراکز نگهداری بیماران روان مزمن، مراکز نگهداری معلولان جسمی ، حرکتی، و نخاعی نگهداری می شوند که مبلغ یارانه نگهداری این مراکز مستقیما پرداخت می شود.

وی یادآور شد: میزان مبلغ یارانه مراکز نگهداری سال گذشته ۶۴۰ هزار تومان بود که به ۷۷۰ هزار تومان رسید و از آبان ماه امسال به ۹۲۰ هزار تومان بابت هر نفر افزایش پیدا کرد.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: یارانه ماهانه افراد مجهول الهویه نیز در این مراکز یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

پرداخت حق پرستاری برای معلولان شدید و خیلی شدید

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۲۷ هزار نفر دارای ضایعه نخاعی در بستر خانواده نگهداری می شوند، افزود: بابت حق پرستاری این افراد ماهانه ۵۵۴ هزار تومان روی کارت بانکی آنان شارژ می شود.

قبادی دانا گفت: علاوه بر این ۲۷ هزار نفر دارای ضایعه نخاعی، ۱۰ هزار خانوار دیگر دارای فرد معلول شدید و خیلی شدید وابسته به بستر هستند که حق پرستاری ۲۵۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده که از هفته آینده روی کارت بانکی آنان شارژ خواهد شد.

واریز کمک هزینه برای مددجویان بهزیستی در مناطق سیل زده

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به سیل سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: هیچکدام از مراکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی در سیل اخیر آسیب ندید و مددجویان در مراکز نگهداری مناطق سیل زده به مراکز امن منتقل شدند. در هفته اول سیل، میزان آسیب همه مددجویان درمورد آبگرفتگی منازل، تخریب کامل خانه، تخریب وسایل منزل، خسارت زمین کشاورزی، ‌دام و طیور همراه با کد ملی احصا شد.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: کمک هزینه برای آسیب ناشی از سیل روی کارت بانکی آنها از ۳۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰ هزار تومان شارژ شد و قابل برداشت است. این مبالغ برای ۸۵۰ خانوار در هرمزگان (۱۲ روستای حوالی جاسک)، ۹۵۰ خانوار در جنوب کرمان و پنج هزار و ۵۰۰ خانوار در روستاهای ۶ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان (از جمله کنارک، فنوج، دلگان، نیکشهر و چابهار) شارژ شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم دو هزار و ۷۷۵ خانوار نیز به آنان اضافه شد؛ علاوه بر پنج هزار و ۵۰۰ خانواری که از کمک برای خسارات سیل برخوردار شدند، دو هزار و ۷۷۵ نیز در این مناطق به دلیل محدودیت منابع پشت نوبت دریافت حمایت های بهزیستی قرار داشتند که آنها نیز تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: یک میلیارد تومان به سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان برای رفع حوائج مددجویان بهزیستی کمک شد؛ دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نیز کمک های غیرنقدی در سیستان و بلوچستان توزیع شد.

قبادی دانا افزود: برای مددجویان بهزیستی که سرپرست خانوار بودند و خانه آنها به طور کامل در سیل تخریب شده است، علاوه بر کمک های مقرر شده دولت و بنیادمسکن، برای هر خانوار روستایی ۱۵ میلیون تومان و برای هر خانوار شهری ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض درنظر گرفته شده که بعد از تائید مددکاران و کارشناسان مسکن بنیاد مسکن به آنها تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به کمک های مردمی اضافه کرد: کمک های مردمی واریز شده به حساب بهزیستی نیز بالغ بر دو میلیارد تومان است که به مددجویان آسیب دیده در سیل اختصاص می یابد.

پیگیری و درخواست برای صدور سریع تر کارت سوخت معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سهمیه بنزین افراد دارای معلولیت ماهانه صد لیتر شده اما امکان شارژ سوخت روی کارت های معلولان برای ستاد مربوطه وجود نداشت، بنابراین کارت های آنان باطل و مقرر شد که ظرف ۱۰ روز کارت های جدید سوخت برای آنان صادر شود.

قبادی دانا افزود: سهمیه سوخت برای تمام معلولانی که پلاک ویژه معلولیت داشتند، اختصاص یافت؛ برای صدور سریع تر کارت های سوخت جدید معلولان، پیگیری های مختلف اداری انجام و نامه ای به صورت رسمی برای ستاد سوخت ارسال شده است.

وی اضافه کرد: افراد دارای معلولیت در فصل سرما در حمل و نقل خود دچار مشکلات زیادی هستند و مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند؛ از مهلت ۱۰ روزه، یک هفته گذشته و صدور کارت سوخت جدید نیز در ستاد مربوطه در اولویت قرار گرفته است.

قبادی تاکید کرد: خللی در سهمیه سوخت معلولان ایجاد نمی شود و سوخت آنان ذخیره می شود.

کم بودن مراکز فعال تهران در حوزه رسیدگی به آسیب ها

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ارائه خدمات شهرداری در زمینه گرمخانه ها برای افراد بی خانمان گفت: طی جلسات مختلف از شهرداری و استانداری پیگیری کردیم تا گرمخانه در مناطق مختلف تهران پیش بینی شود و همچنین مراکزی جهت کاهش آسیب و رسیدگی به آنها در اختیار بهزیستی قرار گیرد.

قبادی دانا افزود: در این راستا شهرداری دو مرکز در مناطق پنج و هشت تجهیز کرد و در اختیار بهزیستی قرار داد اما این فضاها کم است و نیاز داریم این مراکز را در تمام مناطق ۲۲ گانه تهران داشته باشیم.

وی درباره درمان اعتیاد نیز گفت: مسئولیت درمان اعتیاد با وزارت بهداشت است و بهزیستی مسئولیتی در این زمینه ندارد؛ مسئولیت بهزیستی در حوزه اعتیاد مربوط به مسائل پیشگیری و فرهنگی آن است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: وزارت بهداشت برای معتادان نگهداری شده در مراکز ماده ۱۶ (مراکز نگهداری معتادان متجاهر) که دارای زخم باز و بیماری خاص هستند، چند بیمارستان معرفی کرده است.

اختلاف نظر بهزیستی و پلیس راهور درباره پلاک ویژه معلولین برای ناشنوایان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اختلاف نظر کارشناسی بین بهزیستی و پلیس راهور وجود دارد که آیا ناشنوایان با توجه به اینکه دارای معلولیت جسمی برای رانندگی نیستند آیا نیاز به پلاک ویژه دارند یا اینکه همان برچسب ناشنوایی کفایت می کند.

قبادی دانا افزود: در این زمینه در حال رایزنی با پلیس راهور هستیم تا شرایط برای ناشنوایان بهتر شود اما درحال حاضر طبق آیین نامه موجود، افراد دارای معلولیت جسمی شدید و خیلی شدید می توانند از پلاک ویژه معلولان استفاده کنند و هیچ پشت نوبتی در این زمینه در بهزیستی نداریم.

وی درباره معلولانی که موفق به دریافت پلاک ویژه نشده اند، گفت: ممکن است گاهی افراد دارای معلولیت خفیف یا افراد دارای شرایط اتومبیل حائز دریافت پلاک ویژه نشده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تمام معلولیت ها در کمیسیون های پزشکی و توانبخشی براساس معیار بین المللی ICF (طبقه‌بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت) ، نوع و شدت معلولیت آنها مشخص می شود و اگر فردی نسبت به آن اعتراض داشته باشد در مراجع بالاتر مورد بررسی قرار می گیرد و زمینه سوء استفاده آن نزدیک به صفر است.

قبادی دانا درباره پلاک ویژه معلولین برای نابینایان نیز گفت: در این زمینه نیز بین بهزیستی و پلیس راهور طبق آیین نامه موجود، اختلاف نظر وجود دارد و در حال رایزنی هستیم تا اتومبیل نابینایان نیز پلاک ویژه بگیرد و از سوی فرد دیگری برای او هدایت شود اما هنوز به صورت قاعده در نیامده است و پلاک ویژه مختص معلولان جسمی و حرکتی است.

کد خبر 12995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =