اصفهان| فعالیت‌‎های هفته مبارزه با مواد مخدر  را تشریح کرد

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان برنامه‌ها و فعالیت‌های بهزیستی استان در هفته مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد.

دکترمحمدسعیدمحمدی با بیان اینکه؛ سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی که محور سلامت اجتماعی را بر عهده دارد؛ فعالیت‌های گسترده‌ای را در ارتباط با موضوع مواد مخدر و اعتیاد انجام می‌دهد.

وی افزود: فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه اعتیاد در سه سطح؛ پیشگیری از اعتیاد، درمان و بازتوانی اعتیاد و کاهش آسیب جای می‌گیرد.

معاون پیشگیری استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه اعتیاد؛ یک موضوع آسیب اجتماعی است در سایر حوزه ها و دفاتر تخصصی سازمان نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن پرداخته می‌‍شود.

وی، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزندپروری، طرح اجتماعی ماد و مانا را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که به صورت غیرمستقیم در راستای ایجاد یک زندگی سالم و پیشگیری از اعتیاد و بیماری‌های مرتبط با آن هست.

محمدی تصریح کرد: هدف از فعالیت‌هایی که در این هفته صورت می گیرد، این است که نمونه‌هایی از کارهایی که در طول سال انجام می‌شود برای اطلاع‌رسانی به شهروندان ارائه ‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، پیاده‌روی توسط کودکان مهدهای کودک و پیش از دبستان در گذر فرهنگی چهارباغ، همایش پیاده‌روی بهبودیافتگان در حاشیه زاینده‌رود و برگزاری نمایشگاه با موضوع پیشگیری از اعتیاد در همه شهرستان‌های استان را از جمله دیگر فعالیت‌های جاری در این هفته عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح مصون‌سازی در مهدهای کودک، گفت: سنین کودکی، دوران طلایی برای آموزش محسوب می شود و شخصیت کودکان در این زمان شکل می گیرد؛ بنابراین اجرای برنامه‌های آموزشی در این دوران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

محمدی ادامه داد: طرح مصون سازی کودکان از اعتیاد در مهدهای کودک با هدف توانمندسازی کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود؛ اما در این طرح قرار نیست کودکان با مواد آشنا شوند بلکه از طریق نقاشی کردن مضرات مواد مخدر در تفکر آنها نقش می بندد و مهارت «نه» گفتن در دوران نوجوانی را نهادینه می کند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، انجام مصاحبه مطبوعاتی و انتشار اطلاعات و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: اعتقاد ما براین است که هر پزشکی نمی‌تواند، پاسخگوی هر بیماری باشد، در زمینه اعتیاد هم اینگونه است و بسته به شرایط برای هر بیمار معتادی یک درمان لازم است.

وی گفت: هدف آگاهسازی است تا خانواده‌ها بدانند اگر با مشکلی در زمینه اعتیاد مواجه شدند با مجرای اثرگذار آن ارتباط برقرار کنند.

محمدی از نشست با مراکز درمانی سخن گفت و یادآور شد: مراکز مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ مراکز درمان سرپایی، مراکز درمان اقامتی میان مدت که با نام کمپ شناخته شده است، مراکز اجتماع درمان مدار یا TC . در این مراکز مدل‌های درمانی متفاوت اجرا می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در پایان گفت: یکی از استراتژی‌های مهم در بحث پیشگیری اولیه، بحث انتشار اطلاعات و آگاهسازی شهروندان است که نقشی موثر در ارتقای دانش شهروندان و آحاد جامعه دارد.

کد خبر 791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد