سالمندی پویا و نقش آن در توسعه‌یافتگی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در کارگاه سه روزه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی که با حضور کارشناس مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور ویژه کارشناسان پیشگیری تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: جامعه در حال حرکت به سمت سالمندی است و در این خصوص هشدارهای بسیاری داده می‌شود و به مثابه یک تهدید بزرگ به این پدیده نگریسته می‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا پدیده سالمندی واقعا ترسناک است؟

دکتر مسعود فیروزی افزود: ژاپن یکی از سالمندترین کشورهای دنیا است و در عین‌حال کشوری است که با سرعت در مسیر رشد و توسعه یافتگی حرکت می‌کند. بنابراین سالمندی به تنهایی تهدید محسوب نمی‌شود و باید به مقوله سالمندی پویا پرداخت و در راستای آن برنامه‌ریزی کرد. برای دستیابی به سالمندی پویا باید تمهیدات لازم در قوانین در راستای توانمندسازی، اشتغال، درمان و... افراد سالمند اندیشیده شود. مادامی که فرد علاقه‌مند به کار کردن است باید شرایط اشتغال برای او مهیا باشد. درحال حاضر جامعه ما جزء جوان‌ترین کشورهای دنیا است و از الان باید به فکر سالمندی پویا باشیم تا با مجموعه‌ای از بیماری‌ها، کم‌توانی‌ها و معلولیت‌ها وارد سالمندی نشویم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی است. سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی توجه ویژه‌ای به موضوع سالمندی پویا دارد و یکی از فلسفه‌های اجرای این طرح نیز دستیابی به این هدف است تا بتوانیم با افزایش آگاهی درخصوص موضوع سالمندی در جامعه تاثیرگذار باشیم. پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند برکت و خیر ماندگار، همراه بزرگترهای شماست. برکت به معنی توسعه و پیشرفت است و قطعا درصورتی که بتوانیم سالمندی پویا را محقق سازیم، شاهد رشد، توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود.

کد خبر 107958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد