آماده‌باش اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در نوروز و تعطیلات رسمی

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: باتوجه به اهمیت خدمات‌رسانی به زائران و مسافران و به‌منظور مداخله در بحران‌های اجتماعی، اورژانس اجتماعی خراسان رضوی در تمامی تعطیلات نوروزی در آماده باش کامل به سر می‌برد.

شهره شاهرودی با اشاره به استقرار تیم‌های سیار اورژانس اجتماعی در مبادی ورودی شهرهای استان خراسان رضوی گفت: این تیم‌ها ضمن استقبال از مسافران در ایام نوروز با حضور در سطح شهر و مناطق پرجمعیت در صورت نیاز، به مسافران نوروزی خدمات تخصصی و مشاوره ارایه می‌کنند، اورژانس اجتماعی به فراخور نوع کار و مسئولیتی که دارد، ساعت کاری و اقدامات آن با توجه به ایام سال تغییری پیدا نمی‌کند و در ایام نوروز خدمات خود را مانند گذشته ارائه می‌دهند و در خدمت هموطنان خواهند بود.

وی افزود: اورژانس اجتماعی در تعطیلات نیز مانند تمام طول سال به صورت تمام وقت و شبانه‌روزی در حالت آماده باش کامل قرار داشته است. این اتفاق نه تنها در مشهد بلکه در تمامی شهرستان‌ها مخصوصا شهرستان‌هایی که بیشتر در مسیر تردد مسافران قرار دارند مثل تربت حیدریه، چناران، قوچان و... نیز انجام گرفته است. در حال حاضر در ۲۰ شهرستان اورژانس اجتماعی داریم و ۱۸ خودرو به‌صورت ثابت و ۹ خودرو  نیز به صورت استیجاری فعالیت می‌کنند.

شاهرودی با اشاره به اینکه استقرار تیم های اورژانس اجتماعی در مبادی ورودی شهرها، ترمینال‌ها و مسیر تردد مسافران و زائران تا پایان تعطیلات نوروزی در تمامی شهرستان‌های استان خراسان ادامه خواهد داشت، گفت: اورژانس اجتماعی در تعطیلات نوروزی نیز به‌صورت مستمر آماده خدمت رسانی به مردم است. تیم های کارشناسی اورژانس اجتماعی با هدف آگاه‌سازی و اطلاع رسانی در حوزه کاهش و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در سراسر استان آماده خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافران می باشند و علاوه بر اینکه ماموریت‌های خود را به صورت همیشگی انجام می‌دهند، به‌منظور آشنا ساختن گروه هدف با خدمات اورژانس و همینطور مداخله سریع و به‌هنگام در مبادی ورودی شهرها و محل تردد مسافران حضور پیدا کرده و علاوه بر توزیع بروشور با مردم صحبت کرده و خدمات و فعالیت‌های اورژانس را معرفی می‌کنند.

وی افزود: از شهروندان و مسافران نوروزی خواستاریم در صورت مشاهده هر گونه بحران اجتماعی مانند همسرآزاری، کودک آزاری، افکار و اقدام به خودکشی، سالمند آزاری، معلول آزاری و خشونت خانگی، فرار از منزل و ... با خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند. اورژانس اجتماعی یک برنامه مداخله‌ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که خدمات خود را از طریق خط تلفن ۱۲۳، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی و مراکز مداخله در بحران فعالیت کرده و در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی مداخله می‌کند.

شاهرودی خاطرنشان کرد: هدف کلی برنامه اورژانس اجتماعی کنترل و کاهش بحران‌های فردی- خانوادگی و اجتماعی و اهداف اختصاصی آن در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی و اورژانسی سازمان بهزیستی به آحاد جامعه،  ارتقای توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی جهت مقابله با مسائل اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی و به‌موقع،  ایجاد زمینه مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولتی،  ارتقای آگاهی و شناخت خانواده و اجتماعی نسبت به نیازهای مراجعان به منظور تسهیل فرآیند حل مسئله در شرایط بحرانی،  شناسایی مناطق و کانون های آسیب‌زا و اقدامات تخصصی در بحران زدایی،  شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و بازپدید و مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی و کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی است.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: خدمات تخصصی برنامه اورژانس اجتماعی نیز شامل خدمات مددکاری، روان‌شناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی بوده و  ارائه خدمات به دو صورت سرپایی و نگهداری ارائه می‌شود.  باتوجه به شرایط مراجعین و خدمات ارائه شده ترخیص مناسب صورت گرفته و بازگشت به خانواده به عنوان مهم‌ترین هدف این مراکز است.  ارجاع به مراکز زیر مجموعه امور آسیب دیدگان اجتماعی باتوجه به شرایط مراجع از جمله مراکز خانه سلامت، بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی، خانه امن زنان خشونت دیده انجام می‌گیرد و پس از ترخیص پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

کد خبر 76479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد