برگزاری نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در فرمانداری رشت

نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با حضور سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی گیلان و رئیس شورای هماهنگی مدیران، آریا طوفانی مدیرکل بهزیستی گیلان، کیا عاشوری فرماندار رشت ، مژگان اخوان رئیس بهزیستی رشت و سایر مدیران شورای هماهنگی رفاه در فرمانداری رشت برگزار شد.

فرماندار شهرستان رشت در این نشست با بیان اینکه رعایت حقوق کارگر باعث رونق چرخ تولید در کشور می‌شود، افزود: تکریم و احقاق حق کارگران جزو وظایف کاری و انسانی ماست، بنابراین باید تا جایی که در توان داریم در چهارچوب قوانین از کارگران حمایت کنیم.

وی افزود : توجه به کار و حمایت از کارگر در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد و وقتی رفتار و نحوه برخورد ائمه اطهار با قشر کارگر که یک قشر ارزشمند و تأثیرگذار در جامعه هستند را می‌بینیم، متوجه تاثیرگذاری این قشر در جامعه می‌شویم.

عاشوری در بخشی از سخنان خود به اقشار نیازمند جامعه اشاره کرد و گفت: شمار قابل توجهی از نیازمندان، تحت پوشش نهادهای خدمت رسان مانند بهزیستی هستند و از این روی فعالیت و عرضه خدمات در بهزیستی شرایط ویژه ای دارد و کارکنان بهزیستی به واسطه خدمات صادقانه و دلسوزانه همواره شایسته قدردانی هستند.

همچنین آریا طوفانی  مدیرکل بهزیستی گیلان نیز ،در این جلسه به ارائه عملکرد بهزیستی رشت پرداخت و گفت: در حوزه توانبخشی، در بهزیستی رشت  ۱۴۲۱۲ پرونده از معلولین ثبت شده است و خدماتی که در این حوزه ارائه می شود شامل  توزیع تعداد ۱۶۲۲۲ عدد وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر، عصا، سمعک، باطری سمعک، پوشینه و... ، پرداخت هزینه مناسب سازی به ۷۷ نفر معادل  یک میلیارد و صد میلیون ریال، پرداخت هزینه تغذیه بیماران متابولیکی ، هزینه درمان بیماران صعب العلاج، انجام گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و... می باشد.

وی  به خدمات حوزه پیشگیری اشاره کرد و گفت: در طرح سنجش بینایی کودکان ۱۱۱۷۱ کودک مورد سنجش بینایی، ۱۳۰ نفر مورد مشاوره ژنتیک و۱۵۷۵۰ نوزاد و کودک مورد سنجش شنوایی  قرار گرفتند و همچنین فعالیت ۱۰ کمپ ترک اعتیاد، یک مرکز اجتماع درمان مدار(Tc) ، دو مرکز گذری  کاهش آسیب معتادان تزریقی، ۲۳ مرکز سرپایی ترک اعتیاد، ۵۳ مرکز مشاوره روانشناختی ، یک مرکز مشاوره دولتی، مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ ، پذیرش و نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده۱۶ و اجرای دهها طرح در این حوزه از دیگر خدمات قابل ارائه بهزیستی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بهزیستی رشت در حوزه اجتماعی دارای ۵۷۳۶ پرونده زنان سرپرست خانوار، ۱۵۴ فرزند تحت حمایت و ۴۰ نوزاد در شیرخوارگاه مهر بهزیستی رشت می باشد که از این تعداد ۲۷ کودک به عنوان فرزند خوانده به خانواده ها تحویل داد شدند.

وی به موضوع کنترل آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مراکز مداخله در بحران، تلاش، سلامت و خانه امن که تحت نظارت بهزیستی گیلان فعالیت می کنند، تعداد ۳۴۶ نفر از زنان و دختران آسیب دیده و در معرض آسیب، پذیرش و همچنین  ۱۲۰ کودک کار  ساماندهی شدند که ۳۰ نفر از این کودکان با پرداخت سرمایه بلاعوض از چرخه خیابان خارج شده اند.

 طوفانی در خصوص سایر خدمات حوزه اورژانس اجتماعی، به خط تلفن ۱۲۳ اشاره کرد و گفت: در حوزه اورژانس اجتماعی خدمات موثری توسط این واحد در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ارائه شد و کارشناسان اورژانس اجتماعی (۱۲۳) با حضور بهنگام به مددجویان خدمات ارائه می کنند.

وی افزود: در حوزه مشارکت‌های مردمی، اشتغال و نظارت برموسسات و مراکز نیز، ۴۸۹ فقره بیمه روستایی، عشایر و تامین اجتماعی ویژه مددجویان تحت پوشش به ارزش ۲۳ میلیارد ریال بعنوان حق بیمه پرداخت گردید و علاوه بر جمع آوری کمک های خیرین و نیکوکاران، به ۱۶۰ نفر از مددجویان واجد شرایط نیز وام خود اشتغالی پرداخت شد.

مدیر کل بهزیستی گیلان یادآور شد: این موارد بخشی از مسئولیت ها و وظایف بهزیستی است و با توجه به دامنه و گستردگی خدمات بهزیستی، انتظار بر این است تا این نهاد از سوی سایر دستگاه های اجرایی مورد حمایت و همیاری بیشتری قرار بگیرد.

وی در پایان به مشکلات بهزیستی استان و شهرستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به سالمندی استان و مشکل رهاشدگی بیماران روانی و سالمندان در سطح شهر و همچنین هزینه های مرکز ماده۱۶ و طلب بهزیستی از شهرداریها، لازم است مراکز درمانی ، مراقبتی و توانبخشی بیشتری در استان و شهرستان رشت بصورت روزانه و شبانه روزی تاسیس شود تا بهزیستی بتواند در راستای توانمند سازی مددجویان ، با همت و مشارکت مسئولین استان و شهرستان خدمات موثری به جامعه هدف ارائه نماید.

کد خبر 106734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد