مرکزی ا عدم توجه برخی دستگاه ها به انجام وظایف خود در تحقق شهر دوستدار سالمند

سالمندان در شهر دوستدار سالمند باید از امکانات لازم برخوردار باشند و این مهم باید با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستانی انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی  در ارتباط با انتخاب اراک به عنوان شهر دوستدار سالمند اظهار داشت: در شهر دوستدار سالمند، سالمندان و مردم از حقوق شهروندی یکسان برخوردار هستند و در راستای بهبود کیفیت زندگی آنها بایستی با فراهم ساختن فرصت‌هایی برای حفظ سلامت، مشارکت و ایمنی این قشر اقدام کرد.

زهرا امینی ادامه داد: برای ارتباط بهتر با سالمندان، مشارکت دادن آنها در تصمیم گیری ها، پاسخگویی به نیازها و احترام به سبک زندگی آنها در شهر دوستدار سالمند از دیگر اولویت ها است.

وی تاکید کرد: محیط شهر دوستدار سالمند برای استفاده سالمندان باید از ویژگی‌هایی از قبیل وسایل حمل و نقل مناسب و ارائه خدمات متناسب با وضعیت سالمندان در این بخش، مناسب سازی اماکن عمومی برای استراحت یا نشستن سالمندان، تهیه مسکن ارزان، دسترسی به امکانات ضروری و پرداخت، مناسب سازی فضای فیزیکی منازل مسکونی و … برخوردار باشد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در ارتباط با گسترش مشارکت اجتماعی سالمندان اظهار کرد: سالمندان باید توانایی و توانمندی خود را در کارهای اجتماعی افزایش دهند و زمینه برای مشارکت آنها فراهم شود. شناسایی پتانسیل‌ها و نقاط قوت افراد مسن در شهر دوستدار سالمند مهم است.

امینی افزود: با توجه به موارد فوق، برنامه عملیاتی شهر اراک به عنوان شهر دوستدار سالمند نهایی شده و با مشارکت ۸ دستگاه توسط اداره کل بهزیستی استان و نظارت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تدوین و سپس برای اجرایی شدن به دستگاه‌هایی از قبیل شهرداری، فرمانداری، خانه سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه‌ها، صدا و سیما، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد ابلاغ و از سال ۹۷ عملیاتی شده است.

مدیر کل بهزیستی استان بیان کرد: جلسات گروه کاری ششگانه با راهبری و سیاست گذاری فرمانداری اراک و اداره کل بهزیستی استان با محوریت گروه کاری حمل و نقل با مسئولیت شهرداری اراک، محیط زندگی سالم با مسئولیت فرمانداری، مشارکت اجتماعی با مسئولیت خانه سازمان‌های غیر دولتی، گروه کاری ارتباطات و اطلاعات با مسئولیت صدا و سیمای استان، گروه کاری حمایت اجتماعی و خدمات سلامت با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی اراک و گروه کاری حفظ منزلت و احترام به سالمندان با مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی اراک تشکیل شده است.

امینی افزود: در راستای عملیاتی شدن برنامه‌ها و به منظور صدور کارت منزلت و در راستای تکریم سالمندان، جلساتی با حضور نمایندگان فرمانداری اراک و دستگاه‌های عضو شورا تشکیل شده و در مصوبات جلسات مذکور، تنظیم تفاهم نامه بین اداره کل بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در راستای تحقق شهر دوستدار سالمند مدنظر قرار گرفت که بعد از پیگیری‌های فراوان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم نامه را امضا کردند و ادارات کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی و شهرداری اراک تاکنون از امضای تفاهم نامه سر باز زده و به تعهدات خود عمل نکرده اند که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

به نظر می‌رسد سالمندان در شهر دوستدار سالمند باید از امکانات لازم برخوردار باشند و این مهم باید با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستانی انجام شود، البته از سوی دیگر در این زمینه اطلاع رسانی ضعیف نیز در سطح شهر اراک وجود داشته و شهر اراک برای پیوستن به فهرست شهرهای دوستدار سالمند، نیاز به حل این مسائل دارد.

کد خبر 993

خدمات الکترونیک پرکاربرد