چرخاندن چرخ زندگی دانشجوی معلول با ۱۵۰ هزار تومان

تهران- ایرنا- «تنها درآمد من همان مستمری ماهانه بهزیستی با ۱۵۰ هزار تومان است، آیا شما می توانید با ۱۵۰ هزار تومان زندگی کنید؟» اینها را دختر دانشجوی نخبه دارای معلولیت می گوید، دختری که با مستمری کم توانسته چرخ زندگی دانشجویی اش را بچرخاند اما به طورقطع سختی های زیادی را در این راه متحمل شده است.

این دختر دانشجو در دیدار صمیمانه با وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با دانشجویان نخبه از سختی های دانشجویان دارای معلولیت می گوید که باید با ۱۵۰ هزار تومان زندگی کنند. به طور مثال او از دوستش می گوید که والدینش هر ماه بر سر این ۱۵۰ هزار تومان با یکدیگر دعوا دارند و می خواهند این مبلغ را بین هم نصف کنند.

وی این سئوال ها را مطرح می کند که: «چرا افراد دارای معلولیت از تحصیلات رایگان برخوردار نیستند؟ چرا آنان از حمل و نقل رایگان بی بهره اند؟ چرا ورزشگاه ها از جمله ورزشگاه انقلاب، امکانات خود را به طور رایگان در اختیار افراد دارای معلولیت قرار نمی دهد؟»

این دختر دانشجوی نخبه دارای معلولیت در اسکی دارای مقام ملی است و چند روز دیگر راهی مسابقات پارالمپیک کره جنوبی می شود اما ورزشگاه از او بلیط ۱۶۰ هزار تومانی طلب می کند و برای تمرین های خود مجبور است از وسایل دست دوم اجاره ای استفاده کند.

هزینه میلیونی صوتی کردن کتاب‌ها برای دانشجویان نابینا

پوریان نادری دانشجوی نخبه دیگری که دارای نابینایی مطلق است نیز می گوید: دانشجویان دارای مشکلات بینایی هزینه های زیادی دارند و لازم است که راهکاری مالی برای حمایت از آنان اندیشه شود. به طورمثال هزینه صوتی کردن هر کتاب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و با توجه به اینکه در هر ترم ۱۴ تا ۱۵ کتاب باید صوتی شود، فشار اقتصادی زیادی به این دانشجویان تحمیل می شود.

وی تاکید می کند: دانشجویان دارای معلولیت هیچگاه متقاضی حقوق فراتر از دیگران نیستند بلکه خواستار حقوق برابر هستند؛ دانشجویان دارای معلولیتی که در دانشگاه های تهران و شهیدبهشتی تحصیل می کنند، چرا این دیدگاه وجود دارد که متفاوت از سایر جامعه هستند و نمی توانند در جامعه حضور داشته باشند.

این دانشجو از رعایت نشدن حق سهمیه سه درصدی آزمون های استخدامی گلایه می کند و می گوید: در اغلب فرم های استخدامی قید شده است که فرد متقاضی باید فاقد هرگونه مشکل ذهنی و جسمی باشد. ارگان های خصوصی بیش از دستگاه های دولتی به افراد دارای معلولیت اعتماد می کنند و از توانایی آنها بهره مند می شوند. به عنوان نمونه تمام دوستان دارای معلولیت من که در آزمون های استخدامی قبول شده اند، برای استخدام پذیرش نشدند و برای اینکه مشغول کار شوند، باید حتما از ارگان مربوطه شکایت کنند تا با رای دیوان عدالت اداری بتوانند سر کار بروند.

وی اضافه می کند: یا باید اسم نخبه را از روی دانشجویان دارای معلولیت برداشت یا اینکه جامعه باید به این باور برسد که به همه نخبگان از جمله دانشجویان نخبه دارای معلولیت، نیازمند است.

یکی دیگر از دانشجویان نخبه دارای معلولیت از جمله دانشجویانی است که از مراکز نگهداری کودکان بهزیستی ترخیص شده است. او نیز که خواستار حمایت های مالی از دانشجویان دارای معلولیت و دانشجویان مددجوی بهزیستی است، می گوید: به طور مثال گفته می شود یک خیّر، میلیون ها تومان صرف یک شام یا افطاری برای کودکان یک مرکز می کند به طوری که هر وعده غذایی آن پنج برابر ظرفیت هر کودک است و اسراف زیادی می شود. این پول ها می تواند صرف آموزش های مهارتی مانند دوره آیلتس برای فرزندان بهزیستی شود که در آینده کاربرد زیادی برای آنان دارد.

وی تصریح می کند: فقط تعداد معدودی از فرزندان در مراکز نگهداری بهزیستی به موفقیت های تحصیلی و شغلی می رسند. اما به آنها نیز توجهی نمی شود. به طور مثال در دانشگاه دولتی تحصیل می کردم اما هیچ کمکی به من نمی شد؛ بنابراین به دانشگاه آزاد آمدم تا از کمک های بهزیستی در این زمینه بهره مند شوم، دیدم اینجا هم خبری نیست.

یکی دیگر از دانشجویان نخبه دارای معلولیت نیز از نوع توزیع منابع بهزیستی گلایه مند است و می گوید: بهتر است بهزیستی افراد دارای معلولیت را به کانال های درآمدی هدایت کند. بهزیستی می تواند با توجه به ظرفیتی که دارد، افراد دارای توانایی های مشابه را گردهم آورد و این افراد در قالب کارگروه، درآمدزایی داشته باشد.

محمدصادق شادمانی دانشجوی نخبه نیز خواستار حمایت بهزیستی از پایان نامه های مربوط به افراد دارای معلولیت شد و گفت: متاسفانه ارائه آموزش های مختلف برای افراد دارای معلولیت، محدود است و فقط به مسائل کسب درآمد محدود شده است.

دانشجوی نخبه دیگری نیز خواستار استفاده از دانشجویان دارای معلولیت در تصمیم گیری ها برای افراد دارای معلولیت شد و افزود: برای دانشجویان دارای معلولیت که در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند، کمک هزینه ای درنظر گرفته شده است اما متاسفانه تاکنون که ترم سوم هستم، این کمک هزینه پرداخت نشده است.  

واریز کمک هزینه دانشجویان دولتی تحت حمایت بهزیستی از امروز ۱۶ آذرماه

بر اساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می توانند با معرفی سازمان از آموزش عالی رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارت خانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزش عالی غیردولتی از محل ردیف مربوطه در بودجه سنواتی بهره‌مند شوند.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر آموزش عالی رایگان برای آنها، گفت: شهریه دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی تا پایان مقطع کارشناسی ارشد رایگان است که ۸۰ درصد آن را بهزیستی می پردازد و ۲۰ درصد بقیه مشمول تخفیف دانشگاه آزاد اسلامی می شود. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد شهریه این دانشجویان در دانشگاه های پیام نور و علمی -کاربردی نیز پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه های سراسر کشور مشغول تحصیل هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کمک هزینه دانشجویان دانشگاه های دولتی تحت پوشش بهزیستی از امروز ۱۶ آذر هر ترم به صورت منظم، متمرکز و الکترونیکی روی کارت بانکی آنها شارژ و واریز می شود.

قبادی دانا افزود: این کمک هزینه برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر است.

کد خبر 11293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد