اصفهان| نقش بی بدیل اصحاب رسانه در کاهش آسیب های اجتماعی

نشست مطبوعاتی مدیرکل و معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی اصفهان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، در این نشست « مرضیه فرشاد » مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به سوالات خبرنگاران جراید و خبرگزاری های مختلف، ابراز داشت: اعتیاد بیماری جامع و چند بعدی است که همه ابعاد جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی انسان  را در بر می‌گیرد و برنامه ریزی ها هم در این خصوص بای چند بعدی و جامع باشد.

 وی با اشاره به پیشتازی بهزیستی در امر پیشگیری از اعتیاد، تاکید کرد: اصلی‌ترین وظیفه ما، پیشگیری و آگاه سازی مردم در خصوص مصرف مواد است بطوری که افراد سالم کمتری به سمت مواد مخدر بروند؛ لذا اقدامات خود را با اجرای طرح کیفی از 2 دهه گذشته با رویکرد اجتماع‌محوری آغاز کردیم.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه حساس سازی مرحله قبل از آگاه سازی است؛ گفت: فضاهای شهری و مخاطبین خاص در اختیار ما نیستند. با این وجود با آموزش متخصصان این حوزه به عنوان تسهیل گر در 20 محیط نظامی، 30 محیط اداری، 291 محله شهری و 156 محله روستایی به دنبال گسترش آگاه سازی و افزایش دانش افراد جامعه برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد هستیم.

فرشاد گفت: برای دسترسی به مخاطبین عام ضمن همگرایی دستگاه های متولی، گسترس سمن های محلی و تمرکز بر محله محوری خدمات آگاه سازی در خصوص اعتیاد است.

وی افزود: کمیته پیشگیری وقتی تعریف شده است، فرصت تبلیغی برایش تعریف نشده است. در صورتی که باید موقع تعریف بررسی می شد و مشخص میشد چند درصد از آسیب های اجتماعی اعتیاد و ناشی از اعتیاد و بر اساس آن منبع تبلیغی تعریف می شد. از سوی دیگر باید منابع حاصل از محل های ایجاد آسیب همچون اینترنت و فضای مجازی در اختیار پیشگیری و کنترل آسیب ها قرار گیرد.

وی گفت: 18 دستگاه عضو کمیته فرهنگی پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند  که هر کدام تکالیف سازمانی خود را بر اساس شورای هماهنگی مواد مخدر و وزارت کشور اجرا می کنند و بهزیستی به عنوان رییس این کمیته نقش هماهنگ کننده دارد. علیرغم اینکه همگرایی مناسبی بین اعضای این کمیته در استان وجود دارد، اما به علت محدودیت خاص ساختاری نمی توانند پوشش کافی و جامعی نسبت به جامعه داشته باشند.

فرشاد ابراز داشت: نرخ اعتیاد استان نسبت به میانگین کشوری خیلی پایین تر است و اثر بخشی برنامه های اجرا شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد با توجه به ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، فرهنگی، جسمانی و حتی اقتصادی آن طولانی تر است. علیرغم محدودیت های مختلف کمی و کیفی، هدف گذاری ما قطع به یقین به صفر رساندن اعتیاد نیست، اما به دنبال مدیریت و کنترل گسترس این آسیب اجتماعی هستیم. بهزیستی استان در حوزه کیفی بسته های آگاه سازی قوی و پر محتوایی دارد و امیدواریم که با استفاده از پتانسیل های متخصصین مردمی در محله ها در راستای کاهش و کنترل اعتیاد گام های بهتری برداریم.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: برای جلوگیری از کاهش سن اعتیاد، برنامه های مناسبی در دست اجرا است. امسال طرح « مانا » به عنوان طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان در جلوگیری از گسترش آسیب های اجتماعی ویژه نوجوانان 13 تا 18 سال از ابتدای ماه جاری آغاز شده است و امیدواریم تا پایان این طرح در شهریور، بتوانیم تمامی جامعه هدف شهری و روستایی بویژه در مناطق حاشیه ای شهرهای استان را پوشش دهیم. برای این امر 130 تسهیل گر متخصص با مدرک کارشناسی و بالاتر آموزش های لازم را دیده اند تا با مشارکت نوجوانان این رده سنی در یک همگرایی کیفی از گسترش این معضل اجتماعی جلوگیری نمایند.

وی ابراز داشت: بر خلاف مردان که عموما با اختیار مصرف کننده می شوند، زنان قربانی اعتیاد هستند و بیشتر بی اختیار مصرف کننده می شوند. آنها یا در اثر مجاورت مداوم و استنشاق بوی مواد یا در اثر اصرار و اجبار نزدیکان خود از قبیل همسر، برادر یا پدر به مواد روی می آورند و چون این اجبار در کنار بیم و ترس، همراه با عاطفه و محبت است، خطرات جبران ناپذیرتری را به همراه دارد. بنابراین نیاز به آموزش های پیشگیرانه در حوزه مواد برای آنها دوچندان است.

فرشاد اضافه کرد: در سال گذشته 50 هزار خدمت گیرنده از مراکز اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان خدمت گرفته اند که تنها 800 نفر از آنها را زنان تشکیل داده بودند و همچون الگوی مصرف کلی کشوری در میان زنان، ترکیبات مواد افیونی بیشترین ماده مصرفی آنها بوده است.

وی افزود: از چالش های اساسی ما در حوزه زنان، معتادینی هستند که یا خانواده ندارند و یا خانواده آنها را طرد کرده است. این گروه بعد از ترک برای ورود به جامعه دچار مشکل هستند. خوشبختانه در اصفهان مرکز توانمند سازی زنان ترک کرده در دوره های سه ماهه قابل تمدید با آموزش های شغلی و پیوند دوباره فرد پاک شده و خانواده اش، نقش موثری را ایفا کرده است.

فرشاد در خصوص استفاده متادون در درمان اعتیاد، اظهار داشت: زمانی متادون درمانی بالاترین راهکار درمانی در اعتیاد بود، اما امروز به عنوان یک روش ترک در کنار سایر روش ها، برای افرادی که این شیوه برای آنها جوابگو است، استفاده می شود. آنچه که مسلم است وجود گروه های همتا در کنار متادون می تواند تاثیر دوچندانی داشته باشد و این می تواند خود زمینه شیوه ای جدید در ترک اعتیاد باشد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ابراز داشت: از 57  مرکز ترک اعتیاد سراپایی بهزیستی در سطح که متادون خود را بر اساس دستورالعمل های مشخص از مجموعه علوم پزشکی می گیرد؛ بالغ بر 15 هزار نفر در سال 97 خدمت دریافت کرده اند و از 74 مرکز اقامتی میان مدت که مردم از آن به عنوان کمپ یاد می کنند، 24 هزار نفر در سال 97  خدمات دریافت کرده اند. آمار این مراکز ماندگاری ترک در مراکز درمانی بر اساس شیوه های متادون درمانی را 4 تا 5 برابر مراکز اقامتی میان مدت می داند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پایان ابراز داشت: باید شیب حساس سازی آحاد مختلف جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی شتاب بیشتری بگیرد تا با احساس نیاز مردم، شیوه ها و بسته های پیشگیری از آسیب ها بویژه اعتیاد بر اساس رویکرد محله محوری و استفاده از پتانسیل خود افراد جامعه، تاثیری دوچندان داشته باشد. در این میان نقش اصحاب رسانه در این حساس سازی بی بدیل است.

کد خبر 912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد