پذیرش ۲۱۰۰ فرد مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: درحال‌حاضر دو هزار و ۱۰۰ فرد مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی حوزه توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی پذیرش شده‌اند. در سال گذشته بیش از ۳میلیارد و پانصد میلیون تومان در قالب کمک هزینه درمان افراد مجهول‌الهویه توسط بهزیستی برای این گروه تخصیص یافته است.

حمیدرضا علیزاده رضایی درخصوص افراد مجهول‌الهویه تحت پوشش حوزه توانبخشی، گفت: سالمندان، افراد دارای معلولیت، بیماران اعصاب و روان که بلامکان یا بدون هویت هستند و کد یکتا دارند، همینطور افرادی که فاقد سرپرست موثر هستند یا  خانواده صلاحیت نگهداری از آنها را ندارد، صرفا با حکم قضایی و به‌تشخیص دادگاه به‌عنوان افراد مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی حوزه توانبخشی بهزیستی پذیرش می‌شوند.

وی با بیان اینکه شهریه‌ی نگهداری و مراقبت از افراد در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی شامل مبلغی تحت عنوان سهم خانواده به‌همراه سهم یارانه سازمان است، گفت: افرادی که در مراکز غیردولتی شبانه‌روزی تحت پوشش بهزیستی پذیرش می‌شوند، مبلغی توسط خانواده‌های آنها و مبلغی نیز توسط بهزیستی به عنوان کمک هزینه نگهداری و یارانه به ازای هر نفر به مراکز پرداخت می‌شود. مبلغ یارانه برای مراکز درجه یک به ازای هر نفر ماهیانه ۳ میلیون تومان و برای مراکز درجه دو مبلغ دو میلیون و ۷۰۰ هزارتومان می‌باشد. درحالیکه مبلغ یارانه پرداختی بهزیستی به مراکز برای افراد مجهول الهویه بیشتر است، زیرا این افراد سهم خانواده ندارند و فقط یارانه دریافت می‌کنند. یارانه پرداختی بهزیستی برای مجهولین در مراکز درجه یک مبلغ ۳ میلیون و ششصد هزار تومان و در مراکز درجه ۲ مبلغ ۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌باشد، یارانه این افراد بیشتر است تا به‌نحوی مابه‌تفاوت سهم خانواده را پوشش دهد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: خانواده‌ها موظفند هزینه درمان و دارو توانخواهان خود را که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی زندگی می‌کنند، پرداخت نمایند. اما درخصوص افراد مجهول‌الهویه غالبا هر ۶ ماه باتوجه به اعتبارات موجود، کمک هزینه‌ای را تحت عنوان کمک هزینه درمان مازاد بر یارانه برای این افراد پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته بخش کثیری از هزینه‌های درمان افراد مجهول‌الهویه ساکن در مراکز شبانه‌روزی به‌صورت کامل پرداخت شد، گفت: کمک هزینه‌ی درمان، سقف پرداختی ندارد و بسته به میزان هزینه‌های درمانی هر فرد، مبلغی به او تخصیص می‌یابد. مخارج درمانی از قبیل بهره‌مندی از خدمات درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هزینه دارو، جراحی‌های سرپایی، خدمات آزمایشگاهی و... توسط بهزیستی پوشش داده می‌شود. به مراکز بهزیستی این اطمینان خاطر را می‌دهیم که درصورت انجام پیگیری‌های لازم در راستای درمان افراد مجهول‌الهویه ساکن در مراکز، بهزیستی تمامی مخارج را به‌صورت کامل پرداخت می‌نماید.

علیزاده رضایی افزود: درحال‌حاضر افراد مجهول‌الهویه در تمامی مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی اعم از مراکز نگهداری سالمندان، مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان، مراکز نگهداری و توانبخشی معلولین جسمی- حرکتی و ذهنی در گروه‌های سنی مختلف وجود دارند که در مراکز نگهداری سالمندان، افراد بالای ۶۰ سال و در مراکز نگهداری بیماران اعصاب و روان نیز صرفا افراد بالای ۱۶ سال پذیرش می‌شوند.

کد خبر 79306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد