غربالگری شنوایی ۱۹۳۱۹ نوزاد و شیرخوار استان

پرویز پروین معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان از غربالگری شنوایی ۱۹۳۱۹ نوزاد و شیرخوار استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، جلسه تیم فنی غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران با حضور معاون امور توسعه پیشگیری و کارشناسان پیشگیری از معلولیت های ستادی و شهرستان اردبیل به صورت حضوری و ناظر فنی برنامه از مشگین شهر به صورت غیر حضوری از طریق وبینار برگزار، و درخصوص وحدت رویه در فرایند اجرای برنامه در سطح استان تصمیم گیری های لازم صورت گرفت.

پروین در جلسه تیم فنی غربالگری شنوایی استان، هدف از اجرای غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران را شناسایی اختلالات شنوایی قبل از ٣ ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ٦ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و ... عنوان کرد.

وی ناکید نمود: اجرای غربالگری شنوایی به منظور پیشگیری از اختلالات شنوایی و گفتاری نوزادان، تشخیص و مداخله های درمانی به موقع انجام می شود. و بعترین زمان تا روز هفتم زندگی و حداکثر تا سه ماهگی می باشد که با مراجعه واحدهای غربالگری شنوایی بهزیستی در سطح استان صورت می گیرد. تعداد ۲۴ واحد غربالگری شنوایی در سطح استان فعال می باشند.

پروین تصریح کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران دارای ٣ سطح غربال، تشخیص و مداخله می باشد که هریک می بایست به ترتیب در زمان های پیش از یک ماهگی، ٣ ماهگی و ٦ ماهگی انجام شود دراین برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتاً در زایشگاه ها و مراکز غربالگری شنوایی در سطح استان مستقر می باشند، تحت غربالگری قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتورهای خطر، ظرف مدت ٢ تا ٤ هفته مجدداً تکرار می گردد.  سپس موارد مشکوک برای ارزیابی های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی سنجی ارجاع داده می شوند.

وی اضافه نمود: تمامی خدمات غربالگری شنوایی اعم از معاینه و جراحی برای مراجعین و افراد نیازمند رایگان می باشد.

کد خبر 107782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد