تکمیل زنجیره ارزش محصولات توان‌بخشی با تجمیع و تخصیص بازار تقاضا به دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور بر اهمیت و ضرورت تجمیع بازار تقاضا و نیازهای حوزه توان‌بخشی و اختصاص این بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات و تامین نیازهای این حوزه تاکید کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نشست کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از معاونان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، مدیرانی از سازمان‌های هلال احمر و سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد.

در این نشست، چگونگی حمایت بیمه ای معلولان و ظرفیت های زیست بوم دانش بنیان حوزه توان‌بخشی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در این نشست بیان کرد: به موضوع معلولان می‌توان از دو منظر راه‌کارهای مقطعی و کوتاه‌مدت و راه‌کارهای بنیادی و بلندمدت نگاه کرد که هر دو نوع راه‌کار باید در اولویت و دستور کار سازمان‌ها و دستگاه‌های اثرگذار و متولی باشد. عزم و اراده جدی در معاونت علمی وجود دارد تا دست‌کم چند موضوع حیاتی و اولویت‌دار جامعه معلولان حل شود، چرا که این امر علاوه بر احیای نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین سرمایه جامعه، امیدآفرینی واقعی ایجاد می‌کند. در عین حال باید کار بنیادی صورت بگیرد تا این مساله به طور کامل حل شود.

دهقانی با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در تکمیل زنجیره ارزش محصولات مهم حوزه توان‌بخشی، ادامه داد: معاونت علمی به عنوان متولی شرکت های دانش بنیان تعداد مشخصی شرکت‌های دانش بنیان بسیار توانمند را شبکه‌سازی کرده است که محصولات با کیفیت دارای پشتیبانی و هم پای نمونه های خارجی عرضه می کنند. این شرکت‌های دانش‌بنیان که در تولید و عرضه پیشرفته‌ترین محصولات این حوزه از توانمندی لازم برخوردارند، در صورت بهره‌مندی از یک بازار تقاضای تضمین شده، می‌توانند نیاز کشور را تامین کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت تجمیع بازار تقاضا و نیازهای حوزه توان‌بخشی و اختصاص این بازار به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات و تامین نیازهای این حوزه، افزود: متقاضیان و طرف‌های بهره بردار می‌توانند تعداد و نوع محصولات مورد نیاز و اولویت دار را ارائه کرده و بازارشان را در اختیار شرکت‌های توانمند قرار دهند. در این صورت، مسیر تامین مالی این تعامل نیز هموار می‌شود. هزینه تمام شده یک محصول، در صورتی که تعداد قابل توجهی از آن مورد تقاضا باشد قطعا در تولید توسط دانش بنیان ها پایین تر خواهد بود.

وی افزود: معاونت علمی هم می تواند با توجه به بازارسازی برای شرکت‌های دانش بنیان به شرکت ها کمک می کند تا هزینه تمام شده کاهش پیدا کند که ضمن کمک به شرکت دانش بنیان قیمت تمام شده برای متقاضی نیز کاهش می یابد.

دهقانی با بیان این که باید بسته ویژه ای برای حمایت از معلولان با نقش آفرینی دانش بنیان ها تعریف شود که بازار مشخصی از سوی متقاضیان بزرگ این حوزه تضمین شود، ادامه داد:  احیای فرد، احیای جامعه است و با کمک به فردی که دچار مشکلات روحی و جسمی شده می توان نه یک فرد، یا یک خانواده بلکه یک جامعه را احیا کرد. معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت در معاونت علمی، از شکل گیری زنجیره ارزش این حوزه حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به تجمیع بازارها به عنوان اولویت نخست برای شکل گیری کنسرسیوم های دانش‌بنیان حوزه توان بخشی افزود: پس از تجمیع بازار باید نیازها را اولویت بندی کنیم و محصولاتی را که در بازار داخلی مصرف بالایی دارند، آن هایی که از بازار صادراتی برخوردارند و نیز محصولات دارای ویژگی های خاص مانند محصولات تحریمی  در این نظام اولویت بندی تعریف شوند و  دانش بنیان ها به دنبال تکمیل زنجیره ارزش آن بروند.

دهقانی با بیان این که تکمیل زنجیره ارزش یک محصول با قرارادهای تولید با یک بازار تضمین شده محقق می شود، ادامه داد: باید یک تضمین تجمیعی تقاضا وجود داشته باشد و در تعداد مشخصی از اقلام به یک سری اولویت برسیم تا در نهایت شاهد یک کنسرسیوم و تعداد محصولات مشخص با قابلیت ورود به بازارهای صادراتی داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان مسیر خوبی را برای تخصیص منابع به اقداماتی از جنس تامین و تکمیل زنجیره ارزش در اختیارمان قرار می دهد. در  معاونت علمی، ابزارهای حکمرانی بسیار خوبی داریم که می تواند زمینه را برای تامین زنجیره ارزش در یک حوزه مهم و راهبردی کشور ایجاد کرد.

در ابتدای این جلسه علی محمد قادری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور گزارشی از نیازهای افراد دارای معلولیت به لوازم کمک توانبخشی را بیان کرد و گفت: حمایت از محصولات دانش پایه با کیفیت در دستور کار سازمان بهزیستی است.

کد خبر 100736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =