در رسانه | شناسایی بیش‌از ۲ هزار کودک مشکوک به اختلال بینایی در استان قزوین

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: از کل جمعیت معاینه شده ۲ هزار و ۹۸۲ کودک مشکوک به اختلال بینایی شناسایی شده‌اند که یک هزار و ۱۸۱ نفر از آن‌ها به بینایی‌سنجی مراجعه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ طرح‌های غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها پیرو دستورالعمل‌های تدوین ‌شده از سوی بهزیستی کشور اجرا می‌شود؛ با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم‌بینایی در بزرگسالی دارد، ضروری است که خانواده‌ها ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین‌شده در هر شهرستان مراجعه و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.
 
سه تا شش سالگی بهترین دوران برای درمان تنبلی چشم است، با غربالگری به موقع می‌توان از پیشرفت اختلالات بینایی که گاه منجر به کم‌بینایی و نابینایی می‌شود، جلوگیری کرد.
 
زهرا غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در قزوین به منظور پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات، از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد.
 
۷۴درصد از کودکان قزوینی غربالگری بینایی شده‌اند
وی با بیان اینکه ۶۸ پایگاه تحت نظارت سازمان بهزیستی خدمات لازم را به خانواده‌ها ارائه می‌کنند، افزود: جمعیت مشمول استان بالغ بر ۶۵ هزار کودک است که تاکنون ۴۸ هزار کودک یعنی به میزان ۷۴ درصد از جمعیت مذکور، تحت غرباگری قرار گرفته‌اند.
 
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: از کل جمعیت معاینه شده دو هزار و ۹۸۲ کودک مشکوک شناسایی شده که یک هزار و ۱۸۱ نفر از آن‌ها به بینایی‌سنجی مراجعه کرده‌اند.
 
غلامرضایی ابراز کرد: در مجموع ۳۱ کودک نیاز به خدمات چشم‌پزشکی داشته‌اند که به مراکز درمانی ارجاع داده شده‌اند.
 
وی تصریح کرد: بسته‌های حمایتی از صفر تا ۱۰۰ وجود دارد و چنانچه کودکی احتیاج به مداخلات چشم پزشکی داشته باشد از طرف سازمان بهزیستی تحت پوشش خدمات رایگان قرار خواهد گرفت.
 
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد ۱۵ خرداد تحت نهاد مقام معظم رهبری صورت گرفته به کودکانی که نیاز به عینک داشته باشند ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه خرید عینک پرداخت خواهد شد.
 
غلامرضایی اذعان کرد: خدمات غربال اولیه بر اساس تعرفه مصوب و با نرخ کاملاً دولتی انجام می‌شود و مراجعین می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه فرزندان خود به پایگاه‌های تعیین شده مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: سن سه تا ۶ سال سن طلایی برای انجام معاینات غربالگری محسوب می‌شود و بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است لذا هر کودک باید سه با در سنین، سه، چهار و پنج سال تحت سنجش قرار بگیرد تا بتواند کارت سلامت خود را دریافت کند.
 
بیشترین استقبال از طرح غربالگری در شهرستان بویین‌زهرا 
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: بیشترین استقبال از اجرای طرح غربالگری و سنجش بینایی به ترتیب در شهرستان‌های بویین‌زهرا با ۸۷ درصد مشارکت، تاکستان ۷۹ درصد، قزوین ۷۸ درصد، آبیک ۷۴ درصد و آوج ۶۸ درصد بوده است.
 
غلامرضایی تصریح کرد: متاسفانه شهرستان البرز پایین‌ترین میزان مشارکت را داشته به طوری که تاکنون ۵۳ درصد از کودکان این شهرستان تحت معاینات سنجش قرار گرفتند و حدود نیمی از کودکان تاکنون طرح غربالگری سنجش بینایی را انجام نداده‌اند.
 
وی ابراز کرد: طرح غربالگری بینایی کودکان بالغ بر ۲۵ سال است که از طریق دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان‌ها در حال انجام بوده و جزء غربالگری‌های بسیار موفق محسوب می‌شود.
 
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین بیان کرد: اطلاع‌رسانی لازم برای انجام این طرح همانند سال‌های گذشته از طریق صداوسیما، رسانه‌ها و تبلیغات محلی در محیط‌ها و فضاهای شهری، دفتر امور بانوان استانداری، دفتر امور اجتماعی استانداری برای کارکنان دولت و مراکز مثبت زندگی صورت گرفته است.
 
غلامرضایی اظهار کرد: همچنین در روستاها نیز از طریق مراکز مثبت زندگی، همکاری مراکز بهداشت و اعزام تیم‌های سیار با همکاری دهیاران کودکان تحت غربالگری و سنجش قرار می‌گیرند.
 
وی ضمن توصیه به خانواده‌ها جهت غربال بینایی همه ساله کودکان سه تا ۶ سال گفت: بهترین سن جهت انجام خدمات غربالگری سنین زیر پنج سالگی است چون با معاینه به‌ موقع کودک؛ در صورت هرگونه مشکل با اقدامات درمانی لازم، کودک بینایی کامل خود را به دست خواهد آورد و در مقابل هرچه درمان چشم با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد.
کد خبر 71842

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد