اعلام نتایج علل شیوع معلولیت‌ها در کشور تا اواسط امسال

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت سامانه رصد معلولیت‌ها در راستای بررسی شیوع و علل آسیب‌ها و اختلالاتی منجر به کم‌توانی گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۱۰ استان‌ با روشی کامل‌ در حوزه رصد معلولیت‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که گزارش آن در سال جاری آماده و ارائه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: سامانه رصد معلولیت‌ها با هدف بررسی شیوع و علل آسیب‌ها و اختلالاتی که منجر به کم‌توانی می‌شود در سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد که در مرحله اول سه استان و در مرحله دوم ۶ استان مورد بررسی قرار گرفتند.

وی با اشاره به لزوم آمار دقیق در زمینه معلولیت، اظهار کرد: در این طرح رصد معلولیت و همچنین میزان شیوع انواع کم‌توانی براساس سه متغیر سن، جنس و مکان و شدت ناتوانی بررسی می‌شود چراکه آگاهی از میزان شیوع معلولیت‌ها در هر استان و در نگاه کلی‌تر کشور می‌تواند علاوه بر ارزیابی برنامه‌های پیشگیرانه به برنامه‌ریزی دقیق در حوزه‌های مختلف آموزشی، تجهیزات، لوازم و فضای آموزشی برای افراد کم‌توان کمک کند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تا پیش از سال ۱۴۰۰، وضعیت آسیب‌ها و علل منجر به معلولیت در ۹ استان مورد رصد و بررسی قرار گرفت، گفت: ۱۰ استان‌ دیگر از جمله استان البرز، زنجان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، قزوین، قم، مرکزی و یزد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با روشی کامل‌تر در حوزه بررسی رصد معلولیت‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که گزارش آن در سال جاری آماده و ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: در این ۱۰ استان، بیش از ۱۳۶ هزار پرسشنامه توسط پرسشگرانی که از قبل آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، به صورت خوشه‌ای در نقاط مختلف تکمیل شده و در آن افرادی که دارای محدودیت‌های عملکردی به هر نحو هستند، مشخص خواهند شد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمارهای جمع‌آوری شده توضیح داد: افرادی که دچار محدودیت‌های عملکردی هستند شناسایی شده‌ و به پزشکان در طرح ارجاع می‌شوند تا آسیب و ضایعه آنها تایید و مشخص شود علت آسیب آنها ژنتیکی یا اکتسابی بوده است. پس از آن تمامی این افراد با اسامی و کُد ملی در سامانه رصد پیشگیری از معلولیت‌ها ثبت می‌شوند.

صفاری‌فرد تاکید کرد: گزارش به دست آمده از وضعیت معلولیت‌ها در ۱۰ استان مذکور قابل تسری به کل کشور خواهد بود

وی ضمن تشریح نتایج کلی رصد معلولیت‌ها در کشور اعلام کرد که آنچه تاکنون از این سامانه به دست آمده این است که نسبت معلولیت‌های مختلف به طور تقریبی با استان‌های دیگر مشابه است. به همین دلیل بعد از به دست آمدن نتیجه گزارش ۱۰ استان می‌توان آن را به سایر استان‌ها تسری داد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که تا اواسط سال ۱۴۰۲ گزارش خوبی درخصوص سامانه رصد معلولیت‌ها ارائه خواهد شد.

کد خبر 77117

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =