ترک «ازدواج و فرزندآوری» گرایش به باطل است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تشکیل خانواده مایه افزایش روزی است، گفت: اگر کسی نعمت ازدواج و فرزند را ترک کند به سمت باطل گرایش پیدا کرده و این کار کفران نعمت محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در تفسیر آیات جزء ۱۴ قرآن کریم پیرامون موضوع زن و خانواده اظهار کرد: خداوند در آیات ۵۸ و ۵۹ سوره نحل به جنایتی که در دوران جاهلیت به دختران می شد اشاره کرده است که جایگاهی پست و بی ارزش داشتند.

وی با بیان اینکه دختران نمی توانستند در جنگ ها ایفای نقش کنند و تأمین مالی خانواده را برعهده داشته باشند، گفت: در عصر جاهلیت نگاهی کالا گونه به دختران وجود داشت و دختر برای پدر لکه ننگ محسوب می شد و برای این لکه ننگ چاره ای نمی دیدند جز اینکه آنها را زنده به گور کنند و افرادی هم بودند که به صورت پنهانی دختران خود را زنده نگه می داشتند.

استاد تفسیر قرآن کریم گفت: خداوند می فرمایند هر گاه به مشرکی خبر دختردار شدن می دادند صورتش از غصه سیاه و از میان مردم متواری می شد و درمانده بود که آیا این دختر را با ننگ و خفت نگه دارد یا این که او را در خاک پنهان کند و چه قضاوت بدی درباره دختر می کردند.

وی ادامه داد: در مقابل این نگاه جاهلیت، اسلام به زن ارزش بخشید به گونه ای که زن و مرد از نظر حقیقت انسانیت و سهمی که در خلقت دارند و صفاتی که برای انسان های برگزیده شمرده است هیچ تفاوتی ندارند و تنها ملاک برتری انسان ها بر همدیگر تقوا است که باعث می شود یک زن مانند حضرت فاطمه زهرا (س) بر تمام مردان عالم برتری پیدا کند.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه روایات متعددی از اهل بیت (ع) داریم که بیانگر نگاه متعالی اسلام به جنس زن و فضیلت بانوان است، افزود: در کتاب کافی و وسایل الشیعه بابی در خصوص جنس دختران وجود دارد و از امام رضا (ع) نقل شده که خداوند به زنان مهربان تر از مردان است و هر مردی که به یکی از بانوان محارمش شادی و سرور برساند و او را خوشحال کند خداوند در قیامت او را شادمان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز هم در غرب دختران به شکل دیگری زنده به گور می شوند، گفت: فرهنگ غرب با سوء استفاده از سرمایه هایی که خداوند به دختران داده تا سبب استحکام خانواده شوند گاهی آنقدر زن را پایین می آورند که از او در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی برای تبلیغ کالاهایی بی ارزش استفاده می کنند و دختران را به وسیله ای برای لذت بردن و تزیین مجالس خود تبدیل کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در مقابل نگاه غرب، انقلاب اسلامی به زن عزت داد و زمینه رشد علمی را برای بانوان فراهم کرد و در گزارش های جهانی آمده است که در موضوع برابری حق تحصیل دختر و پسر، ایران در جهان رتبه اول را دارد و در خصوص سواد بانوان، ایران از باسوادترین کشورها است در حالی که قبل از انقلاب از بی سواد ترین کشورها بود.

وی با بیان اینکه تعداد پزشکان متخصص مرد بعد از انقلاب سه برابر شده ولی تعداد پزشکان متخصص زن ۱۲ برابر شده است افزود: عملکرد انقلاب در خصوص بانوان به قدری درخشان بوده که نشریه نیویورک تایمز می نویسد انقلاب ۱۹۷۹ ایران نقطه عطفی برای زنان در تمام زمینه ها بوده است.

حاج ابوالقاسم افزود: مقام معظم رهبری فرمودند حجاب محدودیت شرعی و قانونی است ولی این محدودیت برای این است که به جای این که جنسیت زن دیده شود هویت زن دیده شود و نگاه کریمانه به زن دوخته شود و استعداد های خود را در جامعه بروز دهد.

وی دومین نکته آیات جزء ۱۴ قرآن کریم در خصوص خانواده را نعمت امتداد نسل عنوان کرد و افزود: در آیه ۷۲ سوره نحل ابتدا نعمت همسر، سپس نعمت فرزند و بعد نعمت نوه را بیان کرده است و در پایان می فرماید خدای متعال روزی مادی و معنوی شما را گسترش داد تا ببیند چه افرادی کفران نعمت می کنند.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه خانواده مایه افزایش روزی است گفت: اگر کسی نعمت ازدواج و فرزند را ترک کند به سمت باطل گرایش پیدا کرده و این کار کفران نعمت محسوب می شود؛ علامه طباطبایی در المیزان گفته است وجود همسر و فرزندان نعمت بزرگی است و کفران این نعمت موجب هلاکت انسان و جامعه انسانی است.

وی با بیان اینکه این مسأله در غرب مورد غفلت و آسیب قرار گرفته و نرخ طلاق در دهه های گذشته در اروپا افزایش بسیاری داشته است، افزود: تمدن غرب بزرگترین جنایت را در حق نهاد مقدس خانواده کرده و مسائلی مانند هم جنس گرایی و نگهداری حیوان را به جای فرزندآوری ترویج و از امتداد نسل جلوگیری کرده است.

حاج ابوالقاسم افزود: هدیه این تمدن غربی به جامعه بشر از بردن کرامت انسانی، کاهش روابط خویشاوندی، پدیدار شدن خانواده‌های افسرده و از بین رفتن طعم واقعی حیات انسانی است.

کد خبر 76841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد