نشست صمیمی مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران

نشست خبری مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت هفته بهزیستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در این نشست خبری، گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که در حوزه حمایتی-اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت حتی یک نفر پشت نوبت مستمری درحال‌حاضر وجود دارد. حدود ۱۱۶ هزار نفر از بهزیستی خراسان رضوی به‌صورت ماهیانه مستمری دریافت میکنند که ۹۵ هزار نفر در حوزه توانبخشی و ۲۰ هزار نفر در حوزه اجتماعی دارای پرونده می‌باشند. تعداد ۳هزار و ۴۰ نفر در این استان حق پرستاری دریافت می‌نمایند.

دکتر مسعود فیروزی افزود: در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان یارانه مراکز شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت توسط بهزیستی خراسان رضوی پرداخت شد. مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان به‌عنوان یارانه مراکز توانبخشی روزانه که در راستای توانمندسازی و آموزش مهارت‌ها به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند نیز تخصیص یافت. ۵۰۰ میلیارد تومان در طی سال گذشته مستمری به توانخواهان تحت پوشش این اداره کل  تعلق گرفت و فقط طی سال گذشته یک هزار و ۱۱۱ مسکن تحویل جامعه هدف داده شد.

نشست صمیمی مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران

وی خاطرنشان کرد: ما در بهزیستی در کف میدان بدون هیچ ادعایی با همکاران خستگی‌ناپذیر تمام تلاش خود را در بهبود وضعیت افرادی که در دشواری‌ها و گرفتاری‌های خود هیچ دستاویزی ندارند، به‌کار می‌بندیم و معتقدیم که صرف نظر از وظیفه سازمانی خود، کار در بهزیستی فرصت مغتنمی است که خداوند روزی کارکنان این سازمان کرده است که باقیات الصالحات و توشه راهی برای آخرت خود در قیامت ذخیره کنند. امیدواریم بتوانیم به‌صورتی فعالیت کنیم که شرمنده مردم نشویم. از اهالی رسانه بسیار تشکر می‌کنم که از طریق نقادی منصفانه همواره مارا هوشیار می‌کنند تا نسبت به بخشی از وظایف خود که نیاز به بازنگری و توجه بیشتری دارد، اقدام نماییم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: جامعه هدف، عائله و ناموس حاکمیت هستند که به‌عنوان افراد زخم خورده در یک جنگ نابرابر فرهنگی آسیب‌دیده‌اند. در سال گذشته علیرغم محدودیت در اعتبارات، چندیدن ساختمان برای نگهداری و مراقبت از این افراد مورد بازسازی قرار گرفت. توجه به مسائل فرهنگی، رسیدگی به امور درمانی، اوقات فراغت، حرفه‌آموزی، توانمندسازی و ایجاد شرایط برای بازپیوند این افراد با خانواده‌های خود بخشی از اقداماتی است که انجام گرفته است.

نشست صمیمی مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران

وی درخصوص برنامه پیشگیری از معلولیت‌ها که توسط این سازمان اجرا می‌گردد، گفت: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان، برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و پیشگیری از اختلالات ژنتیک در راستای پیشگیری از بروز معلولیت‌ها توسط بهزیستی اجرا می‌گردند. کودکان ۳تا۶سال تحت پوشش برنامه غربالگری بینایی در سال گذشته ۳۸۹هزار و ۸۵۹ نفر بوده‌اند. استان خراسان رضوی با صرف هزینه‌های بسیار همواره دراجرای طرح غربالگری شنوایی در همه کشور تاکنون پیشرو بوده است. در این طرح حداکثر تا یک‌ماهگی کودک، غربالگری شنوایی در سطوح مختلف انجام می‌گیرد، تا سه ماهگی تشخیص قطعی داده شده و تا ۶ ماهگی مداخله انجام می‌شود. در غربالگری نوزادان در سال گذشته ۳۳۱ نوزاد دارای اختلالات شنوایی شناسایی شدند. امروزه پذیرش کودکان دارای اختلال شنوایی در مدارس عادی کاملا پذیرفته شده است و به‌ندرت تعداد بسیار کمی خارج از مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

فیروزی با بیان اینکه خوشبختانه کاشت حلزون برای کودکانی که در سن زبان آموزی هستند و زیر ۴ سال سن دارند به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد، گفت: هر کاشت حلزون بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد که توسط دولت به‌صورت رایگان برای این گروه سنی پرداخت می‌گردد. بهزیستی نیز برای تعمیر و تعویض قطعات باتوجه به فاکتوری که ارایه می‌کنند، کمک هزینه‌ای را پرداخت می‌نماید.

نشست صمیمی مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران

وی درخصوص موضوع معتادین متجاهر، گفت: حدودا بین ۶ تا ۷ هزار معتاد متجاهر در ۲۳ کمپ نگهداری می‌شوند و در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رسیدگی به وضعیت کمپ‌ها هزینه شده است. باتوجه به پیگیری‌های انجام گرفته توسط استانداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های مختلف که به نوعی در این زمینه مسئولیت دارند، درحال‌حاضر مشکلی درخصوص تامین مکان و امکانات نداریم. ظرفیت کمپ‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال نیز در این نشست خبری درخصوص اشتغال ایجاد شده برای مددجویان، گفت: راه‌های ایجاد اشتغال برای مددجویان متفاوت است. ۷۸ درصد از ایجاد اشتغالات تسهیلات محور است و هرسال در قانون بودجه تحت عنوان بند ب تبصره ۱۶و  امسال تبصره ۱۸ به نهادهای حمایتی برای اشتغالزایی جامعه هدف ابلاغ می‌شود. در سال گذشته ۸۹۷ میلیار تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی ابلاغ شد. به‌صورت میانگین مبلغ صد میلیون تومان برای هر ایجاد اشتغال وام لحاظ گردید. متاسفانه بین ابلاغ اعتبار و تخصیص آن از سوی بانک‌ها با مشکل مواجه شدیم. حدود ۲۵ درصد این اعتبار از سمت بانک تخصیص پیدا نکرد و در نهایت توانستیم با استفاده از سایر ظرفیت‌ها برای ۸هزار و ۵۰۰ مددجو ایجاد اشتغال کنیم.

نشست صمیمی مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران

حمیده محدث افزود: امسال برای ۶هزار و۶۰ نفر تعهد ایجاد اشتغال تعریف شده و تسهیلاتی که به این منظور ابلاغ گردیده ۴۴۸ میلیارد تومان می‌باشد، این رقم به همراه ۱۴۳ میلیارد تومان از مانده اعتبارات سال گذشته در حوزه اشتغال مددجویان تخصیص خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در بهزیستی از دو طریق به‌دنبال ایجاد اشتغال هستیم، گفت: ایجاد خود اشتغالی و حمایت از کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را به‌کارگیری می‌کنند از روش‌های ایجاد اشتغال برای این افراد است. در حوزه خود اشتغالی فرد با راهنمایی مددکار و دارا بود شرایط لازم شغلی را راه‌اندازی می‌کند. در حوزه کارفرمایی نیز به کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را استخدام کردند، تسهیلات برای هر نفر تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام اشتغال و سقف کلی ۴ میلیارد تومان تخصیص می‌یابد یا حق بیمه سهم کارفرما توسط بهزیستی پرداخت می‌گردد. قطعا ایجاد اشتغال در حوزه کارفرمایی کمتر به انحراف می‌رود و شاهد تثبیت شغلی، ثبات و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان هستیم.

نشست صمیمی مدیرکل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران

کد خبر 84401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد