هدایت فعالیت های جهادی به سمت شناسایی و رفع نیازهای گروه های هدف بهزیستی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت‌ و اهداف سازمان بهزیستی ذات مشارکت‌جویانه دارد و بدون مشارکت‌های مردمی به سر منزل مقصود نمی‌رسیم، گفت: درحال‌حاضر تمامی ادارات بهزیستی در شهرستان‌ها تشکیل گروه جهادی داده‌اند و از این طریق در راستای جلب مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی و همینطور خدمت‌رسانی به جامعه هدف اقدام می‌نمایند. مشارکت، گستره‌ی بسیار وسیعی دارد و منظور فقط مشارکت مالی نیست و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی و امور خیریه را در بر می‌گیرد.

دکتر مسعود فیروزی افزود: یکی از اقدامات انجام گرفته در راستای مردمی‌سازی مشارکت‌ها، دعوت استاندار محترم از دستگاه‌های مختلف و بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی است. به‌همین منظور جلساتی به‌صورت مرتب هر هفته در محل استانداری با حضور نماینده سازمان بهزیستی، هلال اهمر، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بسیج دانشجویی، دستگاه مردمی‌سازی تشکیل می‌شود و به تناسب موضوع هر جلسه مهمان‌های خاص دعوت و حضور می‌یابند. این جلسات باعث‌هم‌افزایی بین نهادهای مختلف گردیده و بهزیستی و کمیته امداد از پتانسیل و ظرفیت‌ دیگر سازمان‌ها در راستای خدمت‌رسانی به مددجویان تحت پوشش بهره‌‎مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه  اساساً توسعه بدون مشارکت آحاد مردم عملی نخواهد شد و بسیاری از اهداف جامعه در سایه مشارکت مردمی تحقق می‌یابد، گفت: فلسفه اصلی مشارکت استفاده از فکر و نظر دیگران در تصمیم گیری‌هاست. به‌همین منظور سازمان بهزیستی در تلاش است تا بتواند هدایت برنامه‌های فقرزدایی و خوداتکایی محرومان جامعه را با مشارکت مردم در دست بگیرد. مردمی‌سازی باعث پررنگ شدن مسئولیت اجتماعی برای اشخاص و سازمان‌ها می‌شود. در این حالت، تمامی افراد جامعه نسبت به مشکلات و معضلات بی‌تفاوت نبوده و در تغییر و بهبود شرایط سهیم خواهند بود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره آموزشی جهت آشنایی با فرآیند کار جهادی با حضور مراکز مثبت زندگی و خیریه‌ها و...یکی‌دیگر از نتایج این جلسات بوده است. شایان ذکر است که برخی از سرفصل‌های این دوره آموزشی توسط سازمان بهزیستی مشخص و تعیین گردیده است. موضوعاتی از قبیل ساختار و وظایف گروه‌های جهادی، نحوه اداره این گروه‌ها، نیازهای جامعه، نقش گروه‌های جهادی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و... در این دوره مطرح و درخصوص آن تبادل نظر گردیده است.

وی افزود: در نهایت این جلسات، شهرستان‌های صالح‌آباد، تایباد، رضویه در سطح استان خراسان رضوی برای انجام فعالیت‌‎های جهادی انتخاب شدند. در گام اول در تعطیلات عیدنوروز گروه‌های جهادی در این مناطق مستقر گردیده و خدمت‌رسانی به مددجویان نیازمند شناسایی شده توسط بهزیستی شامل رسیدگی به امور درمانی، مناسب‌سازی منازل، توزیع بسته‌های معیشتی، تامین اقلام و لوازم ضروری زندگی و... انجام گرفته است.

فیروزی ضمن تاکید بر اهمیت مردمی‌سازی مشارکت‌ها، گفت: مسئولیت اجتماعی در مقابل بی‌تفاوتی اجتماعی قرار دارد. زمانی که افراد جامعه با احساس تعهد وارد عرصه مسئولیت اجتماعی می‌شوند، از عوارض آسیب‌های اجتماعی در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره کاسته خواهد شد و بدین ترتیب اقشار آسیب‌پذیر کمتر متحمل رنج و سختی می‌شوند.

کد خبر 78341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد