خیریه های دارای چند مجوز ساماندهی می شوند

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور، از فعالیت برخی خیریه‌ها با چند مجوز همزمان از دستگاه های مختلف در کشور خبر داد و گفت: این خیریه ها با راه اندازی سامانه پیشخوان مجوزهای کشور موسوم به G۴B وزارت اقتصاد و دارایی ساماندهی می شوند.

جهان حیدری ‌با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار خیریه تحت نظارت بهزیستی در کشور افزود: وزارت کشور، نیروی انتظامی، کمیته امداد، وزارت جوانان و ورزش و سازمان محیط زیست از دستگاه هایی به شمار می روند که برای خیریه ها مجوز صادر می کنند.

وی تصریح کرد: به طور مثال خیریه ای در مشهد با دو مجوزی که همزمان گرفته بود در حوزه نگهداری کودکان ۴ تا ۱۶ سال فعالیت می کرد که بهزیستی مجوز آن را باطل کرد اما این مرکز با همین نام با پسوند اضافه با مجوز دیگری فعالیت می کند.

حیدری گفت: آنچه مسلم است این است که برخی خیریه ها پس از ابطال مجوزشان با همان نام از دستگاه های دیگر مجوز می گیرند یا به فعالیت خود همچنان ادامه می دهند مثلاً خیریه ای چهار سال پیش مجوزش باطل شده اما به فعالیت خود همچنان ادامه داده و اکنون به سیستم قضایی معرفی شده است.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اطلاعات خیریه ها در سامانه پیشخوان مجوزهای کشور موسوم به G۴B وزارت اقتصاد و دارایی در حال شفاف سازی است تا بانک اطلاعاتی مشترکی از مراکز و خیریه ها تشکیل شود که اگر خیریه یا مرکزی از ما مجوز گرفت، دیگر نتواند از دستگاه دیگری مجوز بگیرد.

حیدری تاکید کرد: نظارت بر خیریه های دارای ۲ تا ۳ مجوز در سامانه پیشخوان مجوزهای کشور موسوم به G۴B وزارت اقتصاد و دارایی، هوشمند می شود و خیریه ها و مراکز مالیاتی و غیرمالیاتی را تفکیک می کند.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور گفت: اخیراً لایحه ای برای تصویب به هیات دولت رفته تا کار صدور مجوز برای خیریه ها محدودتر شود و تمام این امور تحت نظارت وزارت کشور برود اما مساله اینجاست که صدور مجوز برای خیریه ها، کار تخصصی است و سپردن آن به دستگاهی دیگر مشکلات نظارتی خاص خود را دارد.

حیدری تاکید کرد: این لایحه پیش نویس در هیات دولت در حال چکش کاری است. اما چطور صدور مجوزها به کسی واگذار خواهد شد که نه کار را می شناسد و نه در حیطه وظایف آن دستگاه است؛ بهزیستی به مراکز، یارانه می دهد و در صورت واگذاری صدور مجوز خیریه ها به دستگاه دیگر، بهزیستی با چه پشتوانه ای به آنها یارانه بدهد.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور افزود: مساله اینجاست که خیریه ها در راستای کمک به جامعه هدف بهزیستی از جمله زنان سرپرست خانوار، بیماران بی بضاعت و دیگر اقشار آسیب پذیر فعالیت می کنند و شیوه نامه های خاصی برای آنان تنظیم شده و این خیریه ها به محض دریافت مجوز، وارد حوزه کمک های تخصصی به بهزیستی می شوند.

حیدری ادامه داد: امید است این لایحه به تصویب نرسد؛ چند سال پیش نیز به هیات دولت رسید اما ماده ۲۶ قانون، بهزیستی را از آن مستثنی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی بر اساس ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۸۰ در زمینه صدور مجوز برای خیریه ها دارای قانون است و در بند ۱۳ آن، صدور مجوز برای موسسات و خیریه ها به بهزیستی داده شده است.

کد خبر 766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =