در رسانه| خدمتی از جنس مهربانی به مددجویان بهزیستی زنجان

زنجان - ایرنا - تور رسانه‌ای بهزیستی زنجان روز چهارشنبه برای بازدید اصحاب رسانه از مراکز توانبخشی و مراقبتی اعصاب و روان حکیم و پردیس سالمندان برگزار شد و اهالی رسانه نیز با همراهی متولیان بهزیستی به این مراکز سر زدند و از نزدیک با روند زندگی افراد مستقر در این مراکز و تلاش خستگی ناپذیر کارکنان بخش‌های مختلف آن آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فعالان رسانه های گروهی زنجان در این برنامه از مراکز توانبخشی و مراقبتی اعصاب و روان حکیم و پردیس سالمندان بازدید کردند، جایی که شاغلان این مجموعه می‌کوشند بدون هیچ چشمداشتی خدمات متنوعی را به گروه‌های تحت پوشش ارائه کنند اما خدمت رسانی مطلوب به این قشر در گرو مشارکت خیرین است.

امروزه کمتر کسی است که نام ارگان‌هایی نظیر بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی (ره) را نشنیده باشد، این ارگان‌های حمایتی در بخش های مختلف می‌کوشند تا به جامعه هدف خود خدمات مطلوب و درخوری را ارایه کنند.

در این میان بهزیستی چتر حمایتی گسترده ای را در حوزه های مختلف دارد و حتی با وجود مشکلات اقتصادی، وقفه ای را در خدمت رسانی مستمر به گروه های تحت پوشش ایجاد نکرده است.

اولین بازدید فعالان رسانه های استان از پردیس سالمندان بود، جایی که مسوولان و مدیریت امر تلاش کرده‌اند خدمات مناسبی را به سالمندان مستقر در آن ارائه دهند.

خدمتی از جنس مهربانی به مددجویان بهزیستی زنجان

خدمت رسانی به بیش از ۱۳ هزار سالمند

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اکنون به ۱۳ هزار سالمند در بخش های مختلف خدمات متنوع و متعددی ارائه می‌شود که این مهم بیانگر گستردگی خدمات این نهاد حمایتی است.

روح الله خدابنده لو افزود: هم اکنون سه مرکز شبانه روزی سالمندان زنان و مردان ( یک مرکز سالمندان مردان و یک پردیس سالمندان در زنجان و یک مرکز سالمندان زنان در هیدج ) و ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان در شهرستان زنجان و ۲ سمن ( بنیاد فرزانگان مهرآفرین زنجان و پیشکسوت خدابنده) با هدف استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها در مشارکت اجتماعی و ایجاد روحیه شاد و پرنشاط در سالمندان فعالیت می‌کنند.

به گفته این مسوول، هم اکنون ۱۱ مرکز شبانه روزی مراقبتی توانبخشی در سطح استان فعالیت می‌کند که وظیفه نگهداری از سالمندان، بیماران اعصاب و روان و کم توانان ذهنی را برعهده دارد.

وی اظهار داشت: ۷۹۱ مددجو در این مراکز مقیم و اغلب جزو یارانه بگیرهای بهزیستی هستند و بهزیستی هزینه نگهداری آنان را بر عهده دارد.

این مسوول با بیان اینکه از جمله دلایلی که بهزیستی جزو سازمان های حمایتگر شناخته شده است، مهربانی و حمایت آن از افراد ناتوان جامعه است، گفت: ۱۳ مرکز روزانه توانبخشی نیز زیر نظر بهزیستی زنجان در سطح استان فعالیت دارد و بسیاری از مددجویان را به صورت روزانه نگهداری می‌کند.

خدابنده لو افزود: حرفه آموزی، مهارت آموزی، هنردرمانی و غیره جز برنامه های در دست اجرا در این مراکز است و در حال حاضر ۵۰۰ مددجو از خدمات این مراکز در سطح استان بهره مند هستند.

وی اضافه کرد: بهزیستی در تلاش است از ظرفیت خانواده ها در جهت نگهداری فرزندان دارای معلولیت با پرداخت هزینه پرستاری بهره گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در صورتی که خانواده‌های دارای فرزند بیش از یک فرد معلول همانند معلول ذهنی، اوتیسم و اختلال رفتاری و ... به دلایل مختلف امکان نگهداری از این معلول را ندارد می تواند با مراجعه به بهزیستی و تشکیل پرونده نسبت به نگهداری فرد در مراکز بهزیستی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات بدو پذیرش توسط مرکز توانبخشی مشتمل بر معاینه، ارزیابی اولیه و اخذ نظریه پزشک مرکز دال بر عدم وجود بیماری، قرنطینه (حداقل یک هفته) و انجام آزمایشات لازم انجام می پذیرد.

این مسوول اظهار داشت: بدیهی است در صورت ابتلای فرد به بیماری واگیردار، راهنمایی جهت پیگیری درمان بیماری مسری به خانواده یا سرپرست صورت می گیرد و پس ازطی دوره سرایت بخشی، اقدامات لازم جهت پذیرش انجام می شود.

حضور ۳۰ سالمند در مرکز سالمندان پردیس

مسوول آسایشگاه حکیم به خبرنگاران گفت: پردیس سالمندان به عنوان یکی از مراکز مجهز نگهداری از سالمندان تحت نظارت بهزیستی در حال فعالیت است که جهت تکمیل آن خیرین زنجانی و بهزیستی تلاش بسیاری داشته اند.

فریدون طاهری افزود: این مرکز دارای ۱۲ سوئیت ۲ خوابه و سه خوابه است که حدود ۳۰ نفر سالمند در آن حضور دارند و اقدامات مربوط به کمک و یاری افراد سالمند در این مجموعه انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: پردیس سالمندان در زنجان دارای بخش های مختلفی چون کاردرمانی، فیزیوتراپی، ایستگاه پرستاری، اتاق پزشک، هنر درمانی، روانشناس، سالن آمفی تئاتر و فضای سبز است که برای رفاه هرچه بیشتر سالمندان مقیم در مرکز برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است.

طاهری ادامه داد: این مرکز یکی از مجهزترین مراکز در کشور است که وظیفه نگهداری سالمندان را با شیوه های نوین و به صورت سکونت زوجین و سوئیت‌ها به صورت ۲ نفره و سه نفره انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه خیرین می توانند بهترین یاری رسان این مجموعه باشند، اضافه کرد: حضور اصحاب رسانه در این مرکز، گامی مهم برای آشنایی مردم با خدمات بهزیستی و افزایش آگاهی و اطلاعات عموم در این خصوص است.

به گفته طاهری، همه اقدامات مربوط به نگهداری سالمندان در این مرکز با برنامه و دقت لازم انجام می‌شود.

کد خبر 108094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد