در رسانه|  بیش از ۱۲ هزار کودک همدانی غربالگری شنوایی شدند

همدان- ایرنا- معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: غربالگری شنوایی از ابتدای سالجاری تاکنون برای ۱۲ هزار ۶۵۹ کودک سه تا ۶ ساله در همدان انجام شد.

امیر کوکائیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: غربالگری شنوایی برای ۶ هزار و ۴۹ دختر و ۶ هزار و ۶۱۰ پسر سه تا ۶ ساله همدانی در سالجاری انجام شد تا مشکلات شنوایی اکتسابی که بر اثر بیماری ها رخ می دهد، بهنگام تشخیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه ۴۸۲ کودک برای دریافت به مداخلات تخصصی ارجاع داده شدند افزود: بیشترین شیوع احتمالی افت شنوایی انتقالی ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و به دنبال آن عفونت گوش میانی در سن سه تا پنج سالگی رخ می دهد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان ادامه داد: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۸۸۵ کودک سه تا ۶ ساله در برنامه غربالگری شنوایی پیش مدرسه غربالگری شدند که ۱۲ هزار و ۴۴۴ دختر و ۱۴ هزار و ۴۴۱ پسر بودند.

کوکائیان گفت: غربالگری شنوایی توسط متخصصان همراه با چهار دستگاه پیشرفته در استان به صورت ثابت و سیار انجام می شود و در شهرستان هایی که دستگاه وجود ندارد با اعزام غربالگر در بازه های زمانی برنامه ریزی شده صورت می گیرد.

وی افزود: در غربالگری پیش مدرسه خدمات با تعرفه بهزیستی انجام می شود و برای پوشش سیاری نیز مبلغ دریافتی طبق تعرفه بهزیستی محاسبه می شود و در صورت ارجاع برای مداخلات تخصصی از محل اعتبارات برای ارائه خدمات به آنها کمک می شود.

توزیع ۲۵۶ عدد سمعک و ۱۲ هزار و ۶۰۰ حلقه باتری سمعک

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: شناسایی افراد دارای مشکل شنوایی، ارجاع به پزشک متخصص و تحویل تجهیزات شنوایی از جمله سمعک و باتری سمعک افراد کم شنوا و ناشنوا که درمان پذیر نیستند در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

کوکائیان اظهار کرد: در یکسال گذشته حدود ۲۵۶ عدد سمعک و ۱۲ هزار و ۶۰۰ حلقه باتری سمعک بین مددجویان بهزیستی استان همدان توزیع شده است.

بیش از ۱۰ هزار نوزاد همدانی غربالگری شنوایی شدند

وی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۹۹۰ نوزاد در ۶ ماه نخست سالجاری غربالگری شنوایی شدند که ۵۷ نوزاد نیازمند مداخلات تخصصی شناخته و برای دریافت خدمات تخصصی ارجاع شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۲ هزار و ۳۲۳ نوزاد غربالگری شدند یادآور شد: طرح غربالگری در سال گذشته برای ۹۸ درصد نوزادان اجرا شد و ۲ درصد باقیمانده مربوط به موالیدی است که در همدان ثبت شده و ساکن سایر استان ها هستند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: ۲ میلیارد ریال برای پوشش سیاری غربالگری و کالیبره کردن دستگاه ها در طرح غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان در سال گذشته از اعتبارات بهزیستی استان هزینه شد.

کوکائیان اظهار کرد: یک دستگاه غربالگری شنوایی با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای یکی از شهرستان ها خریداری شده و از نیمه دوم آبان وارد چرخه غربالگری می شود که تعداد این دستگاه ها در استان به پنج عدد افزایش می یابد.

کاشت رایگان حلزون شنوایی توسط دانشگاه علوم پزشکی

وی ادامه داد: از مهر ماه سال گذشته کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان به صورت رایگان انجام می شود و قبل از آن بهزیستی کمک هزینه درمان کاشت حلزون شنوایی را پرداخت می کرد و اکنون درخصوص تعمیر تجهیزات کاشت حلزون مشارکت دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: کودکانی با مشکل ناشنوایی نیاز به ارائه خدمات توانبخشی شنیداری و تربیت شنیداری دارند که با تاسیس یک مرکز "خانواده و کودک کم شنوا" در شهر همدان با ظرفیت ۱۲۰ نفر خدمات به این افراد ارائه می‌شود.

تربیت ۱۷ رابط ناشنوا در یکسال گذشته

وی اظهار کرد: سازمان بهزیستی از سال گذشته طرحی برای تربیت رابط ناشنوا در دست اجرا دارد که در یکسال گذشته ۱۷ نفر آموزش گرفتند و به عنوان رابط ناشنوایان در حال حاضر در سطح جامعه به این افراد خدمت رسانی می کنند.

سی هزار و ۳۰۸ هزار مددجو با معلولیت‌های مختلف جسمی، حرکتی، شنوایی، ضایعه نخاعی و از کارافتادگی از خدمات تخصصی و حمایتی بهزیستی این استان بهره مند هستند.

کد خبر 93373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد