در رسانه | مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:
نوزادان بدون غربالگری شنوایی صاحب شناسنامه نمی‌شوند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه آمار اختلالات شنوایی نوزادان در استان، نزدیک به صفر است، گفت: برابر تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی با ثبت احوال، بدون غربالگری شنوایی برای نوزادان شناسنامه صادر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حامد رضایی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در اداره کل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: کاشت حلزون در گوش، رایگان است و خانواده‌ها هزینه بسیاری ناچیزی را متحمل می‌شوند و در سطح استان، فردی به عنوان پشت نوبت برای کاشت حلزون نداریم و کاشت حلزون بعد از ۹ سالگی میسر است.

وی ادامه داد: بهزیستی به بیمه خانواده‌های تحت پوشش توجه دارد و این افراد دارای دفترچه‌های خدمات درمانی هستند و باید از مراکز درمانی دولتی استفاده کنند تا بخشی از هزینه‌های آنها از ناحیه بهزیستی پرداخت شود.

ظرفیت کمپ ترک اعتیاد بانوان پر نیست

وی افزود: کمپ ترک اعتیاد بانوان در مرکز استان با گنجایش ۶۰ نفر فعال است اما ظرفیت آن پر نیست و خدماتی نظیر سم زدایی، آموزش‌های لازم و حرفه آموزی از سوی بهزیستی به بانوان حاضر در آن ارایه می‌شود و حدود ۴۰ درصد بانوان بهبود یافته بعد از ترک کمپ، ارتباط خود را با بهزیستی حفظ می‌کنند.

به گفته او کمپ در ترک اعتیاد بانوان تاثیرگذار است و بسیاری از معتادان بهبود یافته با کمک و مشاوره بهزیستی برای خود مشاغلی نظیر مرکز خدمات خودرویی و تاکسی تلفنی دایر کرده اند و عده ای از معتادان گمنام نیز در جمع خود، جلسات مشاوره فعال و تاثیرگذاری را برگزار می‌کنند.

مردم به طور مستقیم به متکدیان و کودکان خیابانی کمک نکنند

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اعلام اینکه پیگیری، آموزش و حفظ کودکان خیابانی در حیطه وظایف بهزیستی است افزود: ۳۲۸ کودک کار و خیابانی در استان شناسایی شده است و در حوزه کودکان کار و خیابانی ۱۲ دستگاه وظیفه دارند و بهزیستی دبیرخانه آنهاست و امسال در راستای ساماندهی و خدمات رسانی به جامعه هدف، چهار جلسه با دستگاه‌های مرتبط برگزار کرده ایم.

رضایی گفت: تکدی‌گری و رسیدگی به متکدیان در حوزه اختیارات شهرداری است و زباله گردی و کسب درآمد از طریق اجرای موسیقی در خیابان نیز به نوعی تکدی‌گری محسوب می‌شود و از مردم تقاضا می‌کنیم به طور مستقیم به کودکان کار و خیابانی و متکدیان کمک مالی نکنند، بلکه کمک‌های خود را از طریق مجاری اداری به دست آنها برسانند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: برابر تحقیقات به عمل آمده، برخی از این افراد درآمدهای بالایی در قبال تکدی گری دارند و متاسفانه هر مبلغ ناچیز مردم به متکدیان یا کودکان خیابانی، آنها را یک قدم به سوی آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

چهار مرکز شبانه روزی توانبخشی سالمندان دایر است

رضایی گفت: چهار مرکز نگهداری و توانبخشی شبانه روزی و پنج خانه مراقبتی برای سالمندان در استان فعال است و در هر مرکز، امکان نگهداری ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و در هر خانه مراقبتی امکان نگهداری ۱۰ نفر وجود دارد و در حال حاضر ۱۸۰

سالمند در مراکز توانبخشی شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: سه مورد مراقبت سالمند در منزل نیز داریم که از ناحیه بهزیستی پرستار می فرستیم تا خدمات لازم را به سالمندان ارایه کند و رویکرد بهزیستی در کل، نگهداری سالمندان در خانه‌های خودشان است زیرا این روش با عقاید دینی و آموزه‌های اخلاقی جامعه مطابقت بیشتری دارد.

۵۰ خدمت بهزیستی در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفت

او گفت: بیش از ۵۰ مورد از خدمات مهم بهزیستی نظیر گفتار درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم، در این دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفت و در استان اردبیل ۲۸۰ نفر از زنان سرپرست خانوار مبتلا به بیماری‌های خاص با کمترین هزینه

تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته اند و بهزیستی در تهیه عینک برای افراد بی بضاعت کمک می‌کند و برای همه نیازمندان نیز با اهدای یاری برگ، کمک هزینه درمان پرداخت می‌کنیم.

برقراری بیش از ۱۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: امسال ۱۰ هزار و ۸۸۷ بار با اورژانس اجتماعی بهزیستی استان با شماره ۱۲۳ تماس گرفته شده و در هفت هزار و ۷۷۶ مورد به تماس گیرندگان، مشاوره و راهنمایی لازم ارایه شده و تعداد کمی از

موضوعات آن، کودک آزاری و همسر آزاری بوده است.

رضایی گفت: رویکرد سازمان بهزیستی این است که زنان سرپرست خانوار دچار خشونت خانوادگی، در خیابان نمانند و از اینرو آماده پذیرش این موارد هستیم و در استان اردبیل ۶ هزار و ۱۰۰ زن سرپرست خانوار با ۱۴ هزار نفر جمعیت خانواده

تحت پوشش بهزیستی هستند.

او افزود: بهزیستی استان به یکهزار و ۲۶۰ نفر از فرزندان این زنان نیز خدمات ارایه می‌دهد و از خانواده‌های دارای سه قلو و بیشتر، بدون لحاظ وضعیت اقتصادی آنها حمایت می‌کنیم و اکنون تعداد قلوهای تحت حمایت در استان ۴۳۶ قلو است.
صدای مشاوره بهزیستی با شماره رایگان ۱۴۸۰ از ساعت هشت تا ۲۴ آماده است و در سال جاری ۲۱ هزار و ۱۳۱ بار با این شماره تماس گرفته شده و ۷۶ مرکز مشاوره حضوری نیز در استان دایر است و خط تلفن کشوری ۰۹۶۲۸ نیز برای

گزارش‌ها و پیشگیری و درمان در حوزه اعتیاد کاربرد دارد.

کد خبر 72818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد