۲۶ نوزاد بی‌سرپرست در خراسان جنوبی فرزند خوانده شدند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت : با تسهیل روند فرزندخواندگی در استان ۲۶ نوزاد بی‌سرپرست سال گذشته به خانواده‌های متقاضی فرزند واگذار شدند .

حسن شرفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در گدَشته چنانچه خانواده‌ای به هر طریق نوزاد بی‌سرپرستی را پیدا می‌کرد حتی متقاضی نگهداری او بود باید نسبت به تحویلش برای واگذاری به خانواده‌های متقاضی دیگر اقدام می‌کرد اما با پیگیری‌های صورت گرفته ، این امکان فراهم شد تا خانواده‌ای که نوزاد بی‌سرپرست را پیدا و مدتی از او نگهداری می‌کند اگر واجد صلاحیت باشد ، نوزاد به آنان واگذار شود .

وی گفت : یکی از موضوعات مهم و محوری دیگر که سال گذشته با پیگیری از طریق سازمان بهزیستی کشور محقق شد صفر شدن آمار پشت نوبتی‌های اداره کل بهزیستی استان برای دریافت مستمری بود .

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت : معادل ۶۸۰ میلیون تومان مستمری به سرجمع اعتبارات استان اضافه شد که ماهیانه به مستمری بگیران پرداخت می‌شود و می‌توانیم ادعا کنیم که تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ پشت نوبتی واجد شرایط برای دریافت مستمری در استان وجود نداشته است .

وی افزود : در مورد بیمه عمر مددجویان نیز خیران ، پرداخت هزینه بیمه عمر تعداد ۱۸۰ نفر از فرزندان شبه خانواده ، بد سرپرست و بی‌سرپرست به ازای هر نفر ۱۲ میلیون ریال با افزایش سالانه ۱۰ درصد را به مدت ۱۰ سال تقبل کردند .

شرفی به انعقاد تفاهم‌نامه با بیمه سلامت استان در نیمه دوم سال گذشته اشاره کرد و گفت : بر این اساس با توجه به هزینه‌های سنگین پزشکی و درمان معلولان شامل فیزیوتراپی ، گفتار درمانی ، شنوایی سنجی ، بینایی سنجی و کار درمانی ، مقرر شد بیمه سلامت با همکاری کلینیک‌های طرف قرارداد ، ۷۰ درصد این هزینه‌ها را بپردازد و ۳۰ درصد باقیمانده توسط مددجو پرداخت شود .

وی بیان کرد : همچنین براساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش استثنایی استان درخصوص شناسایی دانش‌آموزان معلول بازمانده از تحصیل در شهرستان‌های سربیشه و زیرکوه ، زمینه ورود ۶۰ دانش‌آموز به مدارس با کمک تسهیلگران در روستاها و معلمان فراهم شد .

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود : تفاهم‌نامه‌ای هم با بنیاد مسکن شهرستان سربیشه برای احداث ۱۶ واحد مسکونی منعقد شد که عملیات اجرایی آن در سه ماه پایانی سال گذشته شروع و تمام شد .

وی گفت : همچنین تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری استان منعقد کردیم که مقرر شد علاوه بر حمایت پارک علم و فناوری از ایده‌ها و طرح‌های نو و مبتکرانه ، ابداعات و اختراعات معلولان ، از ایده و پیگیری پارک علم و فناوری برای بهتر شدن وضع زندگی معلولان دارای نقص عضو از طریق ارتباط با مراکز فعال در ساخت اعضای مصنوعی نیز استفاده شود .

شرفی ادامه داد : اداره کل بهزیستی استقرار میز خدمت در محلات را با همراهی دادستان مرکز استان و دستگاه‌های مرتبط ، پیگیر شد که در این برنامه ۲۵ درخواست از سوی معلولان و مددجویانی که عضوی از اعضای خانواده آنان زندانی بودند ، مطرح شد و ۹ مورد به آزادی زندانیان خانواده‌های معلولان و مددجویان انجامید .

وی گفت : سال گذشته بهزیستی خراسان جنوبی اولین بار در کشور در اقدام ابتکاری با همکاری دادگستری و قضات استان، طرح صدور احکام جایگزین حبس را پیگیر و بر این اساس مقرر شد حبس برخی محکومان با کمک به موسسات خیریه یا تامین تجهیزات مورد نیاز معلولان ، جایگزین و جبران شود که این اقدام به عنوان الگو مورد توجه سایر استان‌های کشور نیز قرار گرفته است .

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به فعالیت مراکز شبانه‌روزی اشاره کرد و افزود : با توجه به بالا بودن هزینه نگهداری ، یارانه‌های دولتی پاسخگوی هزینه‌ها نیست لذا نیازمند کمک خیران در این زمینه هستیم .

وی گفت : در مجموع ۳۱۱ مرکز و موسسه خیریه مرتبط با اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به جامعه هدف خدمت‌رسانی می‌کنند و ۵۵ مرکز نگهداری شبانه‌روزی ، خدمات مورد نیاز را به معلولان و مددجویان استان در گروه‌های مختلف ارائه می‌دهند .

شرفی بیان کرد : علاوه بر این ۱۵۹ مرکز روزانه نیز در استان از صبح تا عصر خدمات لازم را به جامعه هدف ارائه می‌کنند و ۹۷ موسسه خیریه هم در این زمینه همکاری دارند .

لینک خبر : https://irna.ir/xjM7Nr

کد خبر 77033

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد