در رسانه | صدور شناسنامه نوزادان در اردبیل منوط به ارائه کارت سنجش شنوایی شد

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: صدور شناسنامه نوزادان در این استان منوط به ارائه کارت سنجش شنوایی توسط والدین شد.

شهرام رسولی گفت: از این پس صدور شناسنامه به نوزادان در قبال ارائه کارت سنجش شنوایی توسط والدین انجام خواهد شد تا خانواده‌ها از جنبه معلولیت‌های ناشی از شنوایی دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل در نشست با مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به تداوم همکاری‌های بین بخشی و الزام والدین هنگام اخذ شناسنامه نوزادان به معاینه شنوایی نوزادان در بدو تولد و اخذ کارت سنجش شنوایی اشاره کرد و افزود: ثبت احوال استان با حداکثر توان در راستای برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور بویژه غربالگری‌های بینایی و شنوایی گام بر می‌دارد و این همکاری‌ها با تدوام تفاهم‌نامه مشترک در حال پیگیری و انجام است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: با توجه به آگاهی دهی‌های عمومی، اجرای برنامه غربالگری شنوایی، انجام مشاوره‌های ژنتیک و بالارفتن دانش و مهارت‌های ارتباطی امروزه معلولیت‌های ناشی از کم شنوایی و ناشنوایی در استان به سمت کاهش پیش می‌رود.

حامد رضایی افزود: در سال گذشته ۱۶ هزار و ۴۵۱ نوزاد غربالگری شنوایی و ۶۶ هزار و ۷۲۴ نفر کودک هم غربالگری بینایی شدند و در ۱۰ ماه امسال نیز ۱۰ هزار و ۹۷۶ نفر مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

او به تعداد صدور شناسنامه سال گذشته از سوی ثبت احوال اشاره کرد و گفت: بطور میانگین سه درصد کودکان دارای اختلالات کم شنوایی و ناشنوایی هستند لذا تلاش دست‌اندرکاران بر این اساس استوار می‌باشد که از تعداد نوزادان دارای اختلال شنوایی کاسته شود.

در این نشست تفاهمنامه اداره کل بهزیستی و ثبت احوال استان اردبیل با موضوع بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و مشارکت‌های بین بخشی در جهت توسعه کمی و ارتقای کیفی خدمات ارائه شده پیرامون "برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران و نیز برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی" منعقد شد.

کد خبر 72185

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد