خبرگزاری فارس- جواد آهنگری: در عصر ارتباطات و چرخه آزاد اطلاعات و با توجه به روند پرشتاب فناوریهای ارتباطی و گستردگی تاثیر شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی، نقش روابط عمومیها و رسانهها که هر روزه جلوه تازهتر و بدیعتری پیدا میکنند، بیش از همه در آگاهیافزایی و فرهنگسازی جامعه مهم و تاثیرگذار است.
از سویی روابط عمومیها به عنوان معمار نظام ارتباطات با مخاطبان و مردم و از سوی دیگر رسانهها به عنوان حلقه واسط و نماینده افکار عمومی، میتوانند به صورت مکمل یکدیگر عمل کرده و در ایجاد ترغیب، اقناع، تفاهم همچنین ایجاد وحدت و همدلی، نقش بیبدیل در نظام ارتباطی ایفا کرده و با تنویر افکار عمومی و اتخاذ تدابیر اصولیتر، فرآیند اطلاعرسانی را به گروههای مختلف مردمی گسترش دهند که این امر از یک طرف همکاری، تعامل و ارتباط بیش از پیش روابط عمومی ها و رسانههای جمعی را می طلبد و از طرف دیگر مستلزم همراهی و مشارکت اهالی فرهنگ، هنر و قلم است در تمام عرصهها.
همگرایی روابط عمومیها و رسانهها، ارتباطی منطقی، هدفمند و موثر
رویکرد مشترک اطلاعرسانی و استفاده از قابلیت های متقابل از یکسو و از طرف دیگر هماهنگی، بسترسازی و ایجاد شرایط مناسب برای روابط عمومیها و رسانهها که به حقوق و تکلیف یکدیگر آگاه و آشنا بوده و نسبت به وظایف، تواناییها، محدودیتها و حدود فعالیتهای یکدیگر مطلع باشند، در درک و تفاهم مشترک انتظارات و همکاریهای دامنه دار، ارتباط مناسب، علمی و منطقی داشته و کافی است که کانالهای ارتباطی را بشناسیم و ضمن جریان سازی نظام مند، به ارتباطات عمیق و با کیفیت دست یابیم.
نقش برجسته، ابعاد متنوع و همگرایی سازمان بهزیستی و رسانههای جمعی
سازمان بهزیستی به خاطر گستردگی وظایف و ماموریتها با بسیاری از نهادها، مراکز، تشکلها و حوزههای مختلف از وجه اشتراک و تعامل فراگیر برخوردار است که در این میان نقش رسانهها بهعنوان مهمترین شرکای اجتماعی، برجسته و بیبدیل است. بیتردید وظایف، فعالیتها و کارکردهای مختلف و متنوع بهزیستی بدون حضور و همراهی اهالی فرهنگ، رسانه و قلم، هرگز متصور نیست و آموزش های عمومی و همگانی، بحثهای جامع پیشگیری، مقوله مناسب سازی فضاهای شهری و اداری، چالش آسیبهای اجتماعی، ارایه خدمات اجتماعی و توانمندسازی، جلب مشارکتهای مردمی و اجرای موفقیت آمیز پویش ها و پیگیری مطالبات جدی در سطح جامعه، بدون تعامل و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با رسانهها و فعالان شبکههای مجازی و تاثیرگذار راه به جایی نخواهد برد.
قرار دادن امیدها و ایدهها در کنار هم، زمینه ساز تحولات تاثیرگذار
دامنه تاثیرگذار رسانههای همیار و همراه بهزیستی، در ابعاد مختلف آگاهسازی، نظارت عمومی، فرهنگسازی، امیدآفرینی، برجستهسازی قوتها و ضعفهای عملکردی، همگرایی اجتماعی و .... از دیگر ظرفیتها و مزیت های شکل گیری پیوندهای همافزا محسوب میشود که در رونق و پیشبرد اهداف سازمان نقش بهسزایی ایفا میکند.
اهالی فعال و دغدغهمند بهزیستی و رسانههای جمعی باید با درک درست از نیازها، مطالبات و چالشها، زمینه ساز رفع کاستیها در محتوای تولیدات رسانهای باشند و با غنیسازی محتوا و اطلاعرسانی صحیحِ همسو با وظایف و اهداف ماموریت، که همان آموزش، پیشگیری، ارتقا سلامت، توانمندسازی جامعه هدف و در نهایت شروعی دوباره برای به زیستن می باشد، در مطالبه گری و احقاق حقوقِ بخش مهمی از جامعه، بستر و آثار مناسبی را برای شهروندان و مخاطبان به تصویر بکشند.
با چنین نگاهی میتوان گفت که با افزایش گونههای ارتباطی و افزایش تبادل و سرعت انتقال اطلاعات، رسانه ها به علت ارتباط و سطح تماس وسیعی که با مردم مناطق و محله های خود دارند، میتوانند در آگاهیبخشی به جامعه محلی، بهزیستی را در مداخلههای به هنگام و پیشگیرانه، مشارکتهای مردمی فراگیر، اقدامهای یکپارچه و منسجم در مسیر تحقق برنامه های مناسب سازی و دسترس پذیری عمومی، طرحهای توانمندسازی ۲۰۲۰ محلات کم برخوردار، نهادینه کردن حمایتهای قضایی و صدور احکام جایگزین حبس، تلاش برای فراگیری و اثربخشی خدمات و نوآوریهای اجتماعی مبتنی بر علوم دانش بنیان، امیدآفرینی و ایجاد انرژی مثبت کمک نمایند تا ظرفیت سازی های لازم، بتواند بستر مناسبی در جامعه پیدا کند و با قرار دادن امیدها و ایده ها در کنار هم، زمینه ساز تحولات سازنده و تاثیرگذار باشند.
حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی، گامی بلند در راستای نیل به مسؤولیتهای اجتماعی
البته با بیان فصلهای مشترک و واحدی که بین وظایف و فعالیت روابط عمومیها و رسانه ها که در این مجال کوتاه عنوان شد، توضیح لازم اینکه با توجه به تنوع دامنه خدمات و گستردگی شبکه ها و مؤسسات همراه و نقشآفرین، تحقق این امر تنها به ارتباطگیری با رسانهها محدود نمی شود و لزوم بهره مندی از ظرفیت عظیم تشکلهای مردمی، انجمنها و نهادهای فعال در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و مراکز خیریه و ... در برگیری گستردهای دارد.
این عوامل همافزا، میتوانند به جای روزمرگی و خردهکاری، با اتخاذ فرآیندهای ابتکاری و خلاقانه و استفاده از فرصتها و قابلیتهای پیش روی مراکز غیردولتی، دغدغه و انتظارات مردم و جامعه هدف را به سیاست سازمان تبدیل کنند و نهادها و جریان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و حل مسایل یاری دهند و این امر مستلزم همکاری مستمر و مداوم با ظرفیت های مردمی و همگانی در راستای مسئولیتهای اجتماعی است.
شما با ۱۲۳ تماس گرفتهاید! / ۱۴۸۰ "صدای مشاور"؛ بفرمایید!
از طرف دیگر از مهمترین رویکردهای سازمان بهزیستی، ارایه خدمات تخصصی در قالب صدای مشاور(۱۴۸۰) و همچنین مداخلات روانی- اجتماعی از طریق اورژانس اجتماعی (۱۲۳) است که رسانهها به عنوان منبع حمایتی، می توانند با تاکید بر این مهم، با اقدامات موثر و نوآورانه در امر اطلاعرسانی و آگاهسازی در تقویت رویکردهای اجتماعی نقشآفرینی کنند.
برنامههای پیشگیری در قالب آمبلیوپی(تنبلی چشم کودکان)، غربالگری شنوایی و اضطراب کودکان همچنین طرحهای تابآوری و کارزار رسانهای در عرصه های آگاهسازی و حساسسازی خانواده ها، اجرا و تقویت برنامههای اجتماع محور و ارتقای سطح سلامت اجتماعی، توانمندسازی و جامعهپذیری در حوزه کاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد و آگاهیافزایی در قبال حقوق کودکان و حمایت از اطفال و نوجوانان و کودکان کار و ... از جمله دهها وظیفه و ماموریت متنوع و گسترده سازمان بهزیستی است که واقعا تجمیع آنها در یک سازمان کار دشواری است.
تولید محتوای هدفمند، غنی و پیشگیرانه/ لزوم توسعه دانش رسانهای و مهارتهای چندرسانهای
افزون بر این، حمایت از خبرنگاران فعال حوزه اجتماعی با تشکیل "میزکاری مشترک بهزیستی و رسانه" و ترتیب برنامه ها و دورههای کاربردی و تخصصی، هماهنگی و تنظیم تفاهمنامه با تهیه کنندگان آثار فاخر و همچنین رسانه ملی برای برنامه سازی و بیان عملکرد و فعالیت ها و پخش برنامههای آگاهسازی، پیشگیری و نمایش توانمندیها (در سطح ملی)، تهیه و تدوین بسته های هدفمند اطلاع رسانی همچنین همکاری با فعالان عرصه رسانه و هنر در امر تهیه و ساخت تولیدات مشترک محتوایی چند رسانه ای، برپایی گفتوگوها و نشستهای موضوعی، برنامهریزی و توسعه تورهای رسانه ای به صورت منطقهای و کشوری و همچنین پیش بینی و ایجاد دبیرخانه دائمی برای برگزاری جشنوارههای "رسانه و بهزیستی" به صورت استانی و ملی و ... از جمله موارد پیشنهادی است که میتوان با کاربست آن در راستای تعمیق مناسبات سالم، سازنده و بدور از مسایل حاشیهای، همکاری دامنهداری ترسیم کرد و به تبع آن زمینه مشارکت مخاطبان را به خوبی فراهم کرد.
مدلسازی شبکهای و گسترش روابط کاری را چقدر جدی میگیریم؟
بی تردید بهرهگیری از روشهای کارآمد در مدلسازی شبکهای با تسلط بر مهارت شبکهسازی هوشمندانه، پویا و هدفمند با دسترسی به ایدهها، فرصتها و تجربههای بیشتر، دایره ارتباطات را گستردهتر میکند و نقش قابل ملاحظه ای در پیشبرد اهداف و برنامهریزیهای پیشروی بعدی خواهد داشت.امید است با تلاش و همت خالصانه و همراهی و هماندیشی صاحبنظران دلسوز در مجموعههای کاری بهزیستی و در سایه تلاش جمعی و تعامل موثر با کلیه نیک اندیشان و نخبگان در عرصههای مختلف اجرایی، اجتماعی، علمی و فرهنگی و همافزایی بین رسانههای جریان اصلی و نوین، برای رسیدن به رهیافتهایی برای پیوند واحدهای ارتباطی و تحولی، در ظرفیت بخشی و تقویت احساس تعلق اجتماعی کارگشا بوده و بر مبنای ترکیبی شایسته از دادههای ارتباطی، ریشههای عمیقتری در فرآیند تاثیرگذاری و ارتباطات هدفمند بر جا بگذارند و در نهایت امیدواریم در فضای تعاملی، منطقی، مثبت و سازنده، شکلگیری جامعهای پویا و بالنده را رقم بزنیم. انشاءالله
نظر شما