آگهی  فراخوان غربالگری بینایی سطح یک، دو و سه  برنامه های غربالگری بینایی و شنوایی

فراخوان برنامه های غربالگری بینایی و شنوایی در فازهای یک، دو و سه منتشر شد.

 اداره کل بهزیستی استان همدان در نظر دارد به منظور گسترش خدمات به مناطق شهری، روستایی و محروم، ارائه خدمات به شکل ثابت و سیار در جهت تشخیص زودرس و مداخله بهنگام  (سطح یک و دو و سه) برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال  و  شنوایی نوزادان و شیرخواران (فاز یک) و کودکان ۳ تا ۶ سال (فاز دوم) در سطوح سه گانه غربال، تشخیص و مداخله در شهرستان های استان را با در نظر گرفتن موارد ذیل به افراد و مراکز واجد شرایط واگذار نماید، لذا متقاضیان محترم (حقیقی و حقوقی) می­توانند از زمان انتشار این فرخوان به مدت 7 روز کاری تقاضای کتبی خود را به دفتر پیشگیری از معلولیت های ادارات بهزیستی شهرستان ها تحویل نمایند.

ضوابط کلی سطح یک:

۱-در اساسنامه مربوط به متقاضیان حقوقی به موضوع پیشگیری یا ارتقاء سلامت اشاره شده باشد.

۲-متقاضیان حقیقی و حقوقی باید متعهد شوند برنامه را در مناطق محروم بخصوص مناطق روستایی و صعب العبور همزمان با مناطق شهری به صورت ثابت و سیار  و مطابق با تفاهم نامه های دو و چند جانبه سازمان بهزیستی با سایر دستگاهها اجرا نمایند.

۳- متقاضیان حقیقی و حقوقی باید در کلاسهای آموزشی-توجیهی شرکت نموده و گواهی آموزشی با تائید معاونت پیشگیری را دریافت نمایند.

تبصره۱: گواهی دوره آموزشی کار با دستگاه غربالگر عیوب انکساری در برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال صرفا توسط شرکت وارد کننده دستگاههای غربالگر صادر می شود.

تبصره۲: گذراندن دوره بازآموزی کار با دستگاه غربالگر عیوب انکساری در برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال که صرفا توسط شرکت وارد کننده دستگاههای غربالگر صادر می شود.

تبصره ۳: گذراندن دوره آموزشی غربالگری شنوایی معاونت پیشگیری و داشتن شماره نظام پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران.

۴-عدم اشتغال در مراکز خصوصی و دولتی.

۵-ارائه خدمات بصورت تمام وقت و در تمام طول سال جهت پوشش حداکثری.

۶-متقاضیانی که دارای تجربه کار و سابقه فعالیت در زمینه غربالگری شنوایی و بینایی هستند در اولویت قرار خواهند گرفت.

۷-ارائه خدمات مطابق تعرفه های ابلاغی سازمان بهزیستی.

۸-داشتن رزومه مورد تائید ترجیحا از مراکز خصوصی و دولتی.

۹-نداشتن سوء پیشینه کیفری.

۱۰-واگذاری دستگاه در قبال تسلیم ضمانتامه معتبر با نظر سازمان بهزیستی.

۱۱-دارا بودن مدرک کارشناسی و بالاتر شنوایی شناسی برای غربالگری شنوایی و مدرک کاردانی و بالاتر یکی از رشته های پیراپزشکی برای غربالگری بینایی سطح یک.

۱۲-واگذاری دستگاهها بصورت استیجاری و با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط تعیین شده در دستوالعمل ها امکانپذیر است.

۱۳-انتخاب متقاضیان پس از انجام مصاحبه تخصصی در حوزه معاونت توسعه پیشگیری بوده و حق انتخاب با این معاونت خواهد بود.

تبصره: با توجه به اینکه از نیروهای اپتومترست بعنوان نیروی متخصص در سطح دوم اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم استفاده می شود، لذا امکان بکارگیری ایشان بعنوان نیروی غربالگر در سطح اول برنامه غربالگری بینایی امکانپذیر نمی باشد.

۱۴-مسئولیت هرگونه اهمال، سستی، بی دقتی در نگهداری و استفاده از وسایل از طرف غربالگر و همچنین بی دقتی درمعاینه درحین انجام خدمات که منجر به جرح یا نقض عضو یا فوت در افراد گردد و یا در آینده با تشخیص ناصحیح غربالگر منجر به نقص عضو گردد به نحوی که اگر غربالگر دقت بیشتری می کرد این نقص اتفاق نمی افتاد، بر عهده غربالگر/مرکز می باشد.

۱۵-غربالگر/مرکز موظف است طبق دستورالعمل اجرایی برنامه نسبت به غربالگری بینایی مراجعین مطابق استانداردهای کمی و کیفی اقدام و آمار و اطلاعات فصلی برنامه را مطابق دستورالعمل ارائه نماید و نسبت به ثبت آن در سامانه آمبیلیوپی اقدام نماید ...

۱۶-انجام برنامه به صورت  مستمر (همه روزه بجز ایام تعطیل).

۱۷-غربالگر/مرکز متعهد به جبران تمام خسارات وارده به دستگاه ها ی تحویلی با در نظر گرفتن تبصره های ذیل می باشد:

 -در صورت خرابی دستگاهها، تعمیر دستگاه ها می بایست با هماهنگی اداره کل بهزیستی و صرفا توسط شرکت های تامین کننده دستگاه  انجام شود.

- هزینه های تعمیر دستگاه ها در صورتیکه ناشی از سهل انگاری و رعایت نکردن ضوابط و مقررات نگهداری باشد بر عهده غربالگر بوده و در صورتیکه ناشی از استهلاک دستگاه باشد بر عهده سازمان است و مرجع تصمیم گیری در این مورد (قصور یا عدم قصور کاربر) شرکت تامین کننده دستگاه خواهد بود.

۱۸-تسلیم تضامین معتبر (مطابق نظر بهزیستی) جهت تحقق برش اعلامی برنامه  و نیز مراقبت از دستگاه.

ضوابط کلی سطح دو بینایی(بینایی سنج) :

  • متقاضیان می بایست دارای مدرک کارشناسی بینایی سنجی و بالاتر، دارای پروانه فعالیت و ترجیحا دارای حسن سابقه فعالیت  باشند.
  • دستمزد اپتومتریستهای منتخب طبق تعرفه های ابلاغی سازمان بهزیستی کشور (کمیته فنی برنامه در استان)، همچنین کمک هزینه تهیه عینک متناسب با دستورالعمل حمایت های مالی سازمان بهزیستی و با معرفی نامه رسمی ادارات بهزیستی شهرستان ها پس از تامین اعتبار و در پایان برنامه پرداخت خواهد شد.
  • رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های تخصصی سازمان بهزیستی توسط اپتومتریست های منتخب الزامی می باشد.
  • اپتومتریست های منتخب ملزم به ارائه خدمات درمانی از جمله: تجویز و تهیه عینک متناسب با توان و وسع مالی متقاضیان و در حد میانه برای قشر متوسط و پایین جامعه هدف می باشند.
  • متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با ادارات بهزیستی شهرستان ها تماس حاصل نمایند.

ضوابط کلی سطح سه بینایی(چشم پزشک) :

*متقاضیان می بایست دارای مدرک چشم پزشکی و بالاتر، دارای پروانه فعالیت و ترجیحا دارای حسن سابقه فعالیت  باشند.

*معاینه کودکان ارجاع شده از اپتومتریست های همکار برنامه مطابق تعرفه های توافق شده.

*رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های تخصصی سازمان بهزیستی.

*چشم پزشکان منتخب ملزم به ارائه خدمات درمانی از جمله: تجویز و تهیه عینک، جراحی متناسب با توان و وسع مالی متقاضیان و در حد میانه برای قشر متوسط و پایین جامعه هدف می باشند.

*دستمزد چشم پزشکان منتخب طبق تعرفه های ابلاغی سازمان بهزیستی کشور (کمیته فنی برنامه در استان)، همچنین کمک هزینه تهیه عینک متناسب با دستورالعمل حمایت های مالی سازمان بهزیستی و با معرفی نامه رسمی ادارات بهزیستی شهرستان ها پس از تامین اعتبار و در پایان برنامه پرداخت خواهد شد.

* نگهداری کلیه معرفی نامه ها و تحویل به کارشناسان برنامه در شهرستان ها 

*  تکمیل کارت سنجش بینایی برای کودکان سالم و تحویل به والدین

*تکمیل فرم های تخصصی و تحویل به کارشناسان برنامه

ضوابط کلی مرکز شنوایی سنجی بیمارستان شهید بهشتی

  • ارائه خدمات غربالگری، تشخیص و مداخله شنوایی در نوزادان و کودکان با دستگاه  غربالگری و شنوایی سنجی به نوزادان و کودکان مراجعه کننده به پایگاه شنوایی سنجی بیمارستان شهید بهشتی همسو با طرح جامع غربالگری و مداخله معاونت توسعه پیشگیری مطابق با پروتکل و  دستور العمل های سازمان.
  • انجام خدمات معاینات شنوایی سنجی توسط طرف دوم تفاهم نامه (شنوایی شناس) جهت انجام تست های قابل انجام در مرکز مطابق تعرفه های ابلاغی هیئت وزیران  به ازاء هر خدمت در بخش دولتی
  • معاینه رایگان مراجعین بی بضاعت (به میزان حداقل ۱۰ درصد مراجعین)
  • رعایت استانداردهای کمی و کیفی درمراحل مختلف اجرای برنامه.
  • مسئولیت هرگونه اهمال، سستی، بی دقتی در نگهداری و استفاده از وسایل از طرف ادیولوژیست و همچنین بی دقتی درمعاینه درحین انجام خدمات که منجر به جرح یا نقض عضو یا فوت در افراد گردد و یا در آینده با تشخیص ناصحیح شنوایی شناس منجر به نقص عضو گردد به نحوی که اگر شنوایی شناس دقت بیشتری می کرد این نقص اتفاق نمی افتاد، بر عهده شنوایی شناس می باشد.
  • شنوایی شناس موظف است طبق دستورالعمل اجرایی برنامه نسبت به شنوایی سنجی مراجعین مطابق استانداردهای کمی و کیفی اقدام و آمار و اطلاعات فصلی برنامه را مطابق دستورالعمل ارائه نماید.
  • انجام تست ها به صورت  مستمر (همه روزه بجز ایام تعطیل).
  • شنوایی شناس متعهد به جبران تمام خسارات وارده به دستگاه ها ی تحویلی با در نظر گرفتن تبصره های ذیل می باشد:

       ۱- در صورت خرابی دستگاهها، تعمیر دستگاه ها می بایست با هماهنگی اداره کل بهزیستی و صرفا توسط شرکت های تامین کننده دستگاه  انجام شود.

         ۲-  هزینه های تعمیر دستگاه ها در صورتیکه ناشی از سهل انگاری و رعایت نکردن ضوابط و مقررات نگهداری باشد بر عهده طرف دوم بوده و در صورتیکه ناشی از استهلاک دستگاه باشد بر عهده طرف اول است و مرجع تصمیم گیری در این مورد (قصور یا عدم قصور کاربر) شرکت تامین کننده دستگاه خواهد بود.

 در ازای معاینه هر کودک، شنوایی شناس مجاز است طبق تعرفه دولتی اعلام شده  هیئت وزیران از ارباب رجوع هزینه دریافت نماید.                                                                                            

با توجه به ضرورت استمرار خدمات قابل ارائه در مرکز، پایگاه و تجهیزات مستقر در آن در قبال اخذ تضامین و با نظر کمیته فنی برنامه، به شنوایی شناس واگـذار می گردد، ضمن اینکه شنوایی شناس موظف به رعایت تعرفه های اعلامی هیئت وزیران و استمرار روند ارائه خدمت می باشد.

*سایر موارد از جمله میزان پوشش، خدمات پیگیری، شرایط فیزیکی، هزینه خدمات، پوشش سیاری، تبلیغات اجاره دستگاهها، مکان و... در کلیه زمینه ها بعد از گزینش نیروهای واجد شرایط و توافق طرفین  در قرارداد یا تفاهم نامه های همکاری لحاظ خواهد شد.


 

کد خبر 107190

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد