در رسانه | مطالبه جدی معلولان برای مناسب سازی شهرها( قسمت اول )

مناسب سازی شهر مطالبه، روشندلان و معلولان است، مسیری طولانی که هنوز به انتها نرسیده.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، شهر متعلق به همه است و همه افراد و اقشار جامعه باید بتوانند از خدمات شهری و فضاهای آن به طور یکسان بهره‌مند شوند.

یکی از این اقشار، افراد دارای معلولیت هستند که بی توجهی به مناسب سازی فضاهای شهری و عمومی، مسیر حضور آن‌ها در جامعه را بن بست کرده است.

به دلیل مناسب سازی نشدن سازه‌های شهری، معلولان از حضور در معابر شهری، خودداری می‌کنند.

مناسب سازی به صورت شعار همواره از سوی دستگاه‌های اجرایی مطرح می‌شود و اقدامات انجام شده برای مناسب سازی، صرفاً برای رفع تکلیف است.

در برخی پیاده راه‌ها که برای تردد معلولان و نابینایان، مناسب سازی شده است، شاهد سد معبر توسط کسبه هستیم.

دهباشی پور، مدیر کل بهزیستی استان در گفتگو با بخش خبری ۲۰ گفت: ۱۷۰۷ مددجوی توانبخشی دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی افزود: بیش از ۱۱ هزار معلول جسمی حرکتی، بیش از ۵ هزار معلول نابینا و بیش از ۶ هزار معلول ناشنوا در استان داریم.

دهباشی پور خاطرنشان کرد: در طراحی مبلمان شهری، ساخت و ساز شهری، به دلیل تعدد دستگاه‌های اجرایی و ناظران متفاوت، اصول مناسب سازی رعایت نمی‌شود.

وی افزود: بارها هم از سوی بهزیستی و هم از سوی جوامع معلولان، موضوع مناسب سازی معابر و ساختمان‌های شهری مطرح شده است، اما به دلیل نبود نظارت و همچنین هزینه‌های سنگین، معابر و ساختمان‌ها برای معلولان مناسب سازی نمی‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان تصریح کرد: امضای بهزیستی باید پای تمامی طرح‌های شهری برای مناسب سازی مصوب شده است و در صورت عدم مناسب سازی، پروژه در دست احداث متوقف می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی در بودجه ۱۴۰۲ بودجه مناسب سازی را دریافت می‌کنند تا ابنیه شهری برای تردد معلولان، آماده شود.

کد خبر 75752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد