خراسان رضوی| زنگ خطر افزایش خانواده‌های «بدسرپرست »

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از یک هزار و ۷۰۰ کودک که در مراکز بهزیستی این استان به سر می‌برند، بدسرپرست هستند.

غلامحسین حقدادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: اگر به دادگاه‌های خانواده، دوایر سرپرستی دادسراهای شهرها و مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست، بی‌سرپرست و کودکان کار و خیابان‌ها سری بزنیم با تعداد قابل توجهی کودک محروم از خانواده موثر روبه‌رو می‌شویم که به دلیل کودک آزاری از طرف خانواده یا از هم پاشیدگی خانواده یا عدم حضور والدین به دلیل زندانی شدن، بستری شدن در بیمارستان روانی و کمپ درمان اعتیاد و امثال آن خانواده خود را از دست داده‌اند و اگر خیلی خوش شانس باشند در مراکز بهزیستی ساماندهی می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از یک هزار و ۷۰۰ کودک که در مراکز بهزیستی این استان به سر می‌برند بدسرپرست هستند و این در حالی است که تعدادی نیز از این کودکان خانواده‌هایی دارند که با تشخیص مددکاران و دستگاه‌ قضایی فاقد صلاحیت تشخیص داده شده و به خانواده‌هایی جایگزین منتقل شده‌اند.

وی نسبت به مساله مهمی که خطر روز افزون آن متوجه کودکان است هشدار داد و گفت: افزایش نسبت بدسرپرستان به کودکان بی‌سرپرست نگران‌کننده است، این افزایش گویای یک آسیب زمینه‌ای در خانواده است، از هم گسیختگی خانواده، ناسازگاری و طلاق، اعتیاد پدر و مادر، ازدواج مجدد، انحطاط اخلاقی، تنش‌های مکرر و شدید والدین، آن‌چنان اثراتی بر جسم و روان و سرنوشت کودک می‌گذارد که مقام قضایی را با وجود سخت‌گیری و دقت و تلاش برای حفظ خانواده مجاب به حکم عدم صلاحیت والدین برای نگهداری کودک می‌کند، پدیده‌ای که بسیار دردناک و در عین حال شایع است!

حقدادی افزود: نگاهی عمیق‌تر به این پدیده دردناک نشان می‌دهد که مسایل ریشه‌ای‌تری همچون نابرابری اجتماعی، فقر و شیوع اختلالات روانی و افسردگی نیز نقش اساسی در پیدایش این مقوله بازی می‌کند.

پیامدهای ناگوار نگهداری کودکان در مراکز نگهداری این کودکان

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به پیامدهای ناگوار نگهداری این کودکان در مراکز نگهداری بهزیستی هم‌ اشاره و اظهار کرد: صرف نظر از همه تاثیرات مخربی که دوران حضور کودک در چنین خانواده‌ای بر تربیت و شخصیت کودک می‌گذارد، حضور کودک در مراکز نگهداری نیز پیامدهای ناگواری برای کودکان دارد.

حقدادی بیان کرد: اگرچه افراد خیر و دلسوز به کمک این کودکان آمده و در کنار سازمان بهزیستی همه امکانات فیزیکی و تجهیزات زندگی، تحصیلی، بهداشتی و ترمیم روانی در اختیار این کودکان قرار می‌گیرد، اما این مراکز هر چقدر مجهز و تخصصی و مرتب باشند جای خانواده را پر نمی‌کنند، پیامدهای زندگی دور از خانواده و خلاء جامعه‌پذیری آنان امری قابل جایگزینی و حل شدنی نیست.

وی ادامه داد: نقش خانواده در تربیت کودک نقشی بی‌بدیل و محوری است و ارتباطات داخل خانواده و آشنایی با ارزش‌ها و هنجارها و اجتماع پذیری در خانواده سامان می‌گیرد، شخصیت کودک و اخلاقیات لازم و توان سازگار شدن با محیط برای زندگی بهتر در خانواده رشد می‌کند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این کودکان تجربه تلخ فقدان سرپرست موثر و تنبیهات بدنی و روحی را دارند و در خانواده‌ای رشد کرده‌اند که بنیان‌های اخلاقی آن بهم ریخته و رفتارهای ضد اجتماعی شیوع داشته است.

حقدادی افزود: سپردن این کودکان به مراکز نگهداری دسته‌جمعی نمی‌تواند احساس ناامنی را برطرف و نیازهای روانی کودک را تامین کند، به‌طوری‌که بی‌ثباتی زندگی در مراکز نگهداری و تغییر مکرر کارکنان که سبب کاهش اعتماد به نفس و خودباوری این کودکان شده و افسردگی خشونت را در کودک رشد می‌دهد.

وی ادامه داد: دلبستگی ناایمن کودکان، وابستگی‌های آسیب‌زا و افت تحصیلی نیز بارز است، کودکان دیگر نیز که در مراکز سامان‌دهی کودکان کار نگهداری می‌شوند نیز وضع بهتری ندارند.

نگهداری به شکل امین موقت

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه قوانین جدید حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست زمینه‌های بهتری را برای تسهیل و تقویت فرزند خواندگی و نگهداری به شکل امین موقت فراهم کرده است، گفت: در سال ۹۷ تنها در این استان قریب به ۵۰۰ کودک به فرزندخواندگی و نگهداری در خانواده جایگزین به شکل امین موقت داده شده است و نظارت و حساسیت بیشتری نیز بر این روش اعمال می‌شود.

حقدادی تصریح کرد: این روش در سطح سوم پیشگیری بوده و مهم آن است که کاری کنیم که فرزندان محیط امن خانواده را از دست ندهند.

وی افزود: متاسفانه باید گفت، با افزایش روند طلاق در جامعه، شیوع اعتیاد و سایر متغیرهای تقویت‌کننده بدسرپرستی، چشم‌انداز روشنی بر این موضوع متصور نیست و خیرین و خانواده‌های داوطلب فرزند و دوست‌داران کودکان باید کاری کنند که هر کودک یک خانواده موثر داشته باشد.

کد خبر 734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد