اداره کل بهزیستی استان سمنان ا مصاحبه خبرگزاری ایرنا

مواجه شدن با پدیده سالمندی نشان از وضعیت خوب در زمینه بهداشت و درمان و به تبع آن افزایش امید به زندگی در جامعه است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان سمنان علیرضا ایزدپور مدیر کل بهزیستی استان سمنان در خصوص پدیده سالمندی با خبرگزاری ایرنا گفتگو داشت.

موج سالمندی و جامعه ای که برای آن مهیا نیست.

سالمندان قشری مهم و نیازمند به خدمات ویژه هستند که در سال های آینده جمعیت آنان در کشور فراگیرتر می شود، جامعه باید با برنامه های جامع و پژوهش‌ محور در کنار همسویی نهادهای مرتبط، برای ارایه خدمات و مدیریت مسایل این قشر مهیا باشد.

با توجه به اهمیت موضوع خبرگزاری جمهوری اسلامی استان سمنان میزگردی با عنوان «بررسی مسائل حوزه سالمندان» با علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان برگزار شد.

بحران هویت مهمترین چالش دوره سالمندی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در میزگرد ایرنا گفت: جهان، ایران و استان سمنان مواجه با پدیده سالمندی است و این موضوع یک آسیب تلقی نمی‌شود.
ایزدپور ادامه داد: مواجه شدن با پدیده سالمندی نشان از وضعیت خوب در زمینه بهداشت و درمان و به تبع آن افزایش امید به زندگی در جامعه است.
وی افزود: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۹.۳ درصد جمعیت کشور و بیش از ۷۰ هزار نفر و حدود ۱۰ درصد جمعیت استان سمنان را جمعیت سالمندی تشکیل می‌دهد.
به گفته وی، برای رسیدگی به حوزه سالمندان در کشور شورای ملی ساماندهی سالمندان به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیری سازمان بهزیستی تشکیل شده و در استان نیز این شورا به ریاست استاندار و دبیری اداره کل بهزیستی استان شکل گرفته است.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان ابراز داشت: تا ۳۰ سال آینده بر جمعیت سالمندان افزوده می‌شود و از هم اکنون باید برای این قشر در بخش‌های مختلف مانند اوقات فراغت، نشاط و حضور در جامعه برنامه ریزی کرد.

 

فقدان آموزش‌های فرهنگی با موضوع سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: در پدیده سالمندی همه مسائل روی هم اثر می‌گذارند و سه حوزه نیازها اقتصادی، اجتماعی و روانی و بهداشت و درمان مانند زنجیر به هم متصل اند.
ایزدپور یادآور شد: در کشورهای دیگر برای سالمندان عنوان شغلی تعریف می‌شود و مشکلات اقتصادی در این قشر کمتر است، اما در ایران این طور نیست و باید مورد بررسی قرار بگیرد

موازی کاری مانع تدوین برنامه جامع سالمندی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: مشخصه جمعیت سالمندی فعال در جامعه دارا بودن سه رکن مشارکت، سلامت و امنیت است و برای داشتن جامعه سالمندی پویا این سه رکن مهم است.
سیاست دولت نگهداری سالمند در محیط خانواده است
مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: راهبرد سازمان بهزیستی در حوزه سالمندی با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی جامعه، ماندن سالمند در کنار خانواده است و برای تحقق این راهبرد سازمان بهزیستی خدمات بهداشتی و رفاهی به سالمندان در خانه ارائه می‌دهد.

ایزدپور ابراز داشت: در گام دوم سازمان بهزیستی مرکز نگهداری روزانه سالمندان را ایجاد کرده و اکنون در استان سمنان پنج مرکز روزانه و چهار مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان وجود دارد.
وی تصریح کرد: فضای شهری متناسب با سالمندان باید ایجاد شود، جامعه نیز نسبت به موضوع سالمندی باید با آموزش آگاهی لازم را کسب کند.
ایزدپور یادآور شد: اکنون در کشور موضوع سالمندی مغفول است و برخی از سالمندان منزوی و افسرده هستند.

 

کد خبر 972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد