فعالیت ۸ مرکز آموزشی و توانبخشی اتیسم در خراسان رضوی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: تعداد مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم در استان خراسان رضوی ۸ مرکز است که ۵ مرکز در مشهد و در سبزوار، نیشابور و کاشمر هر کدام یک مرکز قرار دارد.

حمیدرضا علیزاده رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اختلال طیف اتیسم اظهار کرد: اختلالات طیف اتیسم (ASD) نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای کلیشه‌ای و اختلال در تعاملات و ارتباطات کلامی و غیرکلامی مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: علایم این اختلال در سه سال اول زندگی بروز می‌کند، علت اصلی اختلال ناشناخته بوده و در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم در ارتباط کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

علیزاده افزود: در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری وجود دارد. در این افراد حرکات تکراری، دست زدن، پریدن و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی نیز حساسیت‌های غیر معمول نشان دهند. هسته مرکزی مشکل در اتیسم اختلال در ارتباط است. ۵۰ درصد کودکان اتیستیک قادر نیستند از زبان به عنوان وسیله اصلی برقراری ارتباط با سایرین استفاده کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه این افراد نیازمند گستره‌ای از خدمات و حمایت‌ها از جانب متخصصان مختلف هستند، عنوان کرد: افراد دارای این اختلال، تفاوت و ناتوانی‌هایی در زمینه ارتباطات، اجتماعی شدن، علاقه محدود و رفتارهای تکراری از خود نشان می‌دهند که حاکی از تفاوت در شیوه‌های تخیل و تفکرات آن‌ها است.

وی ادامه داد: این افراد مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی دارند که باعث می‌شود تا در زمینه آموزش، اجتماعی شدن، برقراری ارتباط معنی‌دار و نیز بروز رفتارهای متناسب با سن و هنجارهای جامعه نیازمند آموزش و توانبخشی ویژه و تخصصی باشند.

علیزاده با اشاره به اینکه مراکز غیر دولتی روزانه آموزشی و توانبخشی افراد دارای اختلال طیف اتیسم به صورت روزانه خدمات توانبخشی ارائه می‌دهند، تصریح کرد: این خدمات در ابعاد پزشکی، آموزشی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی و همچنین خدمات آموزشی به خانواده افراد مبتلا ارائه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: افراد دارای اختلال طیف اتیسم با تشخیص کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت و یا ارائه گواهی روانپزشک و تایید توسط پایگاه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم با اجرای آزمون تشخیصی در محدوده سنی ۲ تا ۱۵ سال در این مراکز پذیرش می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت نبود مرکز حرفه‌آموزی پذیرای افراد اتیسم در شهرستان محل مرکز، ادامه حضور افراد دارای اختلال طیف اتیسم تا ۱۸ سال تمام، با پیش‌بینی شرایط و خدمات متناسب در مرکز بلامانع است.

علیزاده گفت: در این مراکز خدمات آموزشی و توانبخشی شامل خدمات آموزشی، شناختی و رفتاری، خدمات توانبخشی، خدمات زیستی دارویی و خدمات تکمیلی و ترکیبی ارائه می‌شود. تعداد مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم در استان خراسان رضوی ۸ مرکز است که ۵ مرکز در مشهد و در سبزوار، نیشابور و کاشمر هر کدام یک مرکز قرار دارد. ۳۵۴ نفر از مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم خدمات دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: سایر خدماتی که به این توانخواهان ارائه می‌شود شامل برقراری مستمری، کمک هزینه خدمات توانپزشکی از جمله کاردرمانی، گفتاردرمانی و... به تعداد ۳۰ جلسه طبق تعرفه وزارت بهداشت، کمک هزینه ایاب و ذهاب و کمک هزینه خدمات دندانپزشکی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال است.

کد خبر 105146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد