طرح غربالگری آلزایمر به منظور حمایت از سالمندان

طرح پایلوت غربالگری اختلالات شناختی دمانس و آلزایمر در سالمندان گروه‌های سنی ۶۰ تا ۷۵ استان قزوین اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ، صفاری فر مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور در همایش آموزشی اجرای این طرح در قزوین گفت: سالمندی جمعیت به دلایلی نظیر توسعه مراقبت های بهداشتی برای پیشگیری و درمان، کاهش مرگ و میر، امید به زندگی و بهبود وضعیت اقتصادی یکی از موفقیت های بشری محسوب می شود.

وی افزود: سالمندی فردی هیچ تغییری در باروری جامعه ایجاد نمی کند و در نهایت تعداد سالمندان بدون تغییر هرم جمعیت در سالمندی جمعی با توجه به افرایش امید زندگی، هرم جمعیت تغییر می کند.

این مسئول بیان کرد: از سال ۵۵ تا ۹۸ در طول ۴۳ سال نرخ سالمندی کشور از ۴ به ۱۰ درصد رسیده و شاهد افزایش دو برابری نرخ سالمندی در کشور هستیم، در صورتی که در کشورهای توسعه یافته، این فرایند در ۱۰۰ سال اتفاق می افتد.

صفاری فر افزود: متاسفانه روند سالمندی در کشور روبه افزایش است و باید به این موضوع به صورت ویژه توجه کنیم.

وی ادامه داد: باید برنامه ریزی صحیحی برای کنترل سالمندی کشور داشته باشیم و بر همین اساس، سند ملی سالمندی در سازمان بهزیستی تدوین شده است. در این سند یکی از اهداف اصلی، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان است و باید برنامه ریزی های دقیقی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی گفت: نشست هایی با انجمن آلزایمر داشتیم تا افت عملکرد سالمندان برای دچار شدن به آلزایمر را کنترل کنیم تا از بروز هزینه های هنگفت برای جامعه جلوگیری کنیم.

صفاری فر گفت: این برنامه به صورت پایلوت اجرا می شود و با توجه به ظرفیت استان ها، این طرح پس از یزد در قزوین اجرا خواهد شد .

وی افزود: این طرح در سه فاز آگاه سازی، غربالگری و تشخیص انجام می شود و در صورت شناسایی اختلالات دمانس آلزایمر، بلافاصله برنامه های حمایتی در مراکز درمانی آغاز می شود.

صالحی، رئیس انجمن آلزایمر و دمانس ایران هم در این همایش گفت: سند ملی دمانس در وزارت بهداشت تدوین و اجرایی شده است و امیدواریم این سند به خوبی در استان اجرایی شود.
صالحی افزود: استان قزوین یکی از استان های پیگیر برای اجرای طرح غربالگری دمانس در کشور است.
وی گفت: سومین کشور جهان در زمینه افزایش سالمندی هستیم وایران بیست و دومین کشور تدوین کننده سند دمانس بر اساس ابلاغ سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی است ولی این طرح به دلیل بروز بیماری کرونا اصلا رونمایی نشد.

در ادامه مدیرکل بهزیستی استان هم در سخنانی بیان کرد: با توجه به بروز بحران سالمندی در آینده، با اجرای طرح های غربالگری آلزایمر آرامش را برای جامعه رقم می زنیم .
دهباشی پور گفت: سالمندان، افراد توانمند و سرشار از تجربه هستند و با همراهی و شناخت مشکلات آنها می توانیم به بهبود زندگی این دسته از افراد کمک کنیم.
وی افزود: افراد مبتلا به آلزایمر دچار مشکلات شناختی و نسبت به تغییرات فیزیکی محیط به شدت حساس و دچار بی قراری، ناامنی و ترس می شوند .
مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: باید تلاش کنیم تا پیش از رسیدن به چالش ها و درگیر شدن با بحران ها، به سمت حل مشکلات و ترویج زندگی‌ سالم گام برداریم و امیدوارم با اجرای طرح غربالگری آلزایمر، زمینه های خوبی برای زندگی بهتر در جامعه فراهم کنیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی هم گفت: در کنترل بیماری های غیرواگیر متاسفانه توفیقات خوبی نداشته ایم و ۶۲ درصد مرگ های ما به دلیل بیماری های غیرواگیر قلبی و عروقی، تنفسی فشار خون است.

رحمانی افزود: باید سواد سلامت جامعه برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و مراقبت از خود، افزایش یابد.
وی گفت: طرح غربالگری دمانس آلزایمر در استان قزوین برای شناسایی گروه های هدف به منظور شناسایی زودهنگام و پیشگیری از بیماری آلزایمر اجرا می شود و امیدواریم شاهد سالمندهای دارای توانمندی جسمی و روحی باشیم .

کارشناسان حاضر در این همایش، با حضور در دوره آموزشی سه روزه، آماده اجرای این طرح در استان قزوین به عنوان دومین استان کشورمی شوند.

کد خبر 72792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد